Hvilke saker er viktige per dags dato for kvinner i kampen om å bli hørt og respektert, og å få kunne utfolde seg fritt?
Denne høsten skal Monki samarbeide med et knippe supersterke kvinner om å fronte ti saker, representert med ti setninger, for å få fart videre på den pågående feministiske bølgen.
Blant sakene Monki ønsker å fortelle om og forandre på er mangelen på respekt en del kvinner opplever å få fra menn i jobbsituasjoner, diskriminering rundt kultur, rase og seksualitet, den lave toleransen for kvinners lyst og aktive seksualliv, mangelen på åpenhet rundt menstruasjon, og ikke minst kampen mot skjønnhetsidealene og retten til å velge fritt når det gjelder egen kropp.
Det er i forbindelse med 10 års dagen til Monki at de kjører i gang kampanjen. Den svenske klesskjeden har valgt å kalle det for #Monkifesto – et slags opprørsk feministisk manifest.
– Det å kjempe kvinners kamp har vært en del av Monki sitt DNA helt fra starten av. Dette «monkifestoet» representerer et nytt steg og en ny forpliktelse for oss som merkevare. Vårt mål er å forandre holdninger. Hvis vi klarer å få til det, vil det gjøre oss mer stolt enn av noe annet vi har gjort, forteller Lea Rytz Goldman, daglig leder for Monki-kjeden.
«Please yo’self», «Be a drama queen», «Periods are cool. Period», «Salute sisterhood», «Knowledge is queen» og «Multi is the new regular» er noen av setningene som nå pryder plagg hos Monki.
Hele kampanjen er skutt av den svenske superfeminsten og instagirlen, Arvida Byström.
I forbindelse med kampanjen er det sluppet flere inspirerende filmer som forteller om bakgrunnen for hver av setningene. Her er tre av dem:
https://vimeo.com/album/4068495/video/176610705
https://vimeo.com/album/4068495/video/174795125
https://vimeo.com/album/4068495/video/173021956
Les også: STILORAMA: MAKEUPMALIN