Luksusmotehus tar opp kampen om diamantkundene

Luksusmotehus tar opp kampen om diamantkundene

Lanserer kolleksjon med verdens nest største diamant.

«Diamonds are a girls best friend» sang Marilyn Monroe. Det har Louis Vuitton bitt seg merke i, når motehuset nå skal lansere en kolleksjon lagd av verdens nest største diamant.

Sewelô-diamanten er på 1758 karat, på størrelse med en tennisball og ble funnet i en gruve i Botswana i april i fjor. Diamanten er den største som er funnet siden 1905. Det kanadiske, Sør Afrika-baserte gruvefirmaet Lucara som fant steinen, overrasket nylig da de kunngjorde at de har inngått kontrakt med Louis Vuitton og diamantsliperiet HB Company i Antwerpen. Det skriver Børsen.

Verdens nest største diamant. Foto: Louis Vuitton

– Vi er glade for å inngå samarbeid med det berømte luksusmotehuset Louis Vuitton, for å transformere den historiske, 1758 karat Sewelô, Botswanas største diamant, til en kolleksjon av fine jewellery som vil minnes dette ekstraordinære funnet, og bidra med direkte fordeler til våre lokale samfunnsinteresser i Botswana, sier Eira Thomas, daglig leder i Lucara i en pressemelding.

Kan det erkefranske luksusmotehuset ta opp kampen om diamantkundene med de store, etablerte og tradisjonelle diamantforhandlerne som Tiffanys & Co, Cartier og Van Cleef & Arpels?

– Setter diamanter på kartet

– Det er alltid spennende når store merkenavn som Louis Vuitton velger å lage en fine jewelry-kolleksjon med diamanter. Dette setter jo diamanter og fine jewelry enda mer på kartet, spesielt for de som er mest opptatt av mote og merker. Kanskje de som ikke besøker tradisjonelle gullsmeder, men som heller kjøper merkevarer, vil få øynene mer opp for diamantsmykker, sier Hallvar S. Sagøy, Head of fine jewelry i David Andersen til Melk & Honning.

– Siden det er Louis Vuitton det er snakk om, kan vi nok tippe at det er en kolleksjon som vil ha en høy prisklasse. Men det som man må finne ut først er jo hva denne store diamanten vil kunne bli til etter at den blir delt opp og slipt.

Sagøy forteller at man ikke alltid vet dette helt sikkert før man har startet prosessen. Selv om diamanten er stor, vil nemlig en del forsvinne under slipeprosessen.

– Det spørs også hvor mange showpieces Louis Vuitton ønsker å få ut av den i forhold til mindre modeller som vil være salgbare.

Han tror dette kan bli spennende også designmessig.

– Francesca Amfitheatrof, som nå er kreativ direktør for smykker og ur hos Louis Vuitton, har lang erfaring. Den forrige stillingen hun hadde var som kreativ direktør hos Tiffany & Co i New York. Hun var den som lanserte blant annet Tiffany T-kolleksjonen som ble en stor suksess for merket. Så jeg er veldig spent på å se hva hun kommer med her. Jeg synes hun er en utrolig flink designer, så forventingene mine er høye.

Hallvard S. Sagøy. Foto: David Andersen

– Må skape noe som man bare får hos Louis Vuitton

– Financial Times er i tvil om luksusmerket vil klare å hamle opp med de etablerte diamanthusene. Hva tenker du om det?

– Slik verden er i dag så spiller merkenavnet veldig mye når det gjelder hvem som kjøper. Man vet at Louis Vuitton har et sterkt navn og mange trofaste fans som elsker merket. Dette vil jo være med på å gjøre det lettere å få solgt disse.

– Men jeg tror de skal få stor konkurranse fra de andre store merkene innenfor smykkebransjen. Navn som Harry Winston, Van Cleef & Arpels, Bvlgari, Cartier og Tiffany er store merker. Og de fleste som handler og elsker smykker vil nok heller gå til disse husene enn til Louis Vuitton.

Han forteller at dette også har med fagkompetanse å gjøre. De store husene har ansatte med lang erfaring og som er utdannet innenfor diamanter, så det vil føles tryggere.

– Disse store smykkehusene har også god erfaring med at smykkene deres holder seg godt i verdi. Det ser man når de havner opp på auksjoner. Disse såkalte «signed» pieces er og vil alltid være populære. Men igjen, så bestemmer merkenavnet mye.

Sagøy tror man må være tålmodig og bygge litt etter litt, dersom man skal klare å kapre diamantkunder fra de store aktørene.

– Ellers tror jeg deres beste alternativ vil være å klare og skape noe unikt. Designet må være noe annet, men det bør være smykker som designmessig er moderne, men samtidig veldig klassiske. De må skape noe som man bare får hos Louis Vuitton.

One of a kind diamant

– Det er spennende at Louis Vuitton forsøker seg mer på smykker, og jeg tror at de kommer til å klare seg fint med ny smykkekolleksjon. Smykker er også like viktig som vesker og annet tilbehør, sier Annmari Ellila Knutsen i Blomqvist Nettauksjon til Melk & Honning.

Blomqvist er det største auksjonshuset i Norge, og selger blant annet smykker, både vintage og fashion.

Annmari Ellila Knutsen. Foto: Richard Jeffries

– Louis Vuitton har allerede en fot innenfor fine jewelry og leverer kvalitet slik som andre kjente smykkeprodusenter som Tiffanys & Co og Cartier, selv uten et så tungt renommé som disse har, sier Knutsen.

– Dette motehuset har historisk sett også vært uredde når det gjelder å bruke nye materialer, spreke farger, mønstre og design, så det er ikke helt uventet at de utvider med en større smykkekolleksjon.

– Hva tror du vi kan forvente av diamantkolleksjonen til Louis Vuitton?

– Slik som motebildet er i dag, vil smykkene trolig være noe minimalistiske, men det vil også være noen større smykker som man kan bruke på fest, som for eksempel en cocktailring eller større ørepynt. Mye med innslag av samme stil de har på andre accessories de selger.

– Fokuset vil nok være på at diamantene er fra denne store sorte diamanten som er one of a kind. Prisene vil nok ligge på rundt 10 000 til 30 000 kroner, anslår hun.

Les også: 6 ganger superstjernenes moteobjekter gikk på auksjon for millioner