For første gang løftes mote ut av kjellerlokalene og inn i sentrum av Metropolitan Museum of Art.
Våren 2026 åpner Costume Institute dørene til de nye Condé M. Nast-galleriene; et utstillingsareal på nesten 12 000 kvadratmeter, strategisk plassert rett ved museets ikoniske Great Hall. Den historiske åpningen markeres med den omfattende utstillingen Costume Art, som instituttets lederkurator Andrew Bolton beskriver som et vendepunkt både for museet og for mote som kunstform.
Motens plass i kunsthistorien
Bolton forklarer til Vogue at utstillingen bygger på en enkel innsikt: Det kledde mennesket finnes i alle epoker og uttrykk i samlingene. Ved å plassere klær fra Costume Institute side om side med malerier, skulpturer og objekter fra hele museets 5000 år lange spennvidde, fremhever utstillingen hvordan kroppen, og hva den uttrykker, knytter kunsthistorien sammen.
– Selv den nakne kroppen i kunsten er aldri helt naken, sier Bolton.
– Den er alltid formet av kulturelle ideer.
Han mener at motens kamp for å bli anerkjent som kunst henger sammen med plaggets nære forhold til kroppen, et forhold billedkunsten ofte har distansert seg fra.
Kroppen i sentrum
I motsetning til tidligere moteutstillinger, der klærne gjerne ble vist som rene estetiske objekter, vil Costume Art trekke kroppens betydning fram i lyset. Utstillingen er organisert rundt tre hovedkategorier av kroppstyper: klassiske og ofte avbildede kropper, oversette kropper som aldrende og gravide, og universelle kropper som den anatomiske.
Bolton ønsker med dette å utfordre snevre skjønnhetsidealer og vise hvordan både kunst og mote rommer et bredere spekter av kroppslige uttrykk enn det man ofte ser i dagens motebilde.
Utstillingsarkitekturen, utviklet av Peterson Rich Office, gjør klærne til tydelige hovedaktører. I gallerienes storsal plasseres plaggene på seks fot høye sokler, med kunstverk integrert i strukturen under. Slik skal publikums blikk naturlig løftes mot moten.
I tillegg har kunstneren Samar Hejazi skapt speilblanke hoder til utstillingens mannekenger; en løsning som lar publikum se sitt eget speilbilde når de møter de kledde figurene. Museet vil også ta i bruk avstøpninger av virkelige kropper, som et grep for å vise et mer mangfoldig kroppsbilde og styrke den menneskelige tilstedeværelsen i utstillingen.

Friends of The Costume Institute Gifts, 2020
(2020.45a–d). Photo: Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art
Et tydelig signal
Costume Art blir den første av Bolton sine utstillinger uten undertittel – et bevisst valg for å understreke at mote ikke trenger en forklaring for å sidestilles med kunst.
– Det føltes som å ta av et korsett, sier han.
– Tittelen skulle være direkte, sterk og tydelig.
Målet er ikke å etablere en ny rangorden, men å oppløse skillet mellom kunst og mote – og mellom ulike typer kropper.
Utstillingen er støttet av Jeff og Lauren Bezos, med tilleggsmidler fra Saint Laurent og Condé Nast. Costume Art vises fra 10. mai 2026 til 10. januar 2027, rett etter Met-gallaen 4. mai som finansierer instituttets årlige drift.

Courtesy Renata Buzzo. Photo: Anna-Marie Kellen © The Metropolitan Museum of Art

