Tony Liu og Lindsey Schuyler står bak Diet Prada. Foto: Getty Images

Tony Liu og Lindsey Schuyler står bak Diet Prada. Foto: Getty Images

Mener dette er fremtiden for Instagrams eget «motepoliti»

Har Diet Prada i det hele tatt livets rett?

I 2014 dukket Instagram-kontoen Diet Prada for første gang opp. Først i 2018 kunne Business of Fashion avslørte at det var Tony Liu og Lindsey Schuyler som stod bak den anonyme kontoen som både er elsket og hatet.

For det som nå er hele 1,5 millioner følgere har duoen avslørt alt fra seksuell trakassering til utallige eksempler på kopiering i motebransjen. Selv den norske designeren Edda Gimnes har fått omtale på den kontroversielle Insta-kontoen da mange mente Moschino kopierte henne.

En rekke motepersonligheter har blitt omtalt i mer eller mindre flatterende ordelag av Diet Prada, og både Kim Kardashian og den kontroversielle Dolce & Gabbana-designeren Stefano Gabbana har gått ut mot profilen.

Har måttet tåle kritikk

Diet Prada har bygd seg en solid følgerskare. Såkalte Dieters er sultne på motenyheter uten filter, og sender gjerne inn tips om kopiering i bransjen.

At profilen skulle bli så stor og mektig er det kanskje ikke alle som forutså. Diet Prada har ifølge Business of Fashion slitt med å finne en solid businessmodell. Duoen har selv uttalt til New York Times at selv om de jobber hele døgnet, tjener de langt mindre nå enn i sine tidligere jobber.

Profilen har også måtte tåle en del kritikk for å tilsynelatende behandle noen motemerker snillere enn andre. Blant annet Prada og Gucci, som begge har fått kritikk for produkter som minnet om såkalt blackface. Dette ble riktignok omtalt på profilen, men fikk langt fra like mye oppmerksomhet som når for eksempel Dolce & Gabbana tråkker i salaten.

Utfordrer tradisjonell motepresse

En av Diet Pradas klare fordeler er deres forhold til følgerne. Helt siden starten har profilen snakket direkte til følgerne og oppfordret til tipsing og diskusjoner. Dette mener Business of Fashion gir motepoliti-profilen en klar fordel sammenliknet med mer tradisjonelle motemedier.

Mange er blitt så begeistret for profilen at merch er blitt en del av inntekten til Diet Prada. Duoen har på sin egen nettside alt fra klistremerker til gensere med en pris på ca 500 norske kroner til salgs.

For fremtiden mener Business of Fashion dog at duoen kan ha godt av et større team rundt seg. Gjerne i form av journalister som kan gi kilder mulighet til å kommentere anklager og faktasjekke påstander.

Diet Pradas fremtid, skriver de, avhenger av at «vaktbikkja» modnes og også finner en business-modell som faktisk fungerer.

Les også: Chanel- og Hermès-eiere blant verdens rikeste familier