Samarbeider med 20 ulike designere, musikere og illustratører om en stor t-skjorte-kolleksjon full av menneskets beste venn.
I slutten av januar kunne Melk & Honning fortelle at Gucci har valgt å hylle hunder i sin nye kolleksjon. Alt fra iPhone-deksel og lommebøker, ryggsekker og bomberjakker har fått et dyrisk motiv i form av en illustrert Boston Terrier.
Alessandro Michele, merkets ekstremt hyllede kreative leder, har selv to småtasser av denne populære rasen, kalt Bosco og Orso. Men denne offentlige hyllesten av hans private kjæledyr er ikke helt urelevant akkurat nå. 2018 er nemlig hundens år – ifølge den kinesiske kalenderen.
Gucci er ikke de eneste som velger å gi hunder en god klapp – eller rettere sagt vil tjene penger i det store og voksende asiatiske markedet.
I går ble det kjent at Dover Street Market har gjort et samarbeid med hele 20 ulike designere og kreatører, om en t-skjorte-kolleksjon som kommer ut fredag denne uken – selve nyttårsaften for kineserne.
Blanet navnene på listen finner man legendariske streetwear-kjemper som A Bathing Ape, Stüssy, og Nike, i tillegg til musikeren Nick Cave og up-and-coming råtasser som illustratørene bak No Vacancy Inn og klesmerket Youths in Balaclava.
Det store droppet vil være å få tak i både i DSM sine butikker i London, New York, Singapore, Tokyo og Bejing – og selvfølgelig på nett.
Til forskjell fra den vestlige kalenderen der nyttårsaften alltid faller den 31. desember, endrer datoen for feiringen av det nye året seg fra år til år i Kina. Kinesisk nyttår starter i år, utrolig nok, om to dager, og vil markeres med en 14 dagers lang feiring. Samtidig går man da altså over fra hanens til hundens år.
Dette er fordi kineserne forholder seg til en kalender der alt baseres på månens og solens kretsløp. Hvert år har et ulikt symbol i form av et dyr, det er tolv av dem totalt, der rekkefølgen er slik: rotte, okse, tiger, hare, drage, slange, hest, sau, ape, hane, hund, og gris. De forskjellige dyrene har ulik karakteristikk, som vil påvirke både personlighet og liv til de som er født i det gitte året. Ikke nok med det; hvert år roterer man også mellom de ulike elementene luft, vann, jord og ild.
I år er det jordhundens år. Her kan du sjekke hvilket kinesisk år du er født i.
Dette er noen av de feteste t-skjortene i kolleksjonen:
Hovedbilde: Via jutefashionmagazine.com
Les også: – Streetwear har vært en ganske «safe» måte å være moteriktig på