Kroppspositivisme, vegansk make-up og det nye buzz-ordet innen bærekraft.
Harper’s Bazaars Avril Mair: «Ashley Graham: The joy of living»
Supermodell, aktivist og entreprenør Ashley Graham er på coveret av britiske Harper’s Bazaars juli-utgave. Til journalist Avril Mair snakker hun om motivasjonen som alltid har drevet henne og optimismen som kan hjelpe oss å nå nye høyder.
«Jeg hadde bolleklipp, store, runde briller og drev med alt av sport. Jeg brukte størrelse 42 fra tolv-årsalderen, men følte meg aldri uattraktiv».
«Hvordan du identifiserer deg er opptil deg selv, ikke andre, noe som er viktig å huske på. Hvis du identifiserer deg med plus-size, er det helt ok. Jeg begynte å bruke uttrykket curvy, ikke fordi jeg ikke lenger er en del av plus-size-gruppen, men fordi body positivity er bredere enn vi aner».
Dazed & Confuseds Alec Leach: «WTF is a circular economy, and can it stop fashion trashing the planet?»
Under årets Copenhagen Fashion Summit, verdens største konferanse innen bærekraft i motebransjen, ble uttrykket circular economy hyppig brukt under panelsamtalene.
Den sirkulære økonomien handler om en ny, bærekraftig måte å designe og skape produkter på uten unødvendig avfall, samtidig som man beskytter verden og miljøet. Vårt nåværende motesystem skaper produkter med en lineær levetid. Det vil si at man tar et råmateriale og skaper et produkt av det, som man senere kaster.
Circularity handler derimot om å designe produkter som kan bli resirkulert igjen og igjen. I teorien vil dette si at et par utslitte løpesko kan brytes ned og bli til et flunkende nytt par igjen. Og bransjen har allerede begynt å implementere dette nye systemet i sine businessmodeller, blant annet Nike, Adidas og Patagonia.
Les hele saken her.
Valérie de Saint-Pierre & Frédérique Verset: «Ze French Do It Better: A Lifestyle Guide»
Naturlig skjønnhet, rufsete hår, flawless hud, evig slanke midjer, høflige barn og perfekte soufflés. Hvordan får franskmennene dette egentlig til? I denne humoristiske boken guides du gjennom utallige triks – uten å bli en snobb – av Saint-Pierre. Hun har lang fartstid i magasiner som Le Figaro, Elle og Vogue Homme, mens Verset har skrevet for blant annet Vanity Fair og Glamour.
Her røpes franskmennenes hemmeligheter innen alt fra mote og mat til forføring. Alt sammen for å kunne leve ut deres livsmotto; joie de vivre. Forfatterne deler sine triks for en perfekt, ikonisk fransk garderobe, oppskrifter som aldri slår feil, kultprodukter og personlige stylingtips.
Et must enten du skal på ferie til Frankrike i sommer, eller bare vil skape deg et lite stykke Paris her hjemme.
Vestojs Dal Chodha: «Reflections: Slimane and the Self»
I denne saken skriver Dal Chodha om hvordan Hedi Slimane konstant refererer til seg selv i sitt arbeid. Forventningene var skyhøye da han gikk over til Celine i 2018, men disse ble ikke i nærheten av møtt da han viste frem debutkolleksjonen. Folket ville ha tilbake tidligere sjefdesigner gjennom ti år, Phoebe Philos old Céline, og mange mente Slimane var moteverdenens svar på Donald Trump. Ikke akkurat positivt altså.
«Uker før visningen fotograferte Slimane nye fjes blant modeller med glødende tenåringshud til postere som ble hengt opp i store byer rundt om i hele verden. Linsen hans har fokusert på morgengry og duggvåt etter-en-kveld-ute-på-byen glamour helt siden tidlig 2000-tallet. Jentene hans befinner seg aldri i klare, hjemmekoselige miljøer fulle av farger og tekstiler, slik Philos kvinner pleide å være. Slimanes muser ser alltid ensomme ut», skriver Chodha.
Overgangen var stor for Celine-fans som hadde lagt sin elsk på Philos visjon med klær for intelligente, ekte kvinner, og som med Slimane heller fikk servert mini-kåper med paljetter strødd over, og skyhøye stiletter. Det hele var perverst.
«…Jeg var tiltrukket av at Slimane nektet å se utenfor verdenen han selv har skapt seg helt siden midten av 90-tallet, en verden som dreier seg om å danse, dope seg og leve dekadent», skriver Chodha videre og spør seg;
«Hvis mote virkelig er en ting som virvler rundt og går fremover, hvis den endrer og former tiden vår, hva skjer når en designer står stille? Er evigvarende hyllest til seg selv en velkommen, stødig tilnærming i usikre tider, eller leder dette dogmet til en dead end?
Vogues Nicole Phelps: «My big goal was to create a fashion family- Diane von Furstenberg discusses her 13 years as the head of the CFDA»
De fleste forbinder Diane von Furstenberg mest med den ikoniske omslagskjolen hun lanserte på 70-tallet. Det mange kanskje ikke vet er at hun de siste 13 årene har sittet i styret for CFDA, Council of Fashion Designers of America. De siste to årene har hun i tillegg vært president i organisasjonen.
I løpet av et knapt tiår har hun doblet medlemskapene, etablert et legat, lansert en kampanje mot piratkopiering, jobbet for strengere alderskrav for modeller – og promotert en nytenkning av New York Fashion Week.
«Ingenting er mer givende. Når du har en stemme, er suksessfull, kunnskapsrik og har en magisk tryllestav. Du kan gjøre så stor forskjell med så lite. Jeg pleier å sende ut to e-poster før jeg står opp om morgenen, som ikke er til nytte for meg selv. Du introduserer denne personen for den personen, og du forandrer noen sitt liv. Det er det jeg ønsker å gjøre resten av livet mitt».
Les hele saken her.
Marketing Weeks Ellen Hammett: «Vegan beauty: How conscious consumers are driving innovation in ethical cosmetics»
Lanolin fra saueull, røde leppestifer fra knuste biller og keratin fra dyrehår- og negler, horn og hover. Mye av det vi putter på kroppen vår stammer fra dyreriket. Men akkurat som med det grønne skiftet innen blant annet mat og mote, står også skjønnhetsbransjen nå ovenfor en forandring med økt etterspørsel etter vegansk kosmetikk.
Faktisk har etterspørselen økt så mye som 175 prosent globalt de siste fem årene. Merker som e.l.f og Bulldog er allerede fullt ut veganske, mens Lush, Boots- apotekene og The Body Shop jobber med saken.
«Beautyindustrien forbedres år etter år takket være ny teknologi, research og innovasjon. Med en økende konkurranse i det veganske territoriet, streber merker mer enn noensinne etter de samme standardene i deres veganske som deres ikke-veganske portefølje», sier Diego Ortiz de Zevallos, global brand director i The Body Shop, som solgte over tre millioner veganske produkter bare i Storbritannia i 2018.
Den økende trenden åpner også opp for nytenkende bedrifter, som britiske FRUU som har utviklet verdens første leppepomade lagd av ingredienser laget av ekstrakter fra ødelagt frukt og ubrukte fruktfrø. Disse inneholder for eksempel mangosmør, kaldpresset avokadoolje, olje fra vannmelonfrø og sitronfrø, og reduserer på den måten unødvendig avfall og karbonutslipp.
Les hele saken her.
Vogue UK juli
Ingen ringere enn Zoë Kravitz er på coveret av juli-utgaven av britiske Vogue. Hun er for tiden aktuell med andre sesong av seriesuksessen «Big Little Lies». Til Vogue snakker skuespilleren, musikeren og modellen om sin noe uvanlige barndom – Hun er jo tross alt datter av Lenny Kravitz – sin stil, og ikke minst bryllupet hun nettopp gjennomførte i all hemmelighet.
Sommeren er høytid for bryllup, og Vogue slenger seg like gjerne med i dansen med et ekstra spesialcover med nygifte Idris og Sabrina Elba på coveret – fra deres eget bryllup. Her får vi bli med på innsiden av bryllupet til skuespilleren som ble holdt i eksotiske omgivelser i Marokko i april i år.
Vogues Steff Yotka: «Sarah Burton reflects on her magical career at Alexander McQueen»
Helt siden hun overtok som kreativ direktør i 2010 etter Lee Alexander McQueens død, har Sarah Burton designet plagg som om de var en rustning. I dette intervjuet snakker hun om hvordan hun som 21-åring kom til McQueens atelier som intern fra Central Saint Martins, og fremdeles er der 20 år senere.
«Det første jeg tenkte da jeg ble kreativ direktør var at Lee var en historieforteller, og at jeg var ganske flink på å avslutte setningene hans. Men så gikk det opp for meg at jeg måtte klare å begynne på setningene – og at det måtte være mine historier».
«Å være hos McQueen har alltid handlet om å forsterke kvinner. Det har alltid handlet om en sterk kvinne, om en som er sterk i seg selv. Jeg synes ikke at kvinner skal kle seg som menn for å føle seg sterke. Derfor elsker jeg virkelig å leke med skreddersøm mikset med en kvinnes kjole».
Cesare Cunaccia: «Capri Dolce Vita»
Sugen på sol og sommer, sier du? I denne boken kan du flykte til varmere strøk fylt med evigvarende glamour og caprese-salat mens regnet pisker på vindusruten. Forfatter Cesare Cunaccia har tidligere vært redaktør i Vogue Italia og L´Uomo Vogue, og guider i denne boken gjennom den vakre, erkeitalienske øyas gater.
Kjendiser, jet-set, poeter og ikoner har feriert på Capri siden tidenes morgen, og det med god grunn. Øya utstråler den berømte Middelhavsånden med nettopp la dolce vita, det søte liv, med vakre villaer, magiske grotter og bilfrie gater.
Hovedbilde fra Sex & The City
Les også: Melk & Honnings Oslo-guide: juni