Eksklusivt videointervju med Jeff Koons

Publisert:

Del innlegg:

For andre gang samarbeider det franske motehuset med Jeff Koons.

Koons blir sett på som en av verdens mest populære samtidskunstnere. Han er kjent for sine kitchy skulpturer og malerier som produseres på samlebånd på en fabrikk i New York.

I fjor slapp det første samarbeidet mellom kunstneren og Louis Vuitton med vesker og annet tilbehør. Nå gjentar de suksessen.

Se 10 spørsmål med kunstneren Jeff Koons: 

Kolleksjonen tar utgangspunkt i maleriene fra hans serie «Masters Collection» hvor han approprierer ekstremt velkjente oljemalerier fra udødelige navn som Claude Monet, Paul Gauguin og Edouard Mane.

– De er en del av min DNA. Når noen går ned gaten eller sitter på en kafe med disse veskene så kommuniserer de en kjærlighet for humanisme, sier Koons ifølge en pressemelding.

I likhet med den første samarbeidskolleksjonen har Koons fått lekt seg med det ikoniske Louis Vuitton-monogrammet. Nå er LV byttet ut med kunstnerens egne initialer JK. Dette er første gang det ikoniske mønstret har blitt forandret på i motehusets historie på over 150 år.

Dette er ikke den første gangen den tradisjonsrike franske motehuset samarbeider med kunstverdenen. Louis Vuitton har samarbeidet med blant annet Stephen Sprouse, Takashi Murakami, Richard Prince, Yayoi Kusama, Cindy Sherman, James Turrell, Olafur Eliasson og Daniel Buren ved tidligere anledninger – alt fra å lage nye produkter til og skape moteshow. Det hele er en del av deres satsning på å fremme møte mellom mote og kunst.

Les også: Norges største mote- og kunstfestival starter i dag

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...