– Ingenting chic og beundringsverdig ved å lage noe som ødelegger fremtiden, sier mannen bak det franske beautymerket til Melk & Honning.
Har du hørt om La Bouche Rouge? Det Paris-baserte beautymerket smelter som en av de første aktørene i verden sammen luksus og bærekraft med rene, veganske formler i resirkulerbar, gjenfyllbar emballasje – – fri for plast og mikroplast, og med håndverk i fokus.
For har du en drøm om å eie noe fra Hermès, er La Bouche Rouges skinnetuier laget av overskuddsmaterialer fra den anerkjente skinnprodusenten Tanneries du Puy, eid av Hermès, som leverer skinn til franske luksusmerker som Celine.
Melk & Honning møtte mannen bak La Bouche Rouge på besøk i Oslo.
– Svigermoren min spurte meg hvorfor jeg ville starte opp et beautymerke – hvorfor ikke begynne med båter eller noe slikt, sier Nicolas Gerlier til Melk.
Franskmannen har ti år hos kosmetikkgiganten L’oréal på CV-en, og har jobbet med store merkevarer som Lancôme og Armani. Han ville heller bruke sin femten år lange karriere innen den internasjonale beautyindustrien til å gjøre en forskjell.
I 2017 startet han derfor La Bouche Rouge med slagordet rethink, refill og recycle.
– Jeg har sett beauty utvikle seg og var til slutt sjokkert over tankegangen i industrien. Alle gjør det samme hele tiden, men påstår at det er noe nytt.
Når man har jobbet i mer enn ti år i den samme bransjen, begynner man å stille seg spørsmål om hva dette er for slags verden, forteller han.
– Man vet at produkter ikke er bra og fulle av kjemikalier, lager det kun for å pushe penger og blir ikke motivert av kvalitet, men av profitt.
– I dag er beautyindustrien en av de mest forurensende, med tanke på blant annet plast. Men å resirkulere plast er ikke løsningen – noen ganger kan det faktisk være mer forurensende for miljøet, med tanke på kjemikalier.
Han ønsket derfor å skape noe bedre for både forbruker og planeten.
– Jeg tror ikke på bærekraft hvis det betyr at det er mindre attraktivt. Vi er mennesker og hjernen vår søker etter nytelse og lidenskap. Derfor må man være pragmatisk og skape nye ønsker.
Med merket sitt forsøker han å lage nettopp nye ønsker og lidenskaper – uten plast, og med naturlige formler og aktiv hudpleie.
Gerlier bruker begrepet blue beauty når han snakker om La Bouche Rouge.
– På 90-tallet kom trenden med green beauty og formler uten giftige ingredienser. Men nå har vi mer informasjon om viktigheten av å også fjerne plast fra produksjon.
– Man bør ikke stoppe ved ingrediensene når man fjerner kjemikalier, men også se på produksjon og emballasje. Blue beauty derimot er bedre både for forbruker og for planeten.
Vil folk egentlig ha dette konseptet?
– Jeg tror folk vil ha det man tilbyr dem. Hvis du tilbyr glamorøse, fancy leppestifter med plast, blir det til slutt normaliteten og noe kult og trendy. Det er problemet.
For å gjøre produktene uimotståelige, har han brukt førsteklasses overskuddsskinn fra Hermès-eide Tanneries du Puy. Det er det mest dyrebare skinnet i Frankrike og brukes av merker som Celine, ifølge Gerlier.
– Jeg ble fascinert av håndverket og hvordan vi kunne reintrodusere en måte å unngå plast på i beauty. Der mener jeg nøkkelen er å engasjere gjennom håndverk.
Resultatet er håndlagde skinnetuier til leppestift, maskara og make-up som highlighter og blush i flere ulike farger. Det sorte etuiet er vegansk og laget av et resirkulert fibermateriale brukt av Stella McCartney, kjent for sine veganske designprodukter.
Tanken er rett og slett å appellere til det vakre som man vil ta vare på og som kan gå i arv.
Nye beautybrands ser ut til å poppe opp hver uke omtrent – og flere med refill-systemer.
– Jeg tror ikke på refillsystemer hvis det ikke er lenket til et vakkert objekt man kan ha livet ut og sette pris på. Et produkt i plast er ikke laget for refill, sier Gerlier.
Alle leppestiftene til La Bouche Rouge har magneter, slik at leppestiften enkelt sklir på plass i skinnetuiet. Det er forfriskende fra andre merker, hvor man gjerne kan ende opp med å nesten ødelegge leppestiften fordi mekanismen blir for tungvint å forstå.
– Det praktiske utgjør også en del av luksusen, mener Gerlier.
La Bouche Rouge har laget det som skal være verdens første maskara i glass.
Også børsten er uten plast, laget i fiber fra den tropiske planten Ricinus.
– Du kan resirkulere den med vinflasker, sier gründeren.
– Hvis jeg lager et produkt med refill som ikke kan resirkuleres, funker det ikke.
Stadig flere aktører blir anklaget for greenwashing. Der mener Gerlier at man leker med ilden.
– Vi vet vi har et problem og hvis vi ikke respekterer naturen, så vil alt forsvinne. Så det er viktig å forstå at hvis vi ikke beveger oss radikalt og kjapt, så har vi en Mad Max-verden i vente.
Det hele begynte med én leppestift i seks ulike farger hos La Bouche Rouge.
I dag har merket utvidet sortimentet sitt til enda flere leppestifter, skrubb og serum til leppene, makeupkoster, øyenskygger, brynsblyanter- og serum, lipliner, solpudder og highlighter.
Flere av leppefargene er laget i samarbeid med kjente fjes som Rosie Huntington-Whiteley, Elsa Hosk, Andreea Ali, Louise Follain, Anja Rubik og Chloë Sevigny. Snart kommer også hudpleie og duft.
Og navnet La Bouche Rouge?
– Det betyr røde lepper, selvfølgelig, men også den røde stemmen. Leppene er dørene til stemmen og til sjelen, sier Gerlier.
Vi snakker leppene til revolusjon, altså.
Man skulle kanskje tro at franskmannen ville ha jobbet med noe innen bærekraft eller vitenskap, om han ikke hadde endt opp i beautyindustrien.
– Jeg ville nok blitt arkitekt. Jeg synes den verdenen er interessant, både design av hus og av områder som gjør folk lykkelige.
Han begynte imidlertid med å studere finans, før han hoppet av og startet på kunststudier.
– Moderne kunst var interessant, og min første jobb var på auksjonshuset Sotheby’s i London. Men så fant jeg ut at det ikke var min store lidenskap, og begynte å jobbe hos L’oréal.
– Makeupmarkedet er veldig interessant fordi det består av design, farger og kunst – kunst gjennom kommunikasjon og foto, research og oppfinnelser. Det likte jeg, men det er et veldig intenst marked som man må forstå for å kunne utvikle en business.
Hva er drømmen?
– Å transformere industrien med denne nye modellen og å endre vaner og skape nye ønsker, tilnærminger og tankeganger.
– Det er ingenting chic og beundringsverdig ved å lage noe som ødelegger fremtiden.
Les også: Derfor slutter Zara med gratis retur