Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Magnum

Derfor er Magnum blitt motebransjens favorittiskrem

– Dette er merkevarebygging på høyt nivå, sier markedsføringsekspert til Melk.

Før var den noe eksotisk man nesten bare så i isdisken i Syden. Ofte i hånden på stjerner som Eva Longoria på enorme reklamebannere langs motorveien i Italia.

Magnum har spesialisert seg på forførende pinneis med flere lag av sjokolade, karamell og annet digg. Av mange regnes det som en skikkelig luksusis.

Men selv om den først og fremst sees på som en ferie-pinneis, har den de siste årene blitt mulig å kjøpe stadig flere steder i Norge. Merket fører også bokseis og til og med vegansk is.

I dag er Magnum rett og slett blitt motebransjens soleklare iskrem-favoritt.

Iris Apfel for Magnum
Iris Apfel var ansikt utad for Magnum i 2019. Foto: Magnum

Merket har samarbeidet med alt fra Alexander Wang og Bella Hadid, til Moschinos Jeremy Scott og Cara Delevingne. Til og med moteikon Iris Apfel (99) har vært kampanjepike for isen.

Madeleine Holmström Szygalski, Senior Brand Manager i Magnum Nordics, forteller til Melk & Honning at Magnum har samarbeidet med en rekke ulike talenter fra forskjellige kreative industrier. Både etablerte og up-and-coming.

– Vi har hyllet både film- mote- musikk- og kunstverdenen. Alle disse kreative virkene, inkludert mote, er perfekte eksempler på hva Magnum står for – å gi folk som søker etter nytelse fråtsende og gledesfylte opplevelser hver eneste dag, fortsetter hun.

Miley Cyrus for Magnum
Denne uken annonserte Magnum at Miley Cyrus er nytt ansikt utad. Foto: Magnum

Merket er stolte over å ha samarbeidet med det de selv mener er noen av de mest inspirerende og kreative banebryterne innen mote.

– Magnum har alltid ment at en dag uten nytelse er en dag tapt. Og at folk ikke bør bli holdt tilbake fra å uttrykke gleden over å være den de er.

– Mote er en form for selvuttrykk. Og vi har alltid delt dette felles målet med våre samarbeidspartnere i blant annet moteverdenen.

Magnum er motebransjens favorittis
Alexander Wang og Bella Hadid for Magnum. Foto: Magnum

Merket har ifølge Holmström Szygalski samarbeidet tett for å skape kampanjer som inspirerer og oppfordrer folk til å være tro mot seg selv, uansett om det er gjennom mote eller en annen form for kreativt uttrykk.

– Dette er merkevarebygging på høyt nivå, sier Astrid Valen-Utvik, strategisk rådgiver i Valen-Utvik til Melk.

– Is er ikke et produkt man vil knytte opp mot mote normalt sett. Kanskje stikk motsatt faktisk. «Modeller spiser vel ikke is, sånn som resten av oss?»

– Men, de har bygget denne tilknytningen over mange år, og det viser viktigheten av en solid strategi og et langt tidsperspektiv for å skape slike resultater.

Astrid Valen-Utvik.
Astrid Valen-Utvik. Foto: Eide foto

Hun mener at de får etablert verdier inn i sitt produkt og i sin merkevare, knyttet opp til motebransjens verdier og karakteristikker.

– I deres kampanjer virker det som at moteikoner «kler seg» med sitt valg av is. På samme måte som de er bevisste sine klesvalg og statement-produkter som smykker, vesker og lignende.

– Jeg mistenker at dette er en svært kostbar strategi, men det må være utrolig spennende å få jobbe med!

Moschino-designer Jeremy Scott og Cara Delevingne
Moschino-designer Jeremy Scott og Cara Delevingne i 2017. Foto: Magnum

– Hvorfor tror du Magnum har siktet seg inn på akkurat motebransjen?

– I high-end skalaen av motebransjen er det klare kjennetegn som Magnum med denne strategien ønsker skal smitte over på deres merkevare. Ord som kvalitet, eksklusivitet, trend, statement-produkter og trendsettere er nøkkelord i motebransjen, som Magnum nok ønsker skal gjelde for deres merkevare.

– På samme måte som man tar et bevisst valg om man kler seg i Tom Ford eller Louis Vuitton, vil Magnum at vi skal velge deres is over konkurrentene, med den samme type tankegangen.

Miley Cyrus
Miley Cyrus er aktuell med «Miley in layers»-kampanjen med iskremmerket. Foto: Magnum

Med Miley Cyrus som fersk iskrem-ambassadør, er Valen-Utvik på ingen måte overrasket over at Magnum nå vrir merkevaren sin over til underholdningsbransjen.

– Etter å ha etablert tilknytningen til motebransjen over flere år, tenker jeg at underholdningsbransjen kan by på en fin videreutvikling for Magnum.

Hun mener merket med «Miley in Layers» kan leke med merkevaren sin videre, bygge nye og helt andre verdier inn i merkevaren.

– Det at man skal tørre å by på sitt innerste, være seg selv, vise frem alle lagene sine – det er i grunn veldig i tråd med at vi ser en kommunikasjon i sosiale medier som handler om å være ekte og bygge en troverdighet.

– Kanskje det er det Magnum har plukket opp og ønsker å inkludere i sin merkevare fremover?

Her hjemme vil nok mange påstå at Royal-serien fra Diplom-Is er det nærmeste man kommer Magnum.

Is-produsenten relanserte tidligere i år den ikoniske Drillo-isen fra 90-tallet. Er isen med den legendariske fotball-treneren på det nærmeste man kommer Magnums arbeid?

Is fra Diplom-Is
Melk & Honning testet Drillo-isen tidligere i år. Foto: Melk & Honning

– Vi vurderer hele tiden nye muligheter og arenaer for merkene våre, med fokus på å samarbeide med norske aktører. Selv om vi ikke er like aktive i tilsvarende bransje som Magnum, ser vi mulighetsrommet og følger med, sier Anne-Lene Molland, digital- og PR-ansvarlig i Diplom-Is til Melk.

Les også: Melk & Honning tester årets is-nyheter

Siste saker

Mest lest nå
Les mer