På forsiden av neste månedes amerikanske Vogue kommer en gjeng velkjente modeller til å fange blikket ditt i bladhylla. Liu Wen, Ashley Graham, Kendall Jenner, Gigi Hadid, Imaan Hammam, Adwoa Aboah og Vittoria Ceretti pryder nemlig alle sammen det legendariske magasinet. Bakgrunnen er at de ønsker å feire det at kvinner finnes i mange forskjellige fasonger og etnisiteter – og at det er plass til alle i motebransjen.
Motebransjen er altså på vei til å skjønne at man ikke trenger å være høy, superslank og blond for å ta seg godt ut. For i de siste årene har det blitt økende oppmerksomhet rundt en mangfoldig motebransje både når det kommer til kjønn, alder, størrelse og etnisitet. Dette har ført til at flere modeller som ikke passer inn i den tradisjonelle rammen har fått plass både i moteserier, reklamer og på cawalken – som for eksempel transkjønnede Hari Nef og formfulle Barbie Ferreira.
Spesielt har det vært fokus på å vise ulike kroppstyper. Historisk sett har ikke akkurat motebransjen vært særlig snill mot kvinner som ikke passer inn i «normalen» i bransjen som er langt fra normalen til folk flest. Men flere tiltak har blitt gjort for å skape en sunnere bransje de siste årene, blant annet har Frankrike og California forbudt alt for tynne modeller. Flere designere velger også at deres klær skal bli bæret av ulike kroppstyper på catwalken. Under New York Fashion Week nylig tok flere designere «plus size»-modeller inn i varmen, slik som Michael Kors, Chromat, Christian Siriano, og Tome. Dette var faktisk den sesongen med flest kurvede modeller noen gang.
Under Norges egen moteuke, Oslo Runway, så man dog ikke mange forskjellige representasjoner av kvinnekroppen. Det er heller ikke stor etterspørsel etter dette ifølge de tre største modellbyråene i Norge. Idol Looks, Heartbreak Management og Team Models har ikke merket noe spesiell interesse for modeller på den mer formfulle siden.
– Vi har ikke merket noen økning av forespørsler for «plus size»-modeller. Det er jo ikke mange kunder som retter seg mot det markedet her hjemme, så tror vi muligens har 1-3 forespørsler i året. Da spør de gjerne etter voksne damer fra 30 + til 40 og jobbene det er snakk om er for ukeblader som Hjemmet og Allers eller lignende, forklarer Marianne Hanson fra Team Models.
Amar Faiz forteller at Idol Looks heller ikke har merket en økenden interesse for «plus size»-modeller her til lands.
– Vi har ikke lagt noe særlig merke til at kunden ber om jenter som ikke er standard modell størelser, men samtidig så har vi to jenter i byrået som ikke er størrelse str. 34/36 som jobber ganske bra, men vi har ikke satt disse jentene i noen kategori. Når det gjelder str. 40 og opp så har vi dessverre per dags dato ingen forespørsler, sier Faiz.
Jonas Mangerud fra Heartbreak Manegement forklarer at det ofte er de mer kommersielle aktørene som er interessert i kurvede modeller.
– Modeller som reklamerer for produkter, undertøy og badetøy har mye større spillerom når det gjelder størrelser, enn de som reklamerer for klær som har faste størrelser for prøvekolleksjoner. Generelt sett bruker high fashion-merkene tynnere modeller enn de mer kommersielle som appellerer til et voksnere publikum, forklarer Mangerud.
Land slik som USA, Tyskland og England er det et større marked for «plus size»-modeller enn her hjemme. Spesielt i USA har interessen tatt av og flere merker og designere kaster seg på «trenden» – med mer eller mindre hell.
– Endringene er ikke enorme, men det er flere byråer internasjonalt som nå har egne «plus size»-avdelinger med kvinner. Og i det siste har det faktisk vært et par stykker som har startet med plus size menn! Generelt sett er det flere unntak enn tidligere, både når det gjelder størrelser og høyde, sier Jonas Mangerud fra Heartbreak Mangement
Det er muligens ikke mange i den norske motebransjen som vier mye oppmerksomhet til modeller som faller utenfor den tradisjonelle rammen. Men den norske klesdesignerrn Pernille Fristad bak merket Kepaza valgte å bruke et vidt spekter av modeller under sin visning da hun nylig viste under New York Fashion Week.
– Jeg valgte å bruke forskjellige kroppstyper fordi jeg elsker at kvinner har forskjellige kurver. Hele designet mitt er å skape kurver og nye linjer til kroppen og da er det supert å vise kurvene på forskjellige kroppstyper og forskjellige høyder på modellene mine, sier hun.
Et av hovedargumentene til at designere ofte bruker kvinner med én kroppstype på catwalken er at hele kolleksjonen blir laget i én størrelse og at det derfor er enklest hvis alle modellene går under samme mål. Fristad mener derimot at dette ikke kan sette en stopper for å vise fram ulike kropper.
– Jeg selger klær i størrelser fra 34 til 42 og da viktig å vise variasjon til kunden som ønsker klærne. Vi trenger å feire flere kroppstyper og hverandres kropper på positive måter og vise at kropp er topp uansett størrelse, alder og høyde, forteller designeren.
Karine Thyness, redaktør i Det Nye, har også fokus på å vise mangfoldighet. Hun forteller at de ofte bruker jenter på den mer formfulle siden både utenpå og inne i motemagasinet.
– Det er stadig sjeldnere vi booker profesjonelle modeller til våre fotoserier. Særlig de siste fire-fem årene har Det Nye hatt fokus på å bruke «vanlige jenter», altså jenter som ikke jobber som modeller, i moteserier og andre fotoopptak.
Hun forklarer at det er tydelig at leserne deres ønsker å se jenter på trykk som de både er nysgjerrige på og kan kjenne seg igjen i.
– Vi har fokus på at vi må speile samfunnet på en bedre måte enn det ble gjort tidligere i motemagasiner, avslutter Thyness.
Les også: «No more Gucci please» – Er hypen over?