I 2024 lanserte Mateus sin andre samarbeidskolleksjon med den prisbelønte designeren Sam Baron, med navnet Flowers.
Våren 2025 introduseres oppfølgeren Blossom, en kolleksjon med nye farger og håndmalte motiver inspirert av liljer.

Godt samarbeid og vennskap
Teresa Mateus Lundahl beskriver Baron som «naboen i Portugal», et vennskap som har vokst gjennom felles middager, samtaler og en gjensidig forståelse for design og håndverk.
– Samarbeidet vårt handler ikke bare om å skape vakre objekter, men om å formidle en følelse og en historie. Med Blossom ønsket vi å fange den energien og kreativiteten som alltid har eksistert mellom oss og Mateus, sier Sam Baron.
Mateus ble grunnlagt i 1993 av Teresa Mateus Lundahl. Visjonen, både da og nå, er å skape varme i hjemmet og feire gleden ved å samles rundt et vakkert dekket bord med god mat og hyggelige samtaler.
– Utgangspunktet for alle våre kolleksjoner er at de skal kunne mikses og matches for å passe hver enkelt persons stil og smak. Vi ønsker å inspirere til kreative og unike borddekninger hvor hver kombinasjon forteller sin egen historie, sier Teresa i en pressemelding.

Mor og datter-samarbeid
Grunnlegger Teresa Mateus Lundahl og hennes datter, markedsdirektør for merket Filippa Burenstam Linder, var i Oslo i går for offisiell lansering av den nye kolleksjonen.
– Jeg har jo vokst opp med dette merket. I ferier og helger hjalp jeg til å pakke produkter for å tjene litt ekstra penger. Så utviklet interessen min seg da jeg ble eldre, og jeg ønsket være med å designe en kolleksjon, forteller Filippa om samarbeidet.
Å jobbe tett med familie kan by på problemer. Teresa kan fortelle at hun var litt nervøs før de startet ordentlig sammen.
– Jeg var litt bekymret i starten, og ønsket ikke at jobben skulle komme mellom vårt personlige forhold. Men den gjensidige respekten mellom oss og de forskjellige arbeidsoppgavene våre gjør at samarbeidet fungerer veldig godt.
Hun forteller videre at Filippa har vært et positivt tilskudd til merket.
– Å få inn Filippa var en breath of fresh air. Hun har et ungdommelig synspunkt og lærer oss hva de yngre vil ha, og lærer meg mye om hva som er moderne idag. Vi har for eksempel også fått Tiktok, ler Teresa.
Filippa forklarer hvordan moren og erfaringen Mateus har gitt henne har lært henne alt hun kan om forretninger.
– Jeg har lært alt om business gjennom å vokse opp i Mateus. Å få se en forretning så nært på og å få hjelpe til med å drive den i praksis, er noe helt annet enn det du lærer på skolebenken.

Kolleksjonen er tilgjengelig våren 2025.