Som 24-åring sto Kristina Nordbæk bak kassa på Carlings usikker på hva hun ville gjøre med livet sitt. 14 år senere har This Is PR-gründeren det hun selv omtaler som verdens beste jobb.
Nordbæk var nyutdannet musikkterapeut, men mot slutten av utdanningen føltes det ikke riktig å søke jobb. Hun ville noe annet. Tilfeldighetene skulle ha det til at hun kjente to jenter som ville jobbe med artister, promotering og management. Ida Jordet og Siri Mjøsund var akkurat ferdige på BI og skulle starte bedrift. Musikk lå i hjertet til Nordbæk og hun bestemte seg for å hoppe på toget.
– Jeg syntes det hørtes kjempespennende ut. Så da satset vi. Siri og jeg jobbet på Carlings, Ida i Dagsavisen og så satt vi på BI på kveldene og nettene og jobbet med bedriften som fikk navnet This Is Management and Promotion. Vi hadde ikke egentlig noe kunnskap, og ingen penger selvfølgelig, så vi ringte rundt til folk og spurte «Hva skal vi gjøre for å få en plate anmeldt i avisen? Hva skal vi gjøre for å få musikken spilt på radio?»
Jobbet dag og natt
De fikk avslag på søknaden hos Innovasjon Norge i Oslo, men fant fort ut av at det var Innovasjon Norge Hamar som satset på spill og musikk. Den kategorien falt de tre entrepenørene under og fikk støtte til å bli en inkubatorbedrift, et tilbud som ligger i Innovasjon Norge. Som inkubatorbedrift fikk de kontorplass, en mentor og rådgiving innenfor regnskap. De neste årene besto livet av å pendle til Elverum flere dager i uka.
– Vi bodde hjemme hos familien til Ida på Elverum og jobbet, så på film, gikk for å svømme og jobbet enda mer. Det var fantastisk! En nydelig tid. Vi bare ga alt. Vi måtte lage en kjempeomfattende forretningsplan, og så begynte vi å jobbe med artister fra området.
Etter å ha jobbet med plateselskaper, skapt kontakter og hatt en bratt læringskurve i forretningsdrift, fikk de etter tre år på Kunnskapshuset på Hamar en fot i Oslo. Kontoret de fikk tak i huser fremdeles dagens This Is PR, men i 2007 hadde de bare én av etasjene. Gårdseieren lot dem begynne på en lav sum mot at de vasket resten av kontorene i bygården, i tillegg til å registrere antikvarisk kunst på en auksjonsplattform.
Mentoren fra tiden på Hamar het Torunn Linneberg og ble med videre i styret. Hun dro inn en venn som drev med regnskap og dermed hadde de tidlig et bedriftsstyre som hjalp dem videre.
– Jeg tror nok innerst inne at de tenkte at hvis det skal fortsette sånn her, at de såvidt overlever og jobber natt og dag, så er det ikke liv laga. Og for å være ærlig skjønner jeg ikke hvordan vi klarte å overleve, for vi tok nesten ikke ut noe lønn fra Innovasjon Norge, slik at pengene skulle vare så lenge som mulig.
På spørsmål om hvordan Nordbæk hadde guts til å kaste seg ut i et såpass ukjent farvann, er svaret at det overhodet ikke var modig.
– Det var bare kjempenaivt. Og jeg hadde nok ikke gjort det i dag med familie og sånt. Jeg var singel, uredd, sulten og jeg likte Siri og Ida. Det var veldig enkelt for meg å si ja, for jeg var ikke der jeg ville være: Å stå på Carlings og bare ta random vakter. Jeg hadde en utdannelse som jeg måtte betale for og følte at her ble jeg gitt en sjanse til å gjøre noe. Det var ikke før jeg hadde hoppa i det at jeg skjønte alvoret.
Vendepunktet
Årene gikk og etterhvert fikk de flere oppdrag. 20.000 kroner her og 20.000 kroner der. Da Mjøsund ble gravid og de to andre hadde en del private ting som var tøft, så de seg nødt til å tenke i nye baner for å booste bedriften. De konkluderte med at styrken deres ikke var management, men promotering. De var gode på å ha kontakt med media og få sakene sine ut, og spant videre på det.
– Det er kanskje det jeg er aller mest stolt av: Historien vår, hvor mye vi gjorde for å få det til å funke. Bestevenninnen min Katrine (Kvalsund, journ.anm.) jobbet i et mote- og PR-byrå og vi hadde alltid hatt diskusjoner om hvordan både hun og jeg jobbet med PR. Så tenkte vi, hvorfor kan ikke hun heller komme hit for å jobbe med mote og musikk?
Samarbeidet ble et faktum og 2011 byttet de navn til This Is PR Fashion & Music. Fra oppstarten hadde de både musikk- og motekunder, blant annet WiMP (senere Tidal), før de bestemte seg for å satse på mote, event og skjønnhet. De ville prøve noe nytt og fikk en kjempestart. I dag består This Is PR av tre partnere og syv ansatte, kontorer over fire etasjer og en lang kundeliste fra hele Skandinavia.
Å jobbe med historiefortelling
– Drømmekunden er en som har et spennende produkt som appellerer, men også historien til kunden er veldig viktig, at det er noe å fortelle utover produktet. Historiefortelling er en vesentlig del av den PR-en vi jobber med. Og så er det viktig å ha en god kjemi med kunden. Vi må forstå og ha tiltro til hverandre, og så er det gøy med en kunde som liker kreativitet og tør å tenke nytt.
Ifølge Nordbæk handler det ikke så mye om hvem kunden er, men hvordan de jobber. Og at det ligger noe i bunnen man har troen på, som man kan ta tak i og jobbe ut. Siden oppstarten i 2004 har det teknologiske landskapet åpnet seg på vidt gap. Med influencere rundt hvert eneste internetthjørne og en haug nye kommunikasjonskanaler, er det viktig til enhver tid å holde seg oppdatert.
– Alle som jobber i This Is PR er nysgjerrige av natur og nettverket vi har opparbeidet oss gjennom 14 år er bredt og stort. I 2004 ringte vi rundt og spurte om alt vi lurte på og det er faktisk mye av det samme vi gjør i dag. Dersom man tror man er ferdig utlært og kan alt, stagnerer man. For å være med må vi være på, og alltid søke kunnskap og forståelse for det som beveger seg.
Oslo Runway blir til
På et tidspunkt søkte Ditte Kristensen om jobb i eventavdelingen. I de tidlige prosessene snakket hun og de tre i This Is PR om en felles drøm om å starte en moteuke for å løfte norsk mote frem. Derfra gikk det slag i slag der Kristensen ledet prosjektet som startet med en Pre Oslo Runway-marsj i 2015, for å teste ut om det virkelig var et ønske om at de skulle få det til.
– Vi lurte jo på om vi ville klare å gjøre noe med dette, med tanke på norsk presse og politikere? Klarer vi å trekke internasjonal presse? Responsen var såpass bra at vi ønsket å satse videre. Nå har det vokst seg kjempestort kjempefort!
Fra å være en del av This Is PR, ble det våren 2017 besluttet å skille Oslo Runway ut som et eget selskap der det står selvstendig på egne bein, med egne budsjett. I dag er de tre partnerne i This Is PR involvert i alle styremøter, prosesser og avgjørelser, mens det er Kristensen, i tillegg til én annen, som sitter på sin side og styrer det på fulltid. Prosjektet er så stort at det krever at noen vier 100% av tiden sin til det.
Drømmejobben
Kristina Nordbæk elsker alt med jobben sin. Hun synes det er gøy å få lov til å påvirke og formidle på den måten de gjør, i tillegg til friheten – for på tross av et høyt arbeidstempo finnes det en frihet i jobben hun setter pris på. Hun, Jordet og Kvalsund er tette, både på jobben og privat.
– Det finnes vel ikke noe fasitsvar på den rette formelen for et godt arbeidsmiljø, men for vår del er vårt gode forhold basert på et sterkt og godt vennskap som bygger på respekt, tillit, like verdier og at vi alle tre brenner for jobben vår. Vi er mye sammen på fritiden og er både forlovere og faddere for hverandre og barna våre, og ferier kan vi gjerne tilbringe sammen.
De tre vennene og kollegaene prater mye om jobben i alle slags settinger og har rett og slett funnet formen på hvordan være ledere og venner. En viktig nøkkel er at alle har hver sin rolle i bedriften. De utfyller og komplimenterer hverandre og har lett for å gi hverandre tilbakemeldinger.
– Vi legger stor vekt på et godt arbeidsmiljø og jobber mye med den delen.
– Spør du en som bare hoppet utfor stupet?
Den blide gründeren har ett tydelig karrieretips: å sette seg godt inn i hvordan man driver en bedrift. I tillegg mener hun at ydmykhet er et viktig stikkord for å gjøre en god jobb, uansett hvilken bransje man jobber i.
– Spør du en som bare hoppet utfor stupet? Jeg tror at, selv om det er viktig å være glad i det man representerer, at det er vel så viktig å være glad i mennesker. For det er jo det vi jobber med. Jeg tror veldig mange tenker at det bare er å starte opp med gode kontakter og så skjer det, og det er såklart viktig, men du må også ha en del kunnskap. Da jeg kom inn som musikkterapeut og de to andre var markedsførere, fortalte de meg om forretningsplan, SWOT-analyse, regnskap, visjon og mål. Jeg var så i mot alt det, men det var jo det som gjorde at vi alltid jobbet strategisk og at vi hele tiden klarte å drive bedriften vår.
Hovedbilde: Silje Skarra
Les også: Min karrierevei: Eivor Øvrebø & Min karrierevei: Morten Isachsen