LVMH er en av verdens største selskaper innen luksusprodukter. Det franske holdingselskapet ble grunnlagt etter at champagneprodusenten Moët og cognacprodusenten Hennessy slo seg sammen med motehuset Louis Vuitton i 1987. I dag har de mange datterselskaper innen moteindustrien, som blant annet Fendi, Marc Jacobs, Dior, Céline og Kenzo.
I dag ble det kjent at luksusgruppens nyeste tilskudd er tyske Rimowa, som spesialiserer seg på high end bagasje. LVMH skal kjøpe 80% av selskapet for $716 millioner, som er omkring 6 milliarder kroner.
– Rimowa er et merke med en unik historie. Vi deler den samme lidenskapen for innovasjon og ønsket om å tilby produkter av høy kvalitet av europeisk håndverk, forteller styreformann i LVMH, Bernard Arnault, i en pressemelding ifølge Business of Fashion.
Rimowa ble grunnlagt i 1898 og er et familiedrevet selskap. Barnebarnet til grunnleggeren skal fortsatt være en del av selskapets ledelse, selv etter kjøpet er unnagjort i begynnelsen av 2017. Rimowa var det første selskapet som lagde kofferter av aluminium og deres nyeste modeller har innbygd bluetooth-teknologi slik at man kan koble den til mobilen.
Salget kan være forårsaket av at Rimowa vil ha drahjelp av luksusgruppen til å skape et enda større fotfeste i motebransjen, mens LVMH er interessert i det tyske selskapet sine teknologiske nyvinninger, skriver BoF.