Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Letter på sløret om motefilmen
Oppdatert på siste nytt? 5 kjappe nyheter fra motebransjen. (Foto: Devil Wears Prada)

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten vår «Kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på motenyheter fra bransjen. 1, 2, 3 – mote!

Disney skal lage serie om Karl Lagerfeld.

Moteverdenen var rystet den 19. februar 2019, da nyheten om at motelegenden Karl Lagerfeld var død kom. I løpet av sine 85 år rakk han å definere standarden for eleganse for en hel verden, og jobbet med de aller største franske – YSL, Fendi, Balmain og Chloé. Aller mest kjent var han kanskje for å ta over Chanel ellet Cocos død.

Selv om han var og er et verdenskjent ikon, klarte han likevel å holde lokk på privatlivet. The Walt Disney Company har akkurat annonsert at serien om hans liv, titulert Kaiser Karl, kan forventes å komme til Disney+. Foreløpig er det ikke gitt noen detaljer om castingen, men ifølge franske Elle vil serien ta for seg hans yngre dager, og nærmere bestemt starte sommeren 1972, ett år etter Coco Chanels bortgang.

Moteverdenen måtte ta farvel med legenden Karl Lagerfeld i 2019. Her sammen med Claudia Schiffer i 2007. (Foto: Mark Mainz/Getty)

Datteren til Heidi Klum får karriereboost.

Leni Klum, datteren til Heidi Klum, følger i morens fotspor. I en alder av 17 år, har hun allerede rukket å etablere seg i den tyske motebransjen, blant annet under den digitale moteuken i Berlin for merker som Lala Berlin og Michael Sontag, samt vært på forsiden av tyske Vogue og Glamour.

Nylig gikk hun i Dolce & Gabbanas show i Venezia – et show som har gått de færreste hus forbi. Showet ser ut til å ha vært på alles lepper siden, og har også gitt Klum junior økt oppmerksomhet. Hun ankom Saint-Marc-plassen, location for anledningen, i gondol iført knallblå minikjole og stor krone.

Leni Klum gjorde seg bemerket under Dolce & Gabbanas Alta Moda-show i Venezia den 29. august. (Foto: Jacopo Raule/Getty)

Taylor Swifts entré på TikTok skaper kjole-frenzy.

Bedre sent enn aldri – Taylor Swift er offisielt på TikTok. Hennes entré på plattformen ser ut til å bli godt mottatt – og det samme kan man si om en av kjolene som synes i få sekunder i den første videoen hun har lastet opp.

I videoen, med over 14.2 millioner views i skrivende stund, viser hun tre looks til tre av hennes egne album. Deriblant har hun på seg en gul blomsterkjole, som skal representere Fearless. Ifølge franske Elle, er kjolen fra merket Reformation – og ble revet vekk fra nettsiden på få timer.

5 kjappe motenyheter
Popikonet Taylor Swift har gitt etter for TikTok – og det første hun gjorde var å forårsake kjole-frenzy. (Foto: Roy Rochlin/FilmMagic/Getty)

Norske Livid vinner motepris.

Oslo Fushion Festival, Norges svar på en moteuke, gikk av stabelen forrige uke. I den forbindelse lanserte de prisen Fushion Tribute Award, en pris som hvert år skal gis til en norsk designer som utmerker seg innen innovasjon, mangfold og bærekraft.

I år ble prisen gitt til Livid blant annet for deres evne til å utvikle en ansvarlig men likevel kommersiell bedrift, som ivaretar norske verdier og promoterer lokal produksjon. Merket ble startet opp i Trondheim av Jens Olav Dankertsen i 2010, og har sine røtter i denim og jeans laget av norske tekstiler på japansk-inspirerte teknikker.

5 kjappe motenyheter
Norske Livid vant pris under Oslo Fushion Festival i år. (Foto: Instagram @lividjeans)

Ciara dropper ansvarlig womenswear.

I 2020 startet Ciara opp motebedriften The House of LR&C sammen med ektemann og NFL-stjerne Russel Wilson. I følge WWD, tar de sikte på både det de kaller fashion with purpose – og på å bli en milliardbedrift. Selve navnet er initialer for love, respect og care, og tre prosent av selskapets inntekter går til Why Not You Foundation, parets egen veldedighetsorganisasjon rettet mot barns helse og utdanning.

Hittil har huset lansert et merke for herre og et Gen-Z-inspirert merke. Nå er turen kommet til kvinneklærne, under navnet LITA – som står for love is the answer. Merket har et pågående samarbeid med shoppinggiganten Nordstrom.

Power-paret Ciara og Russel Wilson satser stort på mote med mening gjennom House of LR&C. (Foto: Luca Zanon/Awakening/GC Images)

Les også: 5 kjappe motenyheter: Young Royals-stjerne til Ganni

Siste saker

Mest lest nå
Les mer