Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Min karrierevei med Dusan Reljin
Alle foto: Dusan Reljin

Min karrierevei: Dusan Reljin

Han har jobbet med noen av de største navnene innen mote-, film- og musikkbransjen. Nå vender fotograf Dusan Reljin nesen hjemover for å holde foto-workshop.

Porteføljen til Dusan Reljin (45) er så stor at man nesten ikke vet hvor man skal begynne. Født i Serbia, men basert i New York det meste av karrieren sin, pendler fotografen nå mellom Oslo og Paris.

Dusan har bidratt jevnlig i magasiner som omtrent alle utgavene av Vogue, iD, Dazed and Confused, ELLE, Hunger, GQ – for å nevne noen. Og han har skutt kampanjer for merker som Gucci, Missoni, Sportmax, Paul & Joe, Nike, adidas, Rick Owens og Brioni.

Og tatt bilder av personligheter som Kim Kardashian, Debbie Harry, Willem Dafoe, Justin Bieber, Jessica Chastain, Michelle Pheiffer, Eva Green, Jennifer Connelly og Marc Jacobs. I tillegg til noen av de største navnene innen moteverdenen.

Assistent for anerkjent motefotograf

Det lå ikke alltid i kortene at Dusan skulle jobbe som motefotograf. En kort periode var han profesjonell tennisspiller, før han ble DJ ved flere klubber i Oslo. På videregående studerte han kunst og kom senere inn på Columbia University i New York for å studere filmregi. Men han fikk ikke stipend, og dro derfor aldri dit.

– Da gikk jeg én uke på Art director-linjen ved Westerdals, men jeg likte det ikke i det hele tatt, så da begynte jeg å assistere fotografer, sier han.

Startskuddet på karrieren fikk han ved å være fotoassistent for den britiske motefotografen Craig McDean i London.

– Jeg er veldig takknemlig og lærte masse av han. På det tidspunktet brukte man fremdeles film og polaroid, så man måtte være mye mer presis med lys og eksponeringer. Craig stolte masse på meg, og involverte meg på fotoopptak helt fra begynnelsen, hvor jeg fikk teste mange ulike filmer og lys for å få en viss effekt, sier han og fortsetter;

– Jeg lærte også hvor viktig energi er på settet, hvordan man forholder seg til det mennesket man fotograferer slik at personen kan stole på deg veldig fort, og at du kan vise frem din autoritet så du får de resultatene du vil ha. Også lærte jeg å aldri gi opp.

Noe av det første Dusan Reljin gjorde da han jobbet for seg selv, var å jobbe med kunstner Vanessa Beecroft. Det gjorde han i to år. Samme året gjorde han en reportasje i W Magazine med supermodell Natalia Vodianova – noe som virkelig kickstartet motekarrieren hans.

Jessica Chastain for L’Officiel Paris.

– Alltid likt hvordan verden ser ut gjennom et objektiv

– Jeg liker å ta bilder. Mote tillater en å være kreativ, men for meg handler det om det øyeblikket når man tar bildet. I et hundredel av et sekund kan du skape din egen verden, som alltid er en type selvportrett.

– Indianerne mente at man får sjelen frastjålet når man blir fotografert. Det er mye sannhet i det. Med et fotografi klarer man å få et øyeblikk til å vare for alltid, og det kommer aldri til å være det samme igjen, sier Dusan og forteller at han som liten faktisk drømte om å bli indianer.

– Da jeg var liten og lekte Cowboy og Indianer med vennene mine, ville jeg aldri være cowboy. Det har ikke endret seg nå heller. Jeg prøver å engasjere meg og jobber med ulike urfolk-stammer, fra Amazonas til samer.

Han var fem år gammel da han fikk sitt første kamera.

– Det var ødelagt og kunne ikke ta bilder, men jeg hadde det alltid med meg. Jeg har alltid likt hvordan verden ser ut gjennom et objektiv.

Etter mange år i bransjen, har Dusan nå lyst til å gi tilbake og inspirere andre. Det gjør han gjennom en workshop i Oslo 14. til 16. februar.

– Jeg føler at jeg er heldig som kan leve av et kreativt yrke, og er veldig takknemlig for det. Vi er alle kreative, vi må bare finne det i oss selv.

I løpet av kurset kommer han til å dele med deltakerne hvordan han har funnet kreativiteten, hvordan det forandrer seg hver dag og hvordan man kan få det ut med ulike fototeknikker og bruk av kamera. I tillegg vil man få høre om hvordan det er når man er på set, hvordan man bør forberede seg til opptak og hva som er viktig i post-produksjonsfasen.

Kurset består av to dager med teori og en siste dag med praksis hvor deltakerne skal fotografere med modeller. Med seg har Dusan et av landets beste hår- og makeup-team som de får jobbe sammen med.

Willem Dafoe.

Jobber med kunst og musikk

Hår og sminke er heller ikke ukjent for Dusan. I 2006 signerte han nemlig kontrakt med Lancôme, lagde beautykampanjene deres i tre år og ble en ledende beautyfotograf også.

Da skjøt han kampanjer for Rimmel med Kate Moss, Rita Ora og Georgia May Jagger, i tillegg til kampanjer for Estee Lauder, YSL Beauty, L’Oreal, Wella og Redken, og duftkampanjer for Nina Ricci med Laetitia Casta og Lolita Lempicka.

– Det er stor prestisje å jobbe for et selskap som Lancôme. De har vært et av de ledende beautymerkene helt siden de begynte. Deres elegante og sensuelle image passet veldig bra til min egen stil, og vi hadde et fantastisk samarbeid.

– Jeg liker å jobbe med beauty siden man kan se ansiktet på en helt annen måte. Det kan være grafisk, naturlig, med masse sminke – det minner meg om malerier.

Det siste tiåret har han jobbet tett med kunster Marina Abramovic. Og lidenskapen for musikken har han beholdt helt siden DJ-årene sine. Han har jobbet med band og artister som White Stripes, Gwen Stefani og Vanessa Paradis, og samarbeidet med Massive Attack hvor han har regissert to av deres musikkvideoer, og bidratt på deres visuelle display på konserter og cover art.

– Musikk har alltid inspirert meg og jeg liker å høre på det hele tiden. Samarbeidet med Massive Attack er resultatet av kjærligheten min for musikk, sier Dusan og forteller at han og Robert Del Naja i Massive Attack nå jobber sammen på et album, og har tidligere hatt DJ-sett sammen.

Kate Moss.

– Det første bildet er alltid det viktigste

Dusan synes det er vanskelig å skulle peke ut tre høydepunkter i karrieren sin. Men forteller at hans første moteserie for W Magazine med Natalia Vodianova, samarbeidet med Massive Attack som bare fortsetter og fortsetter, og en utstilling han holder på med nå, må være øverst på listen.

– Er det noe eller noen du fremdeles drømmer om å fotografere?

– Jeg har ingen som jeg drømmer om å fotografere. For meg er det viktigere at det passer med min energi, og at jeg kan fotografere dem på min måte.

Han forteller at han liker å ha dialog med alle som er involverte i en fotoshoot før de begynner dagen, slik at de er enige om hva de skal gjøre. Han jobber med mange kreative mennesker, som han liker å gi rom for å kunne gjøre sitt beste.

– Det første bildet er alltid det viktigste, og jeg bruker vanligvis mest tid på det. Etter det har man funnet følelsen, og ting går lettere.

– Det viktigste er å være ærlig og forstå hvorfor man tar et bilde. Det er et veldig stort ansvar å være fotograf, fordi du sender energien din ut i verden som alle kan se og være inspirert av for alltid. Det er en fantastisk kilde til kreasjon som ikke må misbrukes.

Hva er det beste og verste med å jobbe som fotograf?

– Det er frihet. Det er en fantastisk følelse å være fri og leve på den måten. Noen ganger kommer ikke inspirasjonen så lett, og da er det viktig at man ikke tar det personlig. Samtidig er friheten til å kunne jobbe for seg selv fantastisk, men på den andre siden så har man aldri noe ro i hverdagen.

Les også: Min karrierevei: Linda Wickmann

Siste saker

Mest lest nå
Les mer