Over 50 store influencere i Kina boikotter kjente moteaktører.
I desember skrev flere internasjonale medier om at Kina tvinger flere hundretusener av minoritetsgrupper som Uighurs til å utføre tvangsarbeid på manuelle bomullsfarmer i regionen Xinjiang, nordvest i Kina.
Som en reaksjon på dette har flere vestlige aktører kuttet ut den kinesiske bomullen fra Xinjiang, deriblant H&M.
Nå har så mye som 50 store influencere i Kina som en motreaksjon trukket seg fra ulike samarbeid.
Influencerne boikotter merker som H&M, Nike, Adidas, Burberry, New Balance, Calvin Klein, Converse, Tommy Hilfiger, Puma, Lacoste og Uniqlo, som alle har kuttet ut den kinesiske bomullen.
Adidas alene har mistet 20 ambassadører.
Kinas største sosiale medier-plattformer, WeChat, Weibo og Douban, er alle fulle av skjermdumper fra forbrukere som viser at de returnere varer de har kjøpt hos de ulike merkene, og viser sin støtte til landets kommunistparti, som skal stå bak tvangsarbeidet.
For de som fremdeles ønsker å shoppe fra H&M, har det vist seg nærmest umulig i.
Forrige uke forsvant den svenske fast fashion-giganten fra søkeresultatene på Apple Maps på iPhone og Baidu Maps. Det til tross for at kjeden på sine nettsider har trukket sine pressemeldinger som omtaler den kinesiske bomullen.
Kunder som søkte etter kjedens fysiske butikker fikk ikke opp noen resultater på mobilene sine. Dette skjer etter at merket ble fjernet fra Alibabas shoppingplattform.
Det kinesiske moteopprøret skjer samtidig som China Fashion Week foregår i Beijing, hvor 64 merker viser sine AW21-kolleksjoner fra 24. mars frem til 31. mars.
Les også: Slik støtter motebransjen opp om Stop Asian Hate-bevegelsen