Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Marimekko teamer opp med adidas
Foto: Adidas

Marimekko teamer opp med adidas

It-merket som ble glemt bort lanserer sin første sportskolleksjon.

Mange forbinder nok Marimekko med fargerike mønstre, 70-tallsblomster og stripete unisex-skjorter. Det finske merket regnes som et av de første mote- og livsstilsmerkene, med både klær, tekstiler til hus og hjem og interiør.

På et tidspunkt var merket litt av et it-merke. Både dronning Sonja og tidligere førstedame Jackie Kennedy ble sett i Marimekko-design på 60- og 70-tallet. Men så mistet det nok populariteten.

De siste årene har merket fått en real ansiktsløftning, og vesken som ser ut som tvistet godteripapir fra gamledager ble veldig populær da den ble lansert noen år tilbake.

Nå lanserer Marimekko sin første sportskolleksjon, og det med ingen ringere enn sportswear-eksperten adidas.

Marimekko lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas

Limited edition-kolleksjonen er i salg fra 1. juni av. Den er innsprøytet med det finske motemerkets DNA med forkjærlighet for mønstermania, farger og funksjonelle design.

Kolleksjonen i samarbeid med adidas har to ikoniske mønstre fra merket – Annika Rimala sitt Laine og Maija Louekari sitt Räsymatto.

Marimekko lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas

Samtidig er den lagd i det tyske sportsmerkets tekniske materialer, i tillegg til nye materialer som skal være mer bærekraftige, som blant annet resirkulert garn og metoder som skal redusere miljøpåvirkningen.

Samarbeidet består av både treningsklær, svømmetøy og yttertøy, i tillegg til tilbehør som retro fannypacks.

Marimekko lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas

Fyller 70 år

«Vi er veldig glade for å presentere vår limited edition-kolleksjon i samarbeid med adidas. Spesielt i det året som markerer Marimekko sin 70-årsdag. Siden 1951, har Marimekko sitt mål vært sentrert rundt å styrke mennesker, og denne kolleksjonen bringer dette målet til live på en helt ny og overraskende, men samtidig så naturlig måte», sier Tiina Alahuhta-Kasko, president og CEO i Marimekko i en pressemelding.

«Som finsk har jeg vokst opp med Marimekko og har alltid likt designet deres. Muligheten til å samarbeide med dem, et merke som deler de samme verdiene av å kombinere funksjonalitet og stil samtidig som man bruker mer bærekraftige materialer og metoder, føltes som en spennende og naturlig mulighet», sier Josefine Åberg, head of design i adidas.

Marimekko lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas
Det finske merket lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas
Det finske merket lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas
Det finske merket lanserer sin første sportskolleksjon i samarbeid med adidas

Les også: Dette merket har fått kultstatus, men kjenner du det?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer