Den svarte transmodellen Aaron Philip i rullestol er Moschinos nye ansikt utad

Publisert:

Del innlegg:

– Booket meg som en modell, ikke som aktivist.

Motebransjen er kommet et godt stykke på vei når det kommer til mangfold, sammenlignet med bare for noen år tilbake. Både alder, kjønn, kropp, legning og etnisitet er mer i fokus enn tidligere. Det samme gjelder aktivisme.

Nå er den svarte, fysisk funksjonshemmede transmodellen Aaron Philip fra Karibia nytt ansikt utad for Moschino. Hun sitter i rullestol, og er med i det italienske motehusets høst- og vinterkampanje.

Fysisk funksjonshemmede har fortsatt til gode å bli skikkelig representert og inkludert i moteverdenen. Her hjemme hadde KK for sin første utgave i 2019 Birgit Skarstein på coveret. Hun havnet i rullestol etter en fatal badeulykke som 19-åring.

Aaron Philip er signert hos modellbyrået Elite Model Management, og har tidligere snakket med Vogue om representasjonen av mennesker med fysisk funksjonshemninger og fra LGBTQI-miljøet. I år var modellen også med i Collina Stradas digitale motevisning, skriver Fashionista.

19-åringen slapp nyheten selv på sin Instagram-profil:

«Jeg har vært for sjokkert til å forsøke og si noe som helst kreativt, men det ER EN SÅ STOR GREIE Å VÆRE EN FYSISK FUNKSJONSHEMMET PERSON/MODELL I EN KAMPANJE SOM DENNE», skriver hun i caption.

Hun understreker at «til tross for å være åpen om å være en svart transseksuell kvinne i rullestol, booket Moschinos Jeremy Scott meg som en modell, ikke som en aktivist», skriver Fashionista.

Kampanjen er skutt av fotografduoen Luigi og Iango, som nylig tok bildene av en høygravid Gigi Hadid.

https://www.instagram.com/p/CFSPtiJlBZD/

– Sterk effekt

Tove Linnea Brandvik, forbundsleder i Norges Handikapforbund synes det at et motehus som Moschino velger en modell i rullestol for sin kampanje er veldig bra.

– For det første betyr det at man ser andre funksjonshemmede i mediabildet og i annonsemarkedet. Det i seg selv har en stor betydning. Det er en synliggjøring av at funksjonshemmede også er opptatt av mote og klær på lik linje med alle andre, sier hun fortsetter;

– Så har man en sterk effekt i forhold til å ikke være i en kampanje om klær for funksjonshemmede, men i en kampanje for klær. Og dette er noe som ulike organisasjoner har ønsket seg lenge. Så når vi ser denne typen kampanjer, er det noe vi heier på.

Les også: Hele nettet ler av disse Gucci-buksene

Siste artikler

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...

9 fine kjoler til julebordet

Julebordsesongen er her - og med den, unnskyldningen for å skinne litt ekstra. Nå skal det glitre, men...

British Vogue: – Det er flaut å ha kjæreste

Ifølge Vogue - ja. «My boyf–» – og mute.Slik åpner Chanté Joseph sin nå virale tekst i British Vogue. I...

M&Hs Halloween-fest: Tusen takk!

For en kveld! På lørdag samlet vi venner, samarbeidspartnere og kjente fjes til en uforglemmelig Halloweenfest på The...

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...