Instagram drepte it-jenta, den ekte grunnen til at vi elsker ASMR og den anstrengte uanstrengte kvinnelige skjønnheten.
How Instagram killed the IT-girl
I et nytt essay hos Dazed argumenteres det for at det ikke lenger er noe som heter it-girls, i alle fall ikke i begrepets tidligere betydning.
Skribenten bak saken, Ethan Price, mener nemlig at en av de viktigste karakteristikkene av en it-girl var at hun ikke higet etter å være it. Hun bare hadde en x-faktor som gjorde at folk ville ta bilde av henne og skrive om henne.
Med Instagram er alt dette endret, mener han. «Nå kan alle se ut som en it-girl, men ingen er det», mener Price. Les mer her.
There’s nothing effortless about being a woman – and I’m done pretending otherwise
Ingenting er uanstrengt, mener ELLE-skribenten Amy Choi. Med humor og glimt i øyet forteller hun om alle de tingene kvinner går gjennom, for at det skal virke som at man besitter den naturlige skjønnhet.
«Løgnen er ikke bare slitsom å opprettholde; den skader oss alle. Når vi lyver om vår kulturs helt grunnleggende verdi (det at kvinner må være vakre) og samtidig gjør alt i vår makt for å følge den (å nærmest drepe oss selv for å bli vakre) og lyver om den tiden og energien vi bruker på dette (det skal jo tross alt være uanstrengt) bidrar vi bare til at ting ikke forandres», skriver hun. Les hele saken her.
Grimes: Live From the Future i Rolling Stone Magazine
Grimes gikk fra å være en relativt suksessrik undergrunnsartist som laget elektronisk sci-fi- pop, til å i all hovedsak forbindes med Elon Musk.
Ingen visste at de to var kjærester før de dukket opp på Met Gala i 2018. Sjokket var stort, et særere par hadde man vel ikke sett siden Tim Burton og Helena Bonham Carter?
I et nytt intervju med Rolling Stone Magazine åpner Grimes, som nå er gravid med Musks barn, blant annet om hele den situasjonen, relasjonen til sci-fi og sosiale medier, og den gangen hun løy til alle om en helt merkelig wellness-rutine. Les det her.
Loving, Sharing, Giving: A New Theory for the Fashion System
I denne artikkelen hos Vestoj forsøker doktor Aurélie Van de Peer, som blant annet er foreleser i motestrategi, å defragmentere dagens motesystem.
Hun ser på hvilke menneskelige kvaliteter og verdier som gjør oss opptatt av konsumering, hva som har ført til den voldsomme higen etter stadig nye ting og hva som må til for at dette skal endres.
«Dersom man ønsker å fundamentalt endre reisverket som motesystemet er bygget på, må man gå inn og endre de strukturelle og legitime teoriene som systemet er bygget på», skriver hun. Les mer her.
The real reason we love ASMR so much
De siste årene har ASMR – autonomous sensory meridian response – gått fra å være et fullstendig ukjent begrep til å være noe mange er blitt helt avhengig av.
Nå finnes det Youtubere og influencere som lever godt på å lage ASMR-content på fulltid.
Men hvorfor liker vi så godt å høre hvisking og andre merkelige lyder? Hva bunner det egentlig i? i-Ds Joy Molan mener det kan ha noe å gjøre med våre tidligste minner av å bli dullet med som babyer. Les mer her.
Is It Possible to Feel Creatively Connected Without Social Media?
I spørrespalten The Culture Therapist i storavisen The New York Times løser Megan O’Gradys kulturelle, kunstneriske kniper.
Denne uka lurer en leser på hva han skal gjøre når Instagram på mange måter får han til å føle seg dårlig psykisk, men presset om å være tilstede der på grunn av karriere og nettverksbygging er stor.
O’Grady tar seg god tid til å svare og trøster vedkommende blant annet med at kunstere gjennom historien har klart seg helt fint uten Instagram. Ja, det kunne til og med hende at de ikke ville slått gjennom hadde de måttet deale med det angstfylte knyttet til det sosiale mediet. Les mer her.
Coronavirus offers a blank page for a new beginning, sier moteekspert Li Edelkoort
I en ny sak hos Dezeen uttaler den anerkjente mote- og trendeksperten at koronaviruset kommer til å lede til en global finanskrise på en nivå man ikke tidligere har sett.
Men dette, mener hun, vil gi menneskeheten muligheten til å nullstille sine verdier. Ifølge henne kan viruset lede til en forbrukerstopp som vil ha dypt kulturell og økonomisk innvirkning.
«Folk vil komme til å måtte bli vant til å ha færre ting og å reise mindre». Les saken her.
Les også: Melk & Honnings Oslo-guide: mars