Carlyne Cerf de Dudezelle har et navn som både er corny og adelig på en og samme tid. De fire ordene hinter kraftig om maksimalisme og en stor personlighet, og dama er nettopp det; en storkjefta fransk stylist-diva med et skikkelig maksimalistisk uttrykk.
Saint Tropez-fødte Dudezelle flyttet til Paris på 60-tallet for å prøve lykken i moteverden. Ikke lenge etter plasserte hun bena innenfor dørstokken til franske Vogue og ble der de påfølgende ti årene. Likevel er det som moteredaktør for Vogue-dronninga Anna Wintour sitt første nummer i høysete hos amerikanske Vogue i 1988, at Carlyne virkelig fikk fart på karrieren. Hun valgte nemlig å style en israelsk modell kalt Michaela Bercu i casual lyseblå jeans og en collegegenser fra Christian Lacroix Haute Couture-kolleksjon med et stort juglete kors på.
Dette sto i såpass sterk kontrast til Vogues sedvanelige elegante estetikk at mange lurte på om det var skjedd en feil; var det virkelig dette bildet de hadde valgt å bruke?
– Det brøt alle regler. Modellen så ikke inn i kameraet, hun hadde øynene nesten lukket og ansiktet var omtrent dekket av hår. Det så enkelt, casual ut.(…) Etterpå prøvde folk å tolke bildet på alle mulige måter: Det handlet om å mikse høykultur med lavkultur, Michaela var gravid, dette var et religiøst standpunkt. Men ingenting av dette var sant. Jeg hadde bare sett på bildet og følt at det var noe som var tid for en forandring, skrev Anna Wintour i en mimresak om bildet hos Vogue.com i 2012.
Med ett hadde da både Wintour tatt med Vogue inn i en ny tidsalder og Dudezelle fått vist fram sin signatur på forsiden av verdens viktigste motemagasin. Juggel mikset med blå denim ér og blir nemlig selve kjernen i hennes kreative univers.
Gjennom samarbeid med noen av de mest ikoniske motefotografene gjennom tidene – Lindbergh, Avedon, Meisel og Penn – var hun med på å definere den ikoniske glamorøse, maksimalistiske looken man så på supermodeller som Linda, Christy og Naomi på 80- og 90-tallet. Versace, da ledet an av avdøde Gianni Versace, har også Dudezelle å takke for den vågale, maksimalistiske «bling bling» tilnærmingen til styling hun brakte merket, som igjen gjorde at det hadde sin absolutte storhetstid da.
– Hun oppfant praktisk talt «mote-mash ups». På catwalkene i dag ser du mye store gullsmykker båret sammen med denim og rene «arm-parties» av armbånd på modellenes håndledd. I mine øyne er hun det originale gatemote-ikonet, har Eva Chen, tidligere redaktør for Lucky Magazine (der Dudezelle var moteredaktør fra 2013 til 2015) og nå ansvarlig for Instagrams motesamarbeid, fortalt til New York Times.
Dudezelle sa i samtale med designeren Azzedine Alaïa i Interview magazine i 2011 at hun ikke liker den oppmerksomheten stylister og designere får i dagens samfunn – «man bør heller holde seg i bakgrunn». Men med hennes kraftige sigarett-raspede franske stemme og gestikulering virker det ikke akkurat som hun ønsker å være veggpryd. Instagramkontoen hennes florerer av selfier med kjendiser som Kim Kardashian og Miley Cyrus – som hun stylet for henholdsvis forsidene av Rolling Stones Magazine og V magazine, og hun får stadig oppmerksomhet for sin unge, knallfargede stil og gullsmykker.
I en alder av 67 år er Dudezelle ganske sikkert en av de stylistene med mest konsekvens i sin styling. Hun har selv uttalt at hun aldri følger trender, men likevel klarer hun å holde seg relevant. De siste årene har hun – ikke overraskende – samarbeidet med den likesinnede designeren Jeremy Scott hos Moschino, både på catwalken og i kampanjer. Hun var også hjernen bak stylingen for den første Fenty Puma-kolleksjonen til Rihanna.
Gjennom en karriere som strekker seg over mer enn fire tiår og en portfolio som ikke kjenner noen grenser blir hun stadig kalt en levende legende.
Da New York Times spurte om hun blir flau over å bli kalt det svarte hun enkelt og greit følgende:
– Jeg er en lengende.

Fenty Puma by Rihanna

Bilde: Models.com