Min karrierevei: Linda Wickmann

Foto: Renate Torseth

Min karrierevei: Linda Wickmann

Etter å ha kickstartet karrieren sin i London, er Linda Wickmann i dag en av Norges beste makeup-artister.

Hun har jobbet for noen av verdens største magasiner, som blant andre Vogue, L’Officiel, V Magazine, W Magazine og ELLE. Snart åpner makeup-artist Linda Wickmann egen makeup-skole i Oslo.

Inspirerende år i London

Det lå kanskje ikke alltid i kortene at Linda Wickmann skulle bli makeup-artist. Men at hun skulle jobbe med noe kreativt, var det ingen tvil om.

– Da jeg var liten drømte jeg om å bli frisør. Jeg pleide alltid å gre og stelle dukkene mine. Og hele familien fikk gjennomgå ulike frisyrer og etterhvert sminke, men de ble vel ikke alltid så pene, sier hun til Melk & Honning.

Det var et møte da hun var rundt 17 år med en bekjent som skulle begynne på makeup-skole i Danmark, som skulle vekke nysgjerrigheten hennes rundt beautybransjen.

– Da hadde jeg lyst til å slutte på videregående og gjøre det samme. Men for 25 år siden var det ikke så mange som ble makeup-artister og som levde av det. Spesielt faren min sa: ‘Kan du leve av det?’. Så jeg gikk ferdig videregående med økonomi og regnskap, som faktisk har vært smart å ha med seg når man jobber for seg selv.

Foto: Desiree Mattsson

I 2000 flyttet hun til London for å studere make-up og hårstyling ved Westminster College. Her fikk hun innføring i alt det grunnleggende som man må kunne før man skal ut i bransjen.

– Jeg lærte alt fra hudens oppbygning, naturlig make-up, beauty, editorial, tv, teater og film, til bodypaint, spesialeffekter og basic grunnleggende hårstyling og epoker.

Særlig én lærer skilte seg ut.

– Hun var i 60-årene og hadde den største kunnskapen om make-up, og var så utrolig dyktig. Hun hadde jobbet med tv og film siden 70-tallet og det var utrolig inspirerende å høre alle hennes historier.

Samler nettverket sitt hos sin nye skole

I mars åpner makeup-artisten Linda Wickmann School of Makeup på St. Hanshaugen i Oslo. Hun forteller at hun alltid har hatt lyst til å åpne sin egen skole. Etter en ferietur med en venninne i fjor sommer, begynte Linda virkelig å tenke at det var nå eller aldri.

– Det som ikke finnes her i Oslo er kortere makeup-kurs slik jeg gikk på i London, og som jeg elsket. Mange reiser til København, London eller New York for å ta slike korte kurs, men nå kan man gjøre det hos meg i Oslo.

Hun har satt sammen syv uker med intensiv trening, fra mandag til fredag. Hver dag er et nytt tema som videreutvikles, og hun har fått med seg gjestelærere fra hele bransjen slik at hun kan dele det hun kan med studentene. Det vil være tre årlige kurs; vår, høst og vinter.

– Rafit Noy, min venninne fra da jeg bodde i London, kommer og underviser makeup-historie med meg – og hun kan alt baklengs – hun er så imponerende. Nikola Grozdic skal ha en uke med hårstyling slik at studentene lærer seg de beste teknikkene.

– Det er alltid viktig at en makeup-artist skjønner og forstår hår, selv om man ikke vil bli frisør. Men for frisører som ønsker å komme på kurset, så vil de da lære hårstyling til foto, rød løper og mange editorials-teknikker som de kanskje er nye for, som de kan ta med seg videre tilbake til salong.

Hun kan røpe at det blir besøk av blant andre norske klesdesignere, magasinredaktører, skuespillere og kreative direktører. I tillegg har hun en assistent på fulltid, så det er alltid litt ekstra hjelp å hente.

– Jeg samler mitt nettverk for å knytte bånd og relasjoner, noe som er viktig. Til slutt har vi en fantastisk avsluttende beautyshoot med profesjonelle modeller og en av fotografene jeg jobber tett med. Så jeg skulle ønske det var jeg som skulle begynne, for å leve livet mitt på nytt.

– Alltid vært et ja-menneske

Tilbake til studietiden i 2002 fortsatte Linda Wickmann karrieren sin hos MAC Cosmetics i Covent Garden i London. Her ble fokuset rettet mot mote.

– Det var venninnen min Rafit Noy som kommer hit til Oslo fra Barcelona og som skal gjesteforelese med meg i en uke på skolen min, som skaffet meg jobben hos MAC. Det var utrolig lærerikt å jobbe der, og jeg fikk en ekstra dybde i kunnskapen min, sier hun og fortsetter;

– Frem til da var jeg vant til å sminke modeller og skuespillere, men så måtte jeg finne riktig foundation til den vanlige dama i gata. Og det er mye mer krevende å finne riktig foundation eller en øyenskygge som får øynene til å poppe, i forhold til å sminke en perfekt modell som kler alt.

Hvordan fikk du ballen til å rulle karrieremessig?

– Etter makeup-skolen jobbet jeg og en venninne fra klassen min som et team. Vi begynte å samarbeide med andre elever som gikk ut av filmskoler og gjorde prosjekter med de, som musikkvideoer, kortfilmer og teater.

– Jeg assisterte også en del tv og talkshow som var veldig gøy, men samtidig sykt krevende når man er i oppstarten. Bare det å pudre en mann som skal på Sky News direkte er nervepirrende, men en del av noe man bare må lære seg. For hver jobb man gjør, så lærer man noe nytt hver gang. Så blir man tryggere, og da begynner etterhvert ballen å rulle.

Linda mener det viktigste er å finne sitt team, for man tar hverandre med videre på de neste jobbene.

– Her er det kjempeviktig å alltid stille opp. Jeg har vel alltid vært et ja-menneske som alltid skal få til alt og vil fikse alt, for å få det aller beste resultatet. Og likevel blir jeg aldri fornøyd. Jeg har vel kanskje alltid vært ganske streng med meg selv. Noen år etter skolen var ferdig, fikk jeg meg en agent som hjalp meg videre med jobber.

– Man må virkelig stå på for å bli sett

To år senere flyttet Linda Wickmann til Oslo der hun fort fant sin plass i bransjen.

– Utlandet er mye større med mer konkurranse, og man har vel litt spissere albuer for å komme seg frem. I eksempelvis London hvor det er så mange makeup-artister, så må man virkelig stå på for å bli sett. Der må man ha masse energi, og det passer ikke for alle. Og det er lett å bli utbrent.

– Da jeg kom hjem til Norge etter fem år i London, syntes jeg at alt var så koselig og hyggelig her, og det er veldig bra å jobbe her hjemme. Men har man mulighet til å reise utenlands, så kan man ta karrieren sin til et nytt nivå.

Emma Ellingsen. Foto: Danilo

I 2014 ble Linda ansvarlig makeup-artist for Max Factor i Norge, og ble en del av deres internasjonale team.

– Det var så utrolig stas å få denne jobben, og jeg har fått gjøre så mye spennende med de. Alt fra kampanjer med Hanneli Mustaparta og Pia Tjelta, utvelgelse av produkter og fargenyanser som passer til det norske marked, til visninger og tv-program med Trinny og Susannah.

Tre år senere ble hun valgt av makeup-legenden Pat McGrath til å sminke hennes makeup-kampanjer.

– Pat har alltid vært mitt store forbilde, fra før jeg begynte på makeup-skolen. Så når ditt største forbilde ønsker at du skal sminke hennes kampanje, så er det virkelig den største æren man kan få.

– Da venninnen min Desiree Mattsson som er fotograf ringte meg og sa at Pat gjerne ville at jeg skulle bli med meg til New York for å gjøre den aller første kampanjen til Pat McGrath Labs – Matte Trance Collection – da holdt jeg på å svime av!

Kan kun stole på seg selv

Hva mener en av landets beste makeup-artister kreves for å kunne leve av yrket?

– Du må virkelig elske makeup, satse og gi alt – og også opp en del, har jeg fått erfare. Jeg har sittet til langt på kveld med overtid på opptak eller på et fly på vei til en shoot, mens familie og venner har hatt store feiringer. Man går glipp av mye, men til fordel for mye annet.

Foto: Desiree Mattsson

– Man må ofre for å få. Man må være utadvendt, teamplayer og kjapp, for man vet aldri hva som plutselig kan gå galt som må fikses. For det skjer alltid noe. Men utfordringer som blir man bare tryggere og sterkere av. Og noen ganger litt stresset.

– Man kommer først på opptak og man går som regel sist hjem, og man er ikke ferdig før kostene er vasket og klare til neste dag.

Hvilke tips vil du gi gryende makeup-spirer som drømmer om å jobbe som makeup-artist?

– Man må #followyourdream. Jeg ville begynne på makeup-skole da jeg var 17, men fikk ikke begynt før jeg ble 23 for det var først da jeg fant skolen i London, og det var så riktig. Jeg visste det fra dag én da jeg satt på skolebenken at det var dette jeg skulle. Man må bare stå på, kjenne på magefølelsen, og man kan kun stole på seg selv.

Les også: Min karrierevei: Anne Hasla