Opp mot 70 prosent nedgang for luksusmerkene.
I mars gikk det opp for folk og fe at koronaviruset også hadde fått et kraftig grep om vesten. Siden den gang har pandemien påvirket det aller meste, inkludert moteverdenen. Moteuker og eventer ble kansellert, butikker var stengt i månedsvis og reiserestriksjonene gjorde at motefolket måtte holde seg hjemme.
Luksusmotehusene har fått kjenne krisen på kroppen. Usikkerhet rundt situasjonen har gjort at folk generelt har vært mer nølene til å åpne lommeboka.
Nå er tallene for andre kvartal sluppet, det vil si 1. april til 30. juni. Business of Fashion kan melde at det er den aller verste perioden for motehusene noensinne.
Les også: Kommentar: Korona kan også være gull verdt
Ifølge det anerkjente motenettstedet minket salgstallene til LVMH med nesten 70 prosent i den første halvdelen av perioden. Dette er verre enn analytikerne hadde forespeilet; nesten en halv milliard mer.
Andre halvdel av perioden minket salgstallene for motekonglomeratet – som blant annet eier Dior og Louis Vuitton – med nesten 40 prosent.
Hos hovedkonkurrenten Kering opplevde man en nedgang på 44 prosent, med Ferragamo som det verste elementet; der var nedgangen på 60 prosent.
Selv Hermés, forteller BoF, opplevde et fall i salg på 42 prosent. Dette merket sies å holde seg stabilt uansett krise, men gikk heller ikke fri av koronavirusets inngripen.
Positive til fremtiden for luksusmote
Til tross for tøffe tider var ledelsen for de ulike internasjonale luksushusene unisone i det at fremtiden likevel er lys. Man har sett en relativt markant økning i salg siden juni, spesielt i Kina der ting mange steder er tilbake til normalen.
Det var også en generell optimisme å spotte når det gjelder forbrukernes hunger etter luksusvarer fremover.
Den siste tiden skal merker som Bottega Veneta og Prada hatt en stor oppgang, spesielt i USA, noe som viser disse merkenes motstandsdyktighet.
Men den virkelige oppsvingen i luksusmarkedet vil først skje når man kan fortsette med vanlig reisevirksomhet igjen.
Ifølge analytiker hos Deutsche Bank, Francesca di Pasquantonio, står nemlig turister for omtrent 40 prosent av det totale årlige luksussalget.
Les også: Nedleggelser og salgsfall blant kleskjedene i Oslo