Marc Jacobs svarer Nirvana på kopi-anklager

Mener han ikke har kopiert det ikoniske bandets logo

I desember i fjor ble det kjent at 90-tallsbandet Nirvana saksøker Marc Jacobs.

Årsaken var at designeren skal ha kopiert deres ikoniske smilefjes-logo i sin nyeste kolleksjon.

I fjor høst lanserte nemlig Marc Jacobs en tribute-versjon av den kontroversielle og grunge-inspirerte SS93-kolleksjonen sin, som forøvrig fikk ham sparket som sjefdesigner fra Perry Ellis.

Ett av plaggene i den nye «Bootleg Redux Grunge»-kolleksjonen er en genser med en et gult og sort skjevt smilefjes som er lik Nirvanas kjente. Denne skal bandet ha tatt patent på allerede i 1992.

Nirvana sin kjente logo til venstre, Marc Jacobs’ nye genser til høyre.

Det ikoniske bandet, som i utgangspunktet bestod av vokalist Kurt Cobain, trommis Krist Novoselic og gitarist Dave Grohl, blir ofte kalt grunnleggerne av 90-tallets massive grunge-bevegelse. I etterkant av Cobains død i 1994 er det enken Courtney Love, og nå også datteren deres Frances Bean, som har sittet på 98 prosent av rettighetene til musikken. I 2006 solgte hun 25 prosent av katalogen for 50 millioner dollar. De resterende par prosentene sitter Grohl og Novoselic på.

Det kommer ikke frem av søksmålet hvilke av disse fire som har tatt initiativet til å saksøke Marc Jacobs.

Men nå tar Marc Jacobs til motmæle. Han mener at Nirvana ikke har patent på logoen, og at søksmålet bør avvises.

Joda, Jacobs var inspirert av Nirvana sine klassiske t-skjorter fra 1990, men han fortolket og inkorporerte det inn i sitt helt eget design, hetet det i rettspapirene.

De hevder også at Nirvana faktisk ikke har patent på selve det ikoniske smilefjeset alene, men at det kun gjelder om det er trykket på en t-skjorte med Nirvana-navnet under, og ordene «Flower sniffin Kitty pettin Baby kissin Corporate rock whores» på baksiden.

Dette legger Marc Jacobs’ advokater til grunn for at eierne av Nirvana-boet ikke har grunnlag for å gå videre med saken.

Nirvana har foreløpig ikke kommentert saken.

Det skal også sies at både Courtney Love og Frances Bean tidligere har figurert i reklamekampanjer for Marc Jacobs.

Courtney Love i Marc Jacobs høstkampanje i 2017

Hovedbilde via Getty Images

Les også: Marc Jacobs lanserer nytt undermerke