Mener konkursbegjæringen av firmaet hennes overdrives hos avisen.
Central Saint Martins-utdannede Fam Irvoll har vært en del av den norske motebransjen i en årrekke. Hun var fast inventar da Oslo Fashion Week fremdeles eksisterte, og viste også en kolleksjon under Oslo Runway.
De senere årene har hun fokusert bredere, blant annet gjennom å illustrere og lage merch. Under koronakrisen har hun også laget egne tøymunnbind.
Torsdag står det med fete typer både på Dagens Næringsliv og Dagbladet at Fam Irvoll er konkurs.
Les også: Norsk kleskjede er konkurs
Det var fredag 11. september at den norske designeren skal ha begjært selskapet sitt House of Fam konkurs. Selskapet designet turné-merch for artister. Til DN, som først omtalte saken, forteller den norske designeren at dette har vært en sidebedrift, der hun har vært styremedlem og medeier.
«I kjølvannet av korona har dessverre alle bestillinger blitt satt på vent eller uteblitt – grunnet utsatte konserter og nesten ingen internasjonale turneer – og derfor måtte House of Fam slå seg konkurs», skriver Irvoll i en mail til DN.
Nå går designeren ut på Facebook og kritiserer det hun mener er «sykt misvisende opplegg» fra Dagbladets side.
Det er overskriften den norske designeren reagerer på. Til et bilde av henne er tittelen på forsiden av Dagbladet: «Konkurs»
«Hvis noen leser Dagbladet i dag og leser clickbait-overskriften deres så kan jeg medgi at dette er helt udramatisk. Et av mine sideprosjekter som kun har drevet med musikkmerch er slått konkurs etter mitt eget ønske grunnet korona og at artister ikke er på turné nå. Mitt hovedfirma lever i beste velgående! Det har ingenting med dette firmaet å gjøre. Hater clickbait ass. Sykt misvisende opplegg», skriver hun på sin egen Facebook-profil.
I kommentarfeltet får hun støtte blant annet av designerkollega Kjell Nordström aka Baron von Bulldog.

Irvoll til Melk: «Min hovedbedrift lever i beste velgående»
«Det er fint at det skrives om hvordan koronasituasjonen påvirker kunstnere i næringslivet, men jeg oppfatter det som bevisst misvisende når Dagbladet smeller opp en sak med ordet «konkurs» ved siden av et bilde av ansiktet mitt – uten videre kontekst», skriver Irvoll i en mail til Melk & Honning.
«Det fremstår som at jeg personlig – og da også mitt kunstneriske virke – er rammet av konkurs, og dette stemmer jo ikke i det hele tatt.»
Irvoll presiserer at det er snakk om en sidebedrift hun var medeier i, som ble nødt til å legge ned da det har vært svært lite konsertvirksomhet det siste halvåret.
«Min hovedbedrift, som jeg har drevet i over 15 år, lever i beste velgående. Det kan i verste fall være direkte skadelig for samarbeidspartnere, både nåværende og potensielle, når slike slepphendte overskrifter dukker opp – og derfor mener jeg det er på sin plass å si ifra».
«Som en sidenote må jeg si at jeg forstår at det ikke er min jobb å vurdere hva som er relevant å skrive om, men man forventer jo en viss journalistisk profesjonalitet. Flere aviser skriver så tendensiøst, med banale overskrifter, fokus på frykt og åpenbare negative vinklinger. Dette er selve definisjonen av clickbait», skriver Irvoll videre.
Hun mener mange aviser velger å la integriteten være mindre viktig enn klikkene.
Irvoll har ifølge henne selv «masse forskjellige prosjekter» gående om dagen.
«Både klær, bøker og diverse samarbeid, i tillegg til å lansere noe nytt og veldig spennende om kort tid», avslutter hun.
Les også: Vintagebutikk-gründer: – Jeg tror Løkka har ridd av den verste stormen