Vi har snakket med IKEA om den flunkende nye katalogen – og selvsagt den nylig forsterkede koblingen mellom den svenske interiørkjeden og motebransjen.
Helt siden 50-tallet har IKEA kjørt ut kataloger for å please både interiør-fanatikerne – og de som bare vil ha fin, funksjonell design til en rimelig penge. Med haugevis av tips til hvordan du kan style ditt hjem uten å være interiørdesigner, har den blitt et velkomment syn i postkassa til de rundt 1,5 millioner nordmennene som får den hvert år.
Tematikken er i stadig endring, og i år har den fargerike blekka fått navnet «La livet ditt innrede stua», med hovedfokus på det ultimate fellesrommet.
– Vi mener faktisk at dette er det mest personlige rommet i huset. På soverommet er det få som slipper til, og kjøkken og bad har på sin side en del funksjoner som må være til stede og dermed sine begrensninger til hvor mye man kan utfolde seg, sier Gudrun Lægreid, Senior kommunikasjonsrådgiver i IKEA, til Melk & Honning.
– Det er i stuen man tydeligst viser frem hvem man er, mener hun.
De siste årene har mange merker forsøkt å engasjere forbrukere, og til slutt kapitalisere, på ulike populære strømninger, enten det er feminisme-bølgen og likestilling, ANTI-Trump-tendenser, bevissthet rundt global oppvarming og miljøspørsmål, eller flyktningkrisen.
Til forskjell fra tidligere kataloger de har laget har IKEA denne gangen valgt å implementere ekte mennesker og historier fra hele verden, for å vise frem bredden av kontekster møblene kan fungere i. Som en del av dette bringer de inn den tidligere nevnte flyktningkrisen i form av å sette spørsmålstegn ved «hva et ‘hjem’ er, dersom man er på flukt?», og også hvor viktig lek er for barn i flyktningleirer.
Interiørkjeden har også valgt å samarbeide med den kjente norske fotografen Morten Krogvold. Han har reist land og strand rundt og fått lov til å komme inn hos folk for å ta bilder av dem i deres egne stuer. Resultatet vises fram gjennom en utstilling på SALT denne uken – stedet også designerne bak Tom Wood nylig viste fram sin kolleksjon under Norges moteuke, Oslo Runway.

Mye har skjedd siden den spede begynnelsen. Toppbildet er fra IKEA sin katalog i 1967, disse er fra 1969 og -70, og fra den splitter nye katalogen.
Mote + IKEA = sant
Tidligere i år fikk IKEA en real motevind feiende over seg da det franske motehuset Balenciaga sin nyeste kolleksjon ble vist fram, og en av deres svindyre vesker var faretruende lik IKEA sitt superbillige bærenett «Frakta». I etterkant gikk det sport i det å bruke bærenettet som utgangspunkt for DIY-prosjekter som resulterte i alt fra bikinier til rumpetasker og sko, med bilder gladelig delt overalt på sosiale medier.
Lægreid uttalte til Melk & Honning da at hun mente det både var morsomt og smigrende at produktene skaper kreativitet og inspirasjon for andre.
– Mote og interiør er bare to ulike måter å uttrykke sin personlighet på. Dette er ting som på en måte glir inn i hverandre. Vi både har, og har hatt, samarbeid med mange moteaktører, forteller hun til Melk & Honning i dag.
Akkurat nå har IKEA pågående samarbeid med alle fashionistaers favoritt-interiørmerker, nemlig HAY og Tom Dixon. I tillegg har den svenske stylisten Bea Åkerlund laget en fargeglad og eksentrisk kolleksjon med blant annet leppeformede puter og neonlys.
– Vi føler at dette er en helt naturlig kobling, og dette er veldig spennende samarbeid som vi er stolte av å ha med, konkluderer hun.
Om du ikke har fått katalogen i posten enda, kan du sjekke den ut på IKEA sine hjemmesider.

Fra HAY sitt samarbeid med IKEA – der de blant annet også har redesignet Frakta.