Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Er Maskorama den nye serien vi elsker å hate?
Julia Marie Naglestad/NRK

Maskorama-kostymør til Melk & Honning: – Tror alle var klar over at folk ville både elske og hate dette

Slik ble de elleville kostymene til.

NRK sin nye storsatsing Maskorama samler nordmenn foran skjermen hver lørdag. TV-programmet hadde premiere tidlig i november, og den elleville gjetteleken der åtte maskerte kjendiser synger live foran et dommerpanel setter stadig seerrekorder. Forrige helg så hele 860 000 sendingen lineært.

Bak kostymene til Elgen, Vikingen, Trollet, Fugleskremselet, Gaupa, Puddelen, Ravnen og Enhjørningen, står designer Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog.

Han er også mannen bak kostymene i den kritikerroste NRK-serien Exit som hadde premiere i fjor, og som nå er i gang med en ny sesong.

Er dette nye Emily in Paris?
Fra første sesong av Exit. Foto: Ingeborg Klyve/Fremantle/NRK

Nordström forteller til Melk & Honning at de aldri hadde trodd serien skulle gå så bra som den har gjort, og med et slikt engasjement.

Nordmenn går nemlig mann av huse for å gjette hvilke kjendiser som skjuler seg bak maskene i Maskorama. Våre venner i 730.no spurte sine følgere om deres beste teorier – her er noen av deres gjetninger.

– Jeg tror alle var klar over at folk ville både elske og hate dette, akkurat som eksempelvis Melodi Grand Prix. Det er mye tull og tøys, og det finnes alltid gretne folk som ikke synes noe som helst er gøy, sier Nordström.

– Men vi trodde faktisk at det ville bli mer kritikk enn det har vært. Samtidig har jeg aldri jobbet med noe som er så gøy som dette. Hele crewet tenkte vel at det før eller siden måtte smitte over på folk.

Kostymedesigneren har selv fulgt med på tilsvarende programkonsepter fra USA og Storbritannia, og sier til Melk & Honning at han er blitt helt hekta.

– Jeg tenkte at hvis vi klarte å gjøre noe i den stilen, da vil folk synes det er gøy.

Er Maskorama den nye serien vi elsker å hate?
Hvem skjuler seg bak masken til ravnen? Foto: Kjell Nordström

– Har lagt inn små hint i kostymene i Maskorama

– Vi har kun en intensjon om å underholde. Maskorama er en eneste stor gjettelek, og det er meningen at man skal kose seg. I tiden vi lever i nå med korona, tror jeg vi trenger det, forteller Nordström.

Les også
Bomber-jakker og camo; CPHFW-runwayen oppsummert

Han mener det er et privilegium å få jobbe med noe som har som hensikt å spre glede.

– Vi kan ikke klemme eller gå på fester, og kan knapt gå i butikken. Da er det kjempeviktig at alle tar ansvar, men en del av det ansvaret er å glede hverandre med det man kan i en mørk og dyster tid. Det føler jeg at hele crewet har som oppdrag denne høsten.

Å lage kostymene til Maskorama har vært en lang prosess som startet for halvannet år siden, forteller han. Han begynte med å lage skisser. Det ble til en bok full av ideer og små historier om karakterene og kostymene. Deltakerne fikk velge karakteren de følte passet bra til dem eller som de syntes var spennende.

– Veldig mye skjer jo underveis, og det er stor forskjell på skissene og det ferdige resultatet. Det er mye man tegner som ikke går an å gjennomføre rent praktisk. Og det var viktig at deltakerne selv fikk være med i prosessen.

Er dette nye Emily in Paris?
Nordström på settet til tv-programmet med Puddelen. Foto: privat

– Vi har også lagt inn små hint i kostymene, forteller designeren.

Det handler ikke bare om det visuelle, men også det rent praktiske og tekniske. Og praktiske utfordringer har det vært nok av, sier han.

– Man skal kunne puste, se og synge i kostymene. Og det er rett og slett helvetes varmt og trangt inni kostymene med maskene på, så det er veldig viktig at man kan ta det fort av og på.

– Mye hemmelighetskremmeri

Å lage kostymene til Maskorama er noe ganske annet enn finansverdenen i tv-serien Exit, full av fancy designermerker.

Les også
Vår In/Out-liste for februar

Nordström mener det var lettere å visualisere klesstilen i Exit, som var som et mer realistisk moteunivers, mens Maskorama er som han selv påpeker «bare fantasi, tull og tøys» – på godt og vondt.

– I Exit er det flere kostymer – kanskje 1000 totalt. Det er en enorm jobb logistikkmessig. I Maskorama er det minst like mye jobb, men med andre ting. Begge er morsomme på hver sin måte.

Er dette nye Emily in Paris?
Fra første sesong av Exit. Foto: Ingeborg Klyve/Fremantle/NRK

Du har jo måttet holde det hele hemmelig – hvordan er det å jobbe med de ulike personlighetene, men uten å avsløre noe?

– I begynnelsen tenkte jeg at det ville bli vanskelig, men hele dette året har vært hemmelig for min del. Jeg har bare vent meg til å ikke snakke med noen om det. Til og med på jobb snakker vi i koder, så vi ikke nevner navn på verken deltakerne i Maskorama eller skuespillerne i Exit. Vi skriver heller aldri navn i e-poster og sms-er, forteller designeren.

Han har også måttet skrive under på en streng taushetserklæring.

Er dette nye Emily in Paris?
Deltakerne har ikke lov til å snakke på settet. Foto: Kjell Nordström

– Det er mye hemmelighetskremmeri, men det er jo det som er så gøy. Jeg har jobbet mye i år, uten å være på så mye sosialt, delvis på grunn av korona. For jeg er livredd – normalt snakker man jo om jobb med venner og familie, men jeg har holdt meg helt unna dette i år. Korona har på en måte vært til hjelp for meg, ler han.

På spørsmål om han kan gi noen hint om hvem de ulike karakterene i Maskorama er, har han kun ett svar å gi:

– Nei, ingen kommentar! Jeg har lagd meg et bra svar jeg bruker ofte og som refererer til min dårlige hukommelse: Jeg husker ikke.

Er Maskorama den nye serien vi elsker å hate?
Nordström på settet til Maskorama. Foto: privat

Når et større publikum enn tidligere

Nordström er gått fra å være klesdesigner med en liten fanskare, til å lage kostymer for noen av Norges største tv-suksesser.

Les også
Rett fra CPHFW: Fine Chaos AW25

Noen ganger har han bare vært ute for å provosere, for han synes det er gøy «å røre rundt i kasserollen», sier han.

– Jeg har vært kontroversiell med ting jeg har gjort, og har fått både ris og ros. Jeg har alltid ment at klær er å fortelle historier, og har alltid hatt et statement i mine kolleksjoner. Jeg har aldri vært interessert i mote eller trender og synes det er superkjedelig. Men jeg synes klær som uttrykksform er veldig spennende.

Nå når han et større publikum, mener han.

Er dette nye Emily in Paris?
Kjell Nordström i kjent stil. Foto: privat

Når en deltaker i Maskorama tar på seg kostyme og maske, og gir det liv – det er selve premien, mener Nordström.

– I Exit er målet mitt derimot at man ikke skal kunne se at det har vært en kostymedesigner der. Man skal bare tro på det. Jeg tar aldri et kostyme på en skuespiller som de ikke vil ha på seg.

Han ser på seg selv som en slags underleverandør som er der for å gjøre en god jobb, og gjøre det så troverdig som mulig.

– Selv om det er slitsomt for deltakerne i Maskorama å ha på kostymene og maskene, er det store smil bak scenen likevel. Selv om de er gjennomsvette uten å kunne se og knapt klarer å puste, smiler de fra øre til øre. Da har jeg gjort en god jobb, tenker jeg.

Les også: Er måten The Crown fremstiller forholdet mellom Diana og Charles på riktig?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer