Ikke gå glipp av siste nytt fra moteverdenen med våre kjappe motenyheter.
Hvem, hva hvor? Med vår nye spalte «Kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på motenyheter fra bransjen. Scroll videre for motepåfyll.
Edward Enninful holder på å overta ansvaret for alle europeiske Vogue-utgaver
Italienske Vogues redaktør, Emanuele Farneti, må gå av i forbindelse med Vogues omfattende omstrukturering. Dette ble annonsert mot slutten av fjoråret, og Farneti er bare den siste av flere Vogue-redaktører som har måttet si fra seg redaktørstillingen sin hittil.
Vogue-eier Condé Nast sin omstrukturering av selskapet har blant annet ført til at Anna Wintour, en av moteverdens mektigste, ble enda mektigere. Derimot har hennes nye stilling som blant annet global redaktør for Vogue, også betydd at Edward Enninful fra britiske Vogue har fått en solid forfremmelse.
Han er nå i prosessen med å ta over alle de europeiske Vogue-titlene, og får smykke seg med stillingstittelen European editorial director. Han tar over det italienske roret fra og med september-utgaven.
Michael Kors og Jimmy Choo øker prisene
Dette forteller John D. Idol, CEO i Capri Holdings Ltd., som eier merkene i tillegg til Versace, til Business of Fashion. Han sier at neste års vårsesong vil medføre en markant prisøkning. Dette skal være en del av en prosess for å vende seg av med å benytte rabatter og kampanjer som har økt salgsvolumet, men gått utover inntekten og lønnsomheten de siste årene.
Beyoncés neste Ivy Park-kolleksjon hyller svarte cowboyer
Beyoncé har gjort suksess med merket Ivy Park og er aktuell med en ny samarbeidskolleksjon med Adidas. Kolleksjonen Ivy Park Rodeo skal hylle de, ofte neglisjerte, svarte cowboyene. Plaggene kommer ut på nett for en 24-timers prelaunch hos Adidas den 19. august, før global lansering i utvalgte butikker dagen etter.
Merket, som er kjent for å føre størrelser fra XXXS til 4XL, satser altså tungt på denim denne gangen. I ekte cowboy-stil vil kolleksjonen Ivy Park Rodeo også inneholde såkalte chaps.
Burberry har laget heldigitale klær
Forrige gang vi kom med «Kjappe motenyheter», meldte vi at Louis Vuitton went digital i forbindelse med sin 200-årsdag. Også Burberry er opptatt av det digitale for tiden.
Det britiske merket skal ønske å bli ledende innen digitalt eierskap og gaming – og har lansert sitt første NFT-leketøy og tilhørende klær som er digitalt eksklusive. Dette på nye Blanko’s Block Party, et multiplayer spillunivers. Burberry-figuren Sharky B har altså på seg et Burberry-antrekk andre spillere kan kjøpe.
Luksusmoten opplever post-pandemi rush
Forståelig nok, gikk pandemien hardt utover omsetningen hos luksusmerkene. Nå kan derimot flere av de store luksusmerkene skilte med rask og tydelig økning i omsetning som følge av at folk atter en gang unner seg dyrere kjøp.
Ifølge Business of Fashion har luksusgruppen LVMH, som har blant annet Christian Dior, Louis Vuitton og Tiffany, meldt om en omsetning som er hele 40 prosent høyere enn omsetningen for samme periode i 2019.
I tillegg har blant annet Hermès opplevd en økning på 33 prosent og Prada Group en økning på 13 prosent. Kering-gruppen, som blant annet har Balenciaga, Gucci, Bottega og Saint Laurent, har opplevd en økning på 11 prosent.
Les også: Nå er den norske moteuka tilbake