Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Min karrierevei: Esra Røise
Alle bilder: Instagram/@esrarois

Min karrierevei: Esra Røise

Oslo-baserte Esra Røise har illustrert for noen av verdens største moteaktører.

Esra Røises karakteristiske strek har sikret henne kunder som Vogue, Stella McCartney, Burberry, Elie Saab, Farfetch, Urban Outfitters, Levi’s, Nike, GQ og Miss Selfridge. Den norske illustratøren har klart å finne sin nisje innen illustrasjon.

Selv synes hun illustrasjon tilfører «et element av fantasi og eskapisme» i motebransjen, i tillegg til å være «en subtil måte å underbygge håndverket og det taktile i motedesign».

– Jeg tegnet mye som liten, så allerede da hadde jeg veldig lyst til å jobbe med tegning. Men jeg visste ikke at illustratør var et faktisk yrke. Så jeg så for meg et best case-scenario der jeg kunne ha tegning som en del av jobben, kanskje som designer av noe slag, sier Esra Røise til Melk & Honning.

Min karrierevei med Esra Røise

Hun hadde på et tidspunkt lyst til å bli industridesigner, men drømte også om å bli arkeolog.

– Tanken på å sitte og grave i jorden med bittesmå pensler og børste bort jord fra knokler var ekstremt tiltalende. Jeg så forøvrig for meg at jeg skulle oppdage dinosaurknokler hver dag, men innser at det ikke er helt realiteten. Tror uansett at det meditative aspektet i tegning fyller det samme behovet, fortsetter hun.

Det at hun ble illustratør føles veldig som veien som ble til mens hun gikk. Esra Røise har gått på flere kunstskoler, men hun har ikke aktivt gått noen illustratørlinje.

– Jeg la ut bilder på Myspace av det jeg tegnet på fritiden, og gradvis fikk jeg en jevn strøm med oppdrag basert på det jeg allerede har laget og derfra bare fortsatte det.

– Jeg sa opp dagjobben min i skatesjappa for å se om det faktisk kunne gå an å gjøre det heltid, og det gjorde det heldigvis. 

Da Esra Røise var 25 år begynte hun å studere ved anerkjente Einar Granum Kunstfagskole i Oslo.

– Tiden ved Granum tenker jeg tilbake på som unnfangelsesstedet for streken min, sånn det ser ut nå. Det høres jo litt pretensiøst ut kanskje. Men det var der jeg landet på hva slags uttrykk jeg ville fortsette med.

Min karrierevei med Esra Røise

– Jeg tegnet naturalistisk-ish før Granum og, men det var mye akt-tegning der, så det var en veldig god øvelse i å lære seg å tegne menneskekroppen sånn den faktisk ser ut – og ikke bare sånn man tror den ser ut, om det gir mening? Man sier jo at man tegner med øynene og ikke med hånden, så det var en god øvelse i å faktisk SE.

I tillegg hadde Granum mange inspirerende forelesere som introduserte henne for kunstnere som Jenny Saville, David Hockney og Raymond Pettibon, som fremdeles inspirerer henne på daglig basis, forteller hun.

– Men jeg husker også en lærer som sa til meg at «illustrasjon er ikke kunst, det er prostitusjon». Så ja.. Det er jo en sannhet med modifikasjoner, så man er jo selektiv på hva man velger å ta med seg videre.

Det neste naturlige steget for henne etter Granum var Kunsthøgskolen i Oslo. Der tok hun en bachelor i visuell kommunikasjon.

– Jeg hadde mest lyst til å fortsette med design eller illustrasjon, og på den tiden var det visuell kommunikasjon som var det mest nærliggende alternativet tilgjengelig, så da ble det dét. Visuell kommunikasjon var jo en veldig abstrakt fellesbetegnelse der man lærte litt om mye, men ikke alt om noe. 

Esra Røise sitt første store illustrasjonsoppdrag i motebransjen startet så smått med at hun fikk en forespørsel fra Nylon Magazine, som hadde sett tegningene hennes på Myspace.

– Publiseringen der ga arbeidene mine mye eksponering. Det er via de jeg fikk min første jobb for Vogue China og Vogue Japan. Man kjenner noen, som kjenner noen.

Min karrierevei med Esra Røise
Esra Røise har blant annet tegnet for Vogue Japan.

Av alt du har illustrert til nå – hva er høydepunktet så langt?

– Jeg har vært heldig som har fått jobbe med mange favoritter opp igjennom årene. Og alle jobber der jeg samarbeider med inspirerende folk og det er mye kreativ frihet, er høydepunkter i seg selv. Men når dét er sagt, så er det jo litt ekstra gøy å jobbe med store motehus som Stella McCartney og Burberry og ikoniske institusjoner som Vogue.

Esra Røise kan tegne i alt fra én til tolv timer i løpet av en dag, avhengig av hvor travel hun er. Men hvordan ser en vanlig arbeidsdag egentlig ut for henne?

– Nå har jeg nylig fått meg studioplass som jeg deler med en venn som er kunstner, så dagen begynner med kaffe hjemme før jeg rusler dit. Der svarer jeg på mail, før jeg setter igang med tegning. Jeg tegner av og på frem til klokka er 17-ish, før jeg går hjem. 

– Jeg jobber gjerne litt hjemmefra utover kvelden, eller bare skisser litt for meg selv. Etter at jeg fikk meg studio har jeg blitt flinkere på å sette litt tydeligere rammer på når jeg er «på jobb» og når jeg har «fri», og det er lettere å holde normale 09-17 arbeidstider.

– Men jeg jobber ofte best på kvelden, så innimellom begynner dagen min 12 og slutter 01.. Det beste med å jobbe frilans er tross alt friheten i å kunne legge opp dagen som man vil.

Min karrierevei med Esra Røise
Illustrasjon for nettstedet Helt Krem.

Da koronapandemien satte inn for fullt, var hun allerede ganske godt i gang med et større prosjekt der hun jobbet med en kunde som hadde langtidsutsikter. Så om ting sto stille et år, ville det ikke påvirke prosjektet nevneverdig, ifølge Røise.

– Jeg var derfor helt sjukt bissi under hele den første og andre bølgen. Så det passet egentlig veldig bra for min del at verden sto litt på pause og ingen andre var sosiale heller. Som frilansillustratør blir man ganske godt vant med lange strekk der man bare jobber og ikke ser noen.

– Jeg har i tillegg hatt hjemmekontor de siste ti årene, så sånn sett var jeg ganske godt rustet for mange av restriksjonene som ble pålagt. 

Min karrierevei med Esra Røise

For tiden er hun aktuell med et samarbeid med det skandinaviske skjønnhetsmerket Eleni & Chris, hvor hun har designet forpakningen til håroljen deres.

– De var utrolig generøse og inkluderte meg i mye av planleggingen helt fra start, noe som ga hele prosessen en veldig organisk form. Eleni & Chris ga meg noen stikkord å jobbe utifra, men ellers hadde jeg mye kreativ frihet – og det er alltid veldig gøy. 

Hun ville gjøre noe inspirert av multen, som er hovedingrediensen i merkets hårolje, og den nordiske naturen som er viktig for både henne og merket. Resultatet ble en stilisert versjon av blomst, blader og bær i kombinasjon med vannfarger, for å underbygge tilknytningen til den norske naturen.

– Selv er jeg stor fan av gjenbruk, og etter at håroljen er tom lever vasen videre hos meg som hjem for blyanter, pensler, stiklinger, sminkebørster og lignende.

Hva tenker du om det å jobbe kommersielt med noe så kreativt som illustrasjon?

– Det er jo ofte en utfordring når man skal være kreativ for penger. Jeg tror de aller fleste i denne bransjen har vært i situasjoner der man har kjent på at man gjør oppdrag hovedsakelig av økonomiske grunner, men det er vanskelig å komme utenom i en bransje som er relativt uforutseende.

– Om man i tillegg jobber frilans er det ekstra usikkerhetsmoment, så det er en ærlig sak at innimellom veier vektskålen tyngst på penger istedenfor kreativitet. Det er en kunst å skulle balansere, men personlig føler jeg at jeg har vært veldig heldig i karrieren min så langt med at det er en veldig jevn balanse på gøy/penger. Jeg får jobbe med spennende og inspirerende kunder og jeg kan betale husleia og kjøpe meg noen fine sko i ny og ne.

Ofte synes hun det er enklere å være kreativ når det finnes noen retningslinjer. Da er det lettere å vite i hvilken retning man skal gå.

– Men når det er sagt, så er det også helt essensielt for meg at jeg har tid innimellom kundearbeid til å gjøre eget arbeid. Å kunne ta en liten pustepause og pusle med egne ting, sette opp utstillinger eller bare skisse for egen del, er det som driver kjærligheten til håndverket videre.

– Når det funker optimalt, er det en jevn fordeling av eget arbeid og kundeprosjekter. Å tegne er jo virkelig hobbyen som ble jobben min, så jeg føler meg fremdeles ekstremt privilegert som får gjøre det jeg liker aller best som jobb.

Les også: Min karrierevei: Martin Evensen i New Movements

Siste saker

Mest lest nå
Les mer