Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Luksusmerke lanserer skateboards

Det lukseriøse, franske motehuset Hermés er mest kjent for sine dyre skinnvesker – som setter prisrekord år etter år. Nå har de rullet ned nye veier og lansert skateboards og longboards i sin seneste høst- og vinterkolleksjon.

Røttene til Hermés strekker seg helt tilbake til 1830-tallet og med en logo av en staselig hest og vogn ville man kanskje ikke tro at man skulle finne skateboards på menyen. Men det tradisjonsrike luksusmerket er tydeligvis midt i en bølge av å finne inspirasjon fra nye miljøer, siden smykkekolleksjonen deres på sin side tok et dypdykk inn i punkens verden.

Det virker som skatekulturen og «high fashion» er i et kjærlighetsforhold for tiden – i hvert fall er luksusmerkene stormforelsket i subkulturen. Louis Vuitton sitt samarbeid med streetwear-merket Supreme er et klassisk eksempel, men også designere som Alexander Wang sender stadig vekk skate-inspirerte plagg ned catwalken.

Prislappen for brettene signert Hermés starter på ca 24 000 norske kroner. Skateboardene og longboardene er designet av Hermés sin kreative leder Henri d’Origny, og er preget av de tre klassiske mønstrene «Bouclerie Modern», «Cavalcadour» og «Sangles en zigzag» hentet fram fra arkivet.

Strategien ved å bli et livsstilsmerke – det vil si å ikke bare tilby klær og sko – er det mange som har omfavnet. Supreme er øverst på listen over de som kommer med sprøere og sprøere produkter for hver sesong – du kan for eksempel spise nudlene dine med spisepinner med logo av det New York-baserte merke. Eller du kan samle pengesedlene dine med en binders fra Prada eller sitte på en benk signert Loewe.

Les også
Vårmote med Ingrid Repaci

Les også: Møt 6-åringen som tar Instagram med storm

Siste saker

Mest lest nå
Les mer