-Det skulle en nær-døden-opplevelse til for at jeg innså hvor mye passion jeg hadde for naturen som gir liv til alt.
Martin Evensen fra Oslo gjør suksess med det mer bærekraftige skomerket New Movements. Forøvrig er det også mer enn bare et skomerke – det er en aktiv bevegelse for bærekraft og sirkularitet. En bevegelse som startet for ganske lenge siden for Evensen sin del.
– Jeg startet New Movements fordi jeg elsker å kunne være med på å genuint påvirke hvordan vi designer og utvikler produkter. Og ikke minst for å få bærerne av produktene til å tenke mer over hvordan produkter er laget, hva de er laget av og om de kan resirkuleres når levetiden er over, forteller Evensen til Melk & Honning.
Selve idéen bak det mer bærekraftige skomerket ble født i San Francisco. Der studerte han ved design- og varehandellinjen på Academy of Art University etter videregående. Trettiåringen sier at når han ser tilbake, var det en god ting å komme seg vekk for å finne seg selv. Han beskriver seg selv på den som et frø som blomstret og vokste seg til et stort tre.
– Jeg kom i kontakt med andre sider av meg selv som jeg ikke ante at jeg hadde. Og jeg mistet fremmedfrykten.
– Jeg fikk muligheten til å ta to valgfag i skodesign, og elsket det fordi det er et så eksremt komplekst produkt med en haug av materialer, komponenter og faktorer som må beregnes i design- og utviklingsprosesen.

– Sko skal se fine ut, gi deg støtte igjennom hele dagen, tåle trykk, slitasje, friksjon og en fuktig kveld på byen – eller dansing på et skogsrave.
Han forteller at studier, internships, praksis og jobberfaring fra San Francisco hjalp han til å starte opp New Movements i 2017, tilbake i Norge. Men likevel var det særlig én erfaring som ga drømmene grobunn. Og den kom fra livets skole.
-Det skulle en nær-døden-opplevelse til for at jeg innså hvor mye passion jeg hadde for feltet, og naturen som gir liv til alt.
En kraftig hjernehinnebetennelse i 2010 ble et viktig veiskille for Evensen. Det mer bærekraftige merket New Movements er et resultat av blant annet perspektivet og tenketiden som sykdommen ga.
Ellers kan han fortelle at interessen for klær, sko, hår og stil alltid har vært der. Han bekskriver både to eldre storesøstre og en mor som «kunne kle seg», pluss en oldefar og en bestefar som begge var skomakere.
– Hvor mye jeg har blitt påvirket er uvisst, men at sko ligger i blodet kan man vel trygt si, sier Evensen.
Har du alltid hatt et ønske om å starte noe eget eller være din egen sjef?
– Jeg skjønte tidlig at jeg hadde en kraft i meg. Jeg var uredd i oppveksten, og det å høre og lese om entrepenører som gikk sin egen vei, og skapte sammen med andre var noe som inspirerte meg.
– For meg handler det ikke om å være sjef, men å kunne sammarbeide med alle involverte. Å sette ideer, visjoner og drømmer ut i virkeligheten sammen med teamet føles fantastisk bra og ekte.

Evensen forteller derimot at det har vært ufattelig utfordrende å drive et eget merke. Selv har han inntrykk av at det ser ut som én ting utad, men er noe ganske annet på innsiden.
– Fra utsiden kan man tenke på New Movements som et skomerke som designer og selger sko, men på innsiden er det en vanvittig stort apperat.
Koronapandemien bragte også med seg nok av utfordringer, naturlig nok. Evensen innrømmer at de var nødt til å ta store strategiske grep, og også endre kurs som konsekvens av pandemien. De planla egentlig satsing på wholesale og retail, men de så seg nødt til å heller fokusere på salg direkte til kunde.
– Vi planla å gå inn i markedet og begynne å selge produktene våre i spesielt utvalgte butikker og sko-butikker, men det ble for utrygt, forteller Evensen.
De er for tiden seks ansatte, og jobber tett med fabrikken og produksjonsfasilitetene som ligger i Porto i Portugal. Det gjøres en solid innsats for å lage mer bærekraftige sko. Det er snakk om sirkulære og veganske sko, laget av naturlige, resirkulerbare materialer. Mer enn 30 prosent av energien fabrikken bruker kommer fra fornybare energikilder, blant annet solcellepanel montert på taket.
Hvert salg er med på å finansiere Ocean Cleanup i samarbeid med organisasjonen Empower, som rydder tilsvarende 200 panteflasker per solgte skopar. Ryddeprogrammet ble satt i gang fra dag én.

– Vi er bare et selskap. En bevegelse mot en bedre verden. Når du går en mil i disse skoene, tar du bevegelsen fremover. Du lager bølger, og du inspirerer til nye bevegelser.
– Bærekraft og sirkulæritet er normen for New Movements, ikke unntaket. Og det starter med hver enkelt av oss: Når ansvaret blir personlig, blir virkningen global, sier Evensen.
Hvordan går du frem når du skal designe en ny kolleksjon?
– En ny kolleksjon tar tid, og trenger enormt med passion, innrømmer han.
– Min bærekraftige og sirkulære filosofi er virksomhetens kjerne, og det er alle i teamet sitt mål at ingenting skal ende opp med å forurense naturen. Derfor er dette i hovedsak i sentrum for hvordan jeg går frem når jeg skal designe noe nytt.
Tidligere i høst lanserte de The Circular Collection. Da ble det mer bærekraftige skomerket først i verden som kom med en helt resirkulerbare skokolleksjon med fem ulike skotyper.
– New Movements har nå kommet opp på et nivå der vi endelig kan resirkulere hele skoen når levetiden er over, og benytte oss av det resirkulerte materiale til å lage nye sko igjen.
Som en del av og som forberedelse til dette, begynte de i fjor med The Circular Program. Det innebærer at kunder kan levere tilbake utbrukte sko for resirkulering – altså pante sine gamle New Movements-sko. Evensen kan fortelle at tiltakene er revolusjonerende i industrien.
– Tenk om alle de 25 milliarder parene med sko som blir produsert hvert år kunne ha blitt designet, utviklet og produsert med en sirkulær designfilosofi?
– Da hadde en sinnssyk masse med avfall fått nytt liv, og vi hadde spart ufattelig enorme mengder med ressurser. Jeg mener det er på tide at folk for øynene opp for hvor stort dette problemet er. Det er en eksepsjonelt stor utfording, som vi sammen kan endre til det bedre.
Hvor ser du for deg at dere er om 5 år?
– Jobben min går ut på å se inn i glasskula, og samtidig klare å fokusere på dagen i dag. Hodet lever på mange måter i fremtiden!
– Én av de tingene jeg ser for meg om fem år er at New Movements har utviklet seg fra å være et sirkulært selskap som lager produkter, til å bli et design-, utviklings- og forskningsselskap.
Hva slags tips og råd har du å gi til andre som vil starte opp for seg selv?
– Jeg fokuserer på å analysere utfordinger, for å lage bedre løsninger. Samtidig kan jeg anbefale å ikke fokuserer på problemene, men på løsningene.
– Om du åpner brystet og hodet tar du steg fremover, om du ikke gjør det, vil du ta steg tilbake inn i sikkerhet. Jeg råder andre å ta steg fremover, utfordre seg selv, utfordre komfortsonen og ikke være redd for å gå egne veier, sier Evensen.