Melk & Honning feirer 5 år: Hva sier folk om oss?

Vi spurte 10 norske moteprofiler.

Melk & Honning fyller fem år 1.mai, og det markerer vi med litt skryt (det er vel lov når man har bursdag?) Vi spurte et knippe norske moteprofiler om hva de synes om oss og den jobben vi gjør.

Les også: Slik tvinger koronaviruset moteaktørene til å tenke nytt

Artikkelen fortsetter under annonsen
Anders Kemp, D2-sjef

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

Anders Kemp
Anders Kemp. Foto: Nils Vik

– M&H er raske på å plukke opp motenyheter, også internasjonalt, og har gitt MinMote – og oss andre – en sunn konkurranse, særlig i den delen av bransjen som rører seg raskt. Jeg synes også dere er flinke på sosiale medier. Dere lykkes i hvert fall med å dra meg inn i sakene direkte fra Instagram.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje?

– Melk har bidratt til at mote har blitt mer akseptert som en del av offentligheten, skjerpet nyhetsjournalistikken rundt mote og bidratt til at denne delen av kulturen har en scene. På sitt beste har dere også hatt en viss cheekyness – som sikkert har irritert vettet av folk. Ikke minst gjennom anonyme moteanmeldelser og kåringer av bransjens mektigste. Men det synes jeg stort sett bare har vært gøy – og noen ganger nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Celine Aagaard, designer og moteprofil

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

– Melk og Honning har hatt en vesentlig betydning for norsk mote gjennom fem år for både små og store aktører. Dere har sett de små, og på en balansert måte fremmet norsk design på en spennende måte – også for de som ikke er i bransjen – med gode saker om ukjente norske designtalenter og ikke minst evnet kunsten å lage gode journalistiske saker samtidig som de vekker interesse ikke bare fordi de er tabloide.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje?

– Melk og Honning har posisjonert seg som en viktig nisjeaktør, og den eneste i sitt slag her hjemme. Ofte leser man det siste først hos dere! Både fra inn og utland. For undertegnede har Melks tilstedeværelse betydd mye – både før vi startet Envelope1976 og gjennom hele gründerfasen. Vi heier på dere, måtte dere få holde på i mange, mange år fremover.

Ingeborg Heldal, KK-redaktør
KK-redaktør Ingeborg Heldal
KK-redaktør Ingeborg Heldal

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

– En av Melk & Honnings største styrker er at de dekker den delen av bransjen som oppleves som for smal for mange andre aktører. De løfter også på mange av steinene som andre lar ligge. De evner å kombinere nyheter og underholdning med et balansert kritisk blikk

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje

– Melk & Honning har tilført motebransjen et nettsted som tar dem på alvor. Som skriver om alt fra store trender til bittesmå aktører, som inkluderer flere enn de store. Med Melk & Honning har bransjen fått en sårt tiltrengt bredde. Jeg tror alle som på en eller annen måte jobber i eller er glad i norsk motebransje er faste lesere av Melk & Honning.

Magnus Thorud, tidligere Blender-topp, nå driver han Infinite Agency
Magnus Thorud bryter ut fra Blender og starter eget selskap
Foto: Privat

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

– Melk & Honning har et veldig sterkt team som følger tett med på mote både nasjonalt og internasjonalt, noe jeg føler er deres absolutt største styrke. Med dette teamet har Melk & Honning vært med å oppdatere norske lesere raskt hva som skjer innen motebransjen globalt ukentlig. Jeg mener de har også vært med på rette søkelys mot viktige problemstillinger i bransjen, noe som jeg synes viser styrke, i en nokså filtrert moteverden vi lever i.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje

– Melk & Honning har vært med å skape en plattform for moteinteresserte som ønsker mere faktabaserte nyheter om bransjen. Jeg føler denne plattformen har unik posisjon i forhold til andre som dekker mote, ettersom de dekker hele verdikjeden alt fra influencere, designere, merker og varehandel. Nå med sine fem års erfaring har Melk & Honning klart å posisjonere seg som mote-Norges viktigste nyhetsplattform for vår bransje. Jeg mener at de også har vært med på øke forståelsen hos Ola Nordmann om motebransjen. Melk & Honning har vært utrolig dyktige på dekke den voksende norske motebransjen, både suksessen vi har sett her hjemme men også hva norske merker har fått til i utlandet. 

Elin Kathrine Saunes, leder av Norwegian Fashion Hub

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

Elin Kathrine Saunes. Foto: Privat

– Melk & Honning har en fin evne til å fange opp store og mindre saker som skjer i næringen både nasjonalt og internasjonalt og dere er ofte kjappe på! Videre er dere flinke til å formidle det i et kommersielt og forbrukerrettet format, som jeg opplever er med på å både tilgjengeliggjøre og interessere målgruppen deres.

Dere er flinke til å balansere innhold, som gjør at dere er en fin kanal for å få en oversikt over hva som er på agendaen til mange deler av bransjen for forbrukeren. Ikke minst synes jeg dere er flinke til å ta opp ting som andre norske medier ikke nødvendigvis skriver så mye om, men som definitivt bør snakkes om.

Også synes jeg at dere er inspirerende på et Melk & Honning vis, ikke minst på Instagram.

Dere oppleves som et spisset medie som snakker til et digitalt og kanskje særlig urbant publikum, med en snert ala Natt & Dag og 730, som ofte er både underholdende og inspirerende.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje?

– Jeg opplever at dere var, når dere lanserte, et friskt pust for medieinnhold fra norsk motebransje. Dere var noe annet enn det vi hadde tilgjengelig av medier. Den posisjonen har dere vært flinke til å holde på siden da. Dere har gjennom fem år skrevet en god del saker som stiller spørsmål ved, aktualiserer og synliggjør næringen og alle aktørene som spiller inn – fra merkevarer til influencere. Ikke minst er dere flinke til å vise frem en større bredde av aktørene vi har i Norge, noe som jeg tenker er utrolig verdifullt.  Jeg tenker at det er veldig viktig for en næring å ha et medie som oppleves som tilgjengelig, men samtidig grundig og ikke minst ikke redd for å både heie frem, men også være kritisk.

Mona Jensen, Tom Wood-gründer

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

Mona Jensen i Tom Wood
Mona Jensen i Tom Wood

– Melk & Honning er det stedet man sjekker for alltid å være oppdatert innen både norsk og internasjonal mote. M&H er dyktige til å få med seg både små og store nyheter, de er raskt på pletten når det skjer noe og kombinerer dybdeintervjuer med lettere innhold. 

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje

– Melk & Honning er utrolig flink til å løfte frem norsk motebransje, alt fra små og nye merker til de mer etablerte. Jeg vil si M&H er en av pionerene i Norge når det kommer på å heie på det norske.

Andreas Holzweiler, Holzweiler-gründer
Andreas Holzwwiler

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

– M&Hs største styrker er at dere veldig ofte er først ute med de mest aktuelle nyhetene nasjonalt og internasjonalt. Dere publiserer ofte ting før store internasjonale medier, og dere får med dere det som er mest relevant.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje

– Dere har tilført den norske motebransjen mye. Å dyrke en renspikket moteside var ganske ballsy i 2015 med en forholdsvis snever norsk motebransje. M&H har vært veldig bidragsytende og oppbackende for mange norske motebrands, også for Holzweiler. Vi digger Melk & Honning.

Ditte Kristensen, Oslo Runway og Fushion-sjef
Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival
Ditte Kristensen. Foto: Pernille Sandberg

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

– M&H sin største styrke er at dere er et online media som har klart å holde dere relevante i fem år. Dere har en hardtarbeidende redaksjon, og jeg har enorm respekt for alt det dere får til. Et stort, stort gratulerer. Fem år i motebransjen er jo nesten som å fylle 100.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje

– Redaksjonen er alltid oppdatert og de greier å fange opp alt som rører seg i motebransjen, samtidig som dere ser tendensene i den norske moteindustrien og gjør leserne oppmerksomme på det. Dere har helt klart vært med på å bygge opp den norske motebransjen til det den er i dag, og jeg gleder meg til å se hva de neste fem årene vil bringe.

Katrine Kvalsund, partner i This Is Pr
Katrine Kvalsund.

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker, og hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje?

–  Melk & Honning har uten tvil vært en ekstremt viktig aktør for å løfte norsk motebransje. Ikke minst så har de løftet frem mindre norske merker og gitt de den oppmerksomheten de fortjener. 

– Melk & Honning har dessuten engasjerte og dyktige journalister som tar pulsen på det som skjer og som alltid gir oss et mangfold av spennende saker! Gratulerer med jubileum! Vi heier på dere!

Lisa Stokland, Managing Director, Patriksson Norge

Hva vil du si er Melk & Honnings største styrker?

– Melk & Honning holder en stødig frekvens på publisering av saker og passer på å publisere relevant og aktuelt innhold, både lokalt og globalt. Det er fint at nettmediet har en tydelig stemme og støtter opp om den lokale motebransjen, samtidig som de stiller spørsmål og er kritiske. Portalen har fort blitt et go-to-sted for menn og kvinner med både middels til høy moteinteresse, og redaksjonen ser behovet for saker for de som ønsker lett underholdning i hverdagen til lesere som ønsker å dypdykke ned i bransjerelaterte temaer. Som nevnt over skal de applauderes for å fremme norske designere og andre moteaktører! Dette er viktig og riktig.

Hva mener du Melk & Honning har tilført norsk motebransje

– Nettsiden har åpnet opp bransjen til publikum og gjort det lettere for nysgjerrige lesere å få et innblikk i motebransjen. De er også en av de få aktørene som skriver om herremote.