Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Lyko

Lyko åpner en stor flaggskipbutikk i Oslo sentrum

– Vi har et sterkt momentum i Norge, forteller gründer og administrerende direktør Richard Lyko til Melk & Honning.

De siste årene har det kommet stadig flere spennende butikker i hovedstaden, i tillegg til helt nye områder å shoppe i slik som Oslobukta. Pandemien satte selvsagt kjepper i hjulene for handelstanden, men for øyeblikket ser det ut til at man går lysere tider i møte.

Oslos befolkning har begynt å røre på seg igjen; de spiser ute, drikker med venner, noen har begynt å gå på kontoret igjen – og mange shopper.

Nå er det klart at den svenske kosmetikkgiganten Lyko åpner en flaggskipbutikk på 450 kvadratmeter i Oslo sentrum.

Dette vil skje i oktober i år. Fra før av har de én annen butikk i Norge, som ligger på kjøpesenteret Oslo City.

Les også: Dette er verdens mest populære hudpleiemerke

– Vi har et sterkt momentum i Norge, og gjør denne investeringen for å kunne ta oss videre til neste nivå, forteller Richard Lyko til Melk & Honning.

Lyko åpner en stor flaggskipbutikk i Oslo sentrum
Richard Lyko. Foto: Lyko

– I løpet av det siste året har vi økt både vår merkevarekjennskap og salg gjennom vellykkede reklamesatsinger. Vi har utvidet vårt lokale team innen kundeservice, markedsføring og innkjøp. Nå er det på tide å ta neste skritt.

Han forteller at de lenge har lett etter en sentrumsnær lokasjon i Oslo. De ønsker likevel ikke foreløpig å avsløre den nøyaktige adressen til den nye butikken.

– Det er viktig å være der kundene er og vi tror denne lokasjonen vil være mest attraktiv etter koronaen.

Norge er kosmetikkgigantens nest største marked etter Sverige.

– Salgsandelen har vokst kraftig de siste årene. I første kvartal av 2021 stod Norge for 20 prosent av totalomsetningen til Lyko.

– Sånn sett er det en naturlig satsing for oss, for vi tror at Norge vil vokse seg omtrent like stort som Sverige innen ikke så altfor lang tid.

Kosmetikkjeden har en ganske spesiell historie. Det startet med at den polske frisøren Frans Lyko kom til Sverige etter å ha vært seks år i konsentrasjonsleir.

Frans åpnet en frisørsalong, som sønnen Stefan senere overtok. Under dotcom-bølgen startet han en nettbutikk for frisørsalonger, som økte i popularitet ettersom shopping på nett ble mer og mer normalisert. I dag teller kjeden 36 butikker.

Innkjøpssjef Kristianne Hasselø, forteller til Melk & Honning at det garantert vil bli noen kule og overraskende merker på hyllene i den nye butikken.

Skisse fra hvordan de planlegger at butikken skal se ut. Foto: Lyko

Men til tross for at folk post-korona er sugne på å handle i fysiske butikker, er det ikke til å komme bort fra at retail har slitt de siste årene. Nettsalget begynte å ta over lenge før pandemien ble et faktum.

– Ja, vi er klar over at vi må tilby kunden noe unikt i butikkene og gi besøkende en skikkelig god butikkopplevelse som er verdt turen innom, forklarer Richard Lyko.

– Vi tror at fremtidens butikker vil handle mye om å oppdage nyheter, bli inspirert og få god rådgivning. Butikken vil ha stort fokus på blant annet events- og lanseringer. Vi ser for oss å kunne ha arrangementer og å produsere content på sosiale medier og nettsiden i samarbeid med influencers.

Les også: Bilder av oppblåste mager trender på Instagram, men er det lurt for folk å se?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer