– Synes varene fortjener er skarpere ramme som kan fremme de som mer relevante, enn det mange vintageaktører gjør i dag.
Tidligere i år kom nyheten om av det norske merket Livid skulle åpne en ny butikk i Babels tidligere lokaler på Grünerløkka i Oslo. Grunnlegger Jens Olav Dankertsen fortalte den gangen at Livid Vintage hadde vært «et sentralt og viktig konsept innenfor varemerket» siden deres første avdeling åpnet i 2015.
– Det føles naturlig å videreføre og utforske dette konseptet enda mer i en selvstendig enhet, sa han til Melk.
Etter å ha blitt koronautsatt, åpnet PAST Vintage dørene i sommer til gjenbrukskonseptet som huset både vintageavdeling og fabrikk.
Nå lanserer Livid nettbutikk for vintage.

Det er imidlertid ikke første gangen merket lanserer vintage på nett. Jens Olav Dankertsen forteller til Melk & Honning at de så smått gjorde en lansering i 2015. Uten at det ble en særlig stor suksess.
– På den tiden var det ikke like mye trøkk på gjenbruk som det er i dag. Slik det er nå, er markedet mer på vår side, og vi ser en stor etterspørsel for vintage. Ikke bare i Oslo, men i hele landet, han.
– Det har derfor vært viktig for oss å også tilgjengeliggjøre gjenbruk for distriktene i Norge i større grad.
Dette er først og fremst den store motivasjonen for merket, og har «i bunn ikke så mye med koronapandemien å gjøre», selv om Livid mener at etterspørselen har skutt i været siden mars i år.
Dankertsen forteller at det samtidig har vært viktig for dem å kunne ha et handlevindu online, som representerer utvalget de har i butikk.
– Mesteparten av våre kunder bruker som regel våre online plattformer for å få oversikt, og handler deretter i fysisk butikk.

Vil tette et hull i vintagemarkedet
Flere vintageaktører har satset på nettbutikk den siste tiden, som Velouria Vintage, Frøken Dianas Salonger og Prisløs vintage.
– PAST som gjenbrukskonsept var ment å tette et hull i vintagemarkedet i Oslo, mener Dankertsen.
Han forteller at de andre vintageaktørene er sterke og solide aktører som har eksistert i en årrekke.
– Vårt mål er ikke å ta deres plass, men heller kunne være et tilskudd som et helhetlig gjenbrukskonsept hvor vi ikke bare fokuserer på vintage, men har kvalitet som fellesnevner i et produktutvalg som består av både varer før 90-tallets fast fashion-era og nytt fra nyere kvalitetsfokuserte aktører som oss selv.
– Som gjenbruksaktør er vi svært fokuserte på presentasjonen av gjenbruk. Vi synes varene fortjener er skarpere ramme som kan fremme de som mer relevante, enn det mange vintageaktører gjør i dag.
Han mener at estetikken på selve varen er viktig, men også presentasjonen.
– Det er mange i dag som tenker at vintage og gjenbruk er for spesifikke type folk. Det er ikke riktig. Det er derfor viktig for oss å presentere det på en måte som åpner opp for hele markedet.
– Videre foretar vi oss primært håndplukk og er svært fokuserte på kvaliteten og estetikken i varene vi selger. Hos oss finner du kun varer av høy kvalitet som også skal vare lenge selv om de er brukt.

– Tror folk har en dragning mot den fysiske verden
Livid åpnet PAST Vintage på Grünerløkka i Oslo i juni. Det mener Dankertsen har gått riktig så bra til nå.
– Vi har drevet med gjenbruk i relativt stor skala gjennom våre flaggskipsbutikker i en del år nå, men PAST Workshop har virkelig vært en formidabel reise og har gått langt over forventning. Grünerløkka er jo også virkelig en vintage-mekka, og et perfekt sted for et konsept som PAST.
– Kommer dere til å satse enda mer på digitale løsninger? Hva tenker dere om tiltak som eksempelvis FaceTime-shopping og Instagram?
– Vi handler fremdeles først og fremst fysisk, og jeg tror folk generelt har en dragning mot den fysiske verden i større grad enn det digitale. Vi har hatt tilgang på online teknologien i over 20 år og fremdeles har ikke nettbutikk på nær majoriteten av omsetningen i handelsnæringen.
– Vi ønsker ikke å dra kunder vekk fra fysisk retail, men heller på et oppsett hvor sømløshet mellom fysisk retail og online er nøkkelen. Aspekter hvor vi kan kommunisere og inspirere til fysisk besøk online vil være super interessant for oss, og er absolutt noe vi kommer til å jobbe mye med.

Livid lanserer på selveste Black Friday
Denne uken kom nyheten om at de nasjonale smittevernstiltakene mot koronaviruset vil vare frem til tidligst 14. desember. Med det går store deler av førjulstiden med til lockdown.
– Håper dere å redde julehandelen i år med lanseringen av nettbutikk?
– Vi ønsket å lansere vintage på nett på Black Friday, som er blitt selve symbolet på destruktiv konsumerisme. Gjenbruk og vedlikehold av produkter som allerede er laget er en god motpol til den lite bærekraftige modellen som preger vår bransje idag, så dette mener vi er viktig å kommunisere.
Dankertsen forteller at deres strategi for drift i Livid er kontinuerlig flyt og langsiktighet.
– Vi har dermed ikke noe mer behov for en god omsetning i desember enn det vi har i september, men er heller avhengig av kontinuitet. Dette har naturlignok vært svært utfordrende i 2020 med koronapandemien. Men, vi opplever virkelig en dugnadsånd hos folk som ser viktigheten av å handle lokalt i disse tider, og det hjelper oss slik at vi får hentet inn noe av det tapte i bedre perioder.
– Julehandelen har startet tidligere i år og vi tror nok på en jevnere omsetning enn tidligere. Satsingen online er på siden, og handler primært om tilgjengeliggjøring av konseptene våre heller enn å redde inn året, avslutter han.