Enda en sak for @esteelaundry?
Det er ingen nyhet at kopier og ikke minst beskyldninger om kopier hagler i både mote- og skjønnhetsbransjen. Det har gjort Instagram-kontoer som Diet Prada og Estee Laundry både populære og fryktet. Sistnevnte har siden april i år tatt for seg skandaler og kopiering innen skjønnhetsmerker, magasiner, beauty-vloggers og liknende – eller «airing out the beauty industry’s dirty laundry» som de selv skriver i sin bio på Instagram.
Mon tro om ikke Instagram-kontoen, som i skrivende stund teller nærmere 30.000 følgere, nå ikke har fått en ny sak å ta tak i.
Drunk Elephant er underdogen som på rekordtid har blitt for et kultmerke innen skjønnhetsbransjen å regne. Nå saksøkes det amerikanske skjønnhetsmerket av skjønnhetsgigant L’Oréal.
Grunnen er Drunk Elephants vitamin C-serum C-Firma serum – en favoritt blant merkets kunder, og mye av grunnen til merkets kultstatus. Som andre vitamin C-serum skal også dette i teorien jevne ut hudtonen og forhindre solskader og rynker. Problemet er bare at det ifølge Loreal minner for mye om hudpleiemerket Skinceuticals eget vitamin C-serum – bare til halvparten av prisen.
https://www.instagram.com/p/BqX4WXygNi9/
L’Oréal, som eier Skinceuticals, saksøker nå derfor Drunk Elephant for patentkrenkelse. Det skriver Vox.com.
«Vi tror at de vitenskapelige oppfinnelsene som gjør våre produkter så nyskapende er en strategisk og konkurransedyktig fordel, og vi er forpliktet til å beskytte vår verdifulle intellektuelle eiendom», sier en talsperson for L’Oréal USA i en uttalelse til nettstedet.
Drunk Elephant skal foreløpig ikke ha kommentert saken.
https://www.instagram.com/p/BoWzBcpnzpR/
En eventuell dom vil mest sannsynlig koste Drunk Elephant dyrt. Loreal krever nemlig både økonomisk kompensasjon og full stopp i produksjonen av vitamin C-serumet.
Hovedbilde via Drunk Elephant
Les også: Kylie Jenner har planer om å lansere eget hudpleiemerke