Jenny Meirens, med-grunnlegger av Maison Margiela, har gått bort i en alder av 73 år.
Jenny Meirens var Martin Margiela sin partner både når det kom til det kreative og forretningsmessige. Hun var med helt fra starten siden slutten av 80-tallet, og var damen bak mange av tingene man assosierer med det franske motehuset.
Meirens var mediesky og stilte sjeldent opp i intervjuer, i likhet med Martin Margiela selv. Men tidligere i år gjorde The New York Times et eksklusivt intervju med den daværende 72-årige kreative sjelen.
I en vintage Margiela-kjole, som hun poengterer at det er det eneste hun går med, forteller hun om hvordan hun og Martin Margiela startet det hele i 1988 i en bar i Mantova, Italia. Meirens var damen bak ideen om de ikoniske logoen og de synlige sømmene.
– Når folk kommer inn i en butikk og ser sterke klær uten noe navn på dem, så blir de mye mer nysgjerrige, fortalte Meirens til T Magazine.
Meirens er ansvarlig for flere av det som har skrevet Maison Martin Margiela inn i motehistorien. Som for eksempel street casting av modeller og å kaste tradisjonelle invitasjoner til fordel for mer kreative alternativer – som å sende de ut gjennom avisen.
Maison Martin Margiela sitt avant-garde design sprang ut som en reaksjon på den glossy moten på 80-tallet, og har til dags dato beholdt sin dekonstruerte look. Moten på 80-tallet var sterke farger og vide skulde – alt var ekstravagant. Margiela kom med revne ermer, frynsete kanter og klumpete sko.
– For meg, var en av de beste sidene ved Martin var at han kunne ta noe veldig populært, vanlig eller billig og forvandle det til noe «chic», sier Meirens.
Meirens er en del av den kommende dokumentaren We Margiela, hvor hun både skal ha åpnet opp arkivet sitt og delt sine tanker med filmskaperne. Dokumentaren har premiere mot slutten av 2017.
Hovedbilde: Maison Martin Margiela Fall 1997
Les også: – Det at Gvasalia vil ha noe å gjøre med oss er et enormt kompliment