Krogh Optikk og Fretex har igjen slått seg sammen for å skape en eksklusiv secondhand-solbrillekolleksjon etter fjorårets suksess.
Denne gangen består kolleksjonen av 56 unike par solbriller, og slippes den 3. april kl. 12.00 i Fretex Arkivet Nettbutikk. Kollekjonen kombinerer vintage solbriller, som har fått en skikkelig oppussing med nye brilleglass, sammen med donasjoner fra kjente moteskapere og artistprofiler
– Responsen vi fikk i fjor var helt overveldende! På én dag solgte vi solbriller for hele 80 000 kroner, med én solgt hvert minutt det første kvarteret. Det har vært fantastisk å se hvordan denne kolleksjonen har engasjert folk og vist at mote og bærekraft virkelig kan gå hånd i hånd, sier Åshild Marie Sandvik fra Fretex Arkivet.
I år har Petter Stordalen blant annet donert sine Chrome Hearts-solbriller til prosjektet. Chrome Hearts er et eksklusivt luksusmerke kjent for sitt unike og håndlagde design, som produseres i begrenset antall i Hollywood, California. Andre bidragsytere inkluderer Tone Damli, Chris Holsten, Amanda Delara, Astrid S, Darja Barannik og flere, og hver av deres solbriller reflekterer deres personlige stil. Kolleksjonen inneholder også solbriller fra ikoniske merker som Gucci, Prada, Miu Miu, Dolce & Gabbana, Celine og Moscot.
Krogh Optikk har hatt et nært samarbeid med Frelsesarmeen siden 80-tallet, og allerede på 90-tallet begynte de å samle inn briller til veldedige prosjekter i utviklingsland. I dag har de flere aktive samarbeid, blant annet med Slumstasjonen, som tilbyr synsundersøkelser og gratis briller til de som trenger det.
I 2020 ble ‘Krogh Optikk x Fretex Secondhand Solbrillekolleksjon’ lansert, og ble en umiddelbar suksess. Kombinasjonen av tidløs mote, kvalitet og et veldedig formål traff en nerve, og solbrillene ble utsolgt på rekordtid. Siden den gangen har de to merkene lansert flere kolleksjoner sammen, med donerte briller fra profiler, skuespillere og kunder, samt vintage skatter som er helt unike.
