Etter 20 år har det svenske motemerket fått en skikkelig oppsving.
Hører man om svensk mote, er nok sjansen stor for at man tenker på populære merker som Acne, Filippa K, Totême og ikke minst H&M-imperiet med brands som Cos, Monki og & Other Stories.
Men kjenner du til Stylein?
Bak det svenske merket, kjent for sin tidløse og minimalistiske stil, står Elin Alemdar. Hun startet Stylein i 2001 da hun jobbet som stylist, samtidig som hun studerte ved berømte Fashion Institute of Technology.
Selv om kjente navn som svenske Matilda Djerf og den britiske toppmodellen Rosie Huntington-Whiteley er blitt sett i designene, har merket kanskje gått litt under radaren for mange.
I fjor kunne Stylein feire 20 år – og økte samtidig omsetningen sin med nesten 50 prosent.
Elin Alemdar oppsummerer Stylein sin reise så langt som «fantastisk», enkelt og greit.
– Det er som om jeg har levd flere liv og flere karrierer i ett og samme liv. Jeg var bare 20 år da jeg startet opp Stylein i New York. En ung, naiv og veldig mye modigere versjon av meg kjente en sånn lyst etter å skape en kolleksjon, og valgte å lansere Stylein i hjemmesydde klær i New York, sier hun til Melk & Honning.
– I dag, 21 år senere, er jeg en annen kvinne med mye mer erfaring, men med samme lidenskap for å kle opp andre kvinner. Designlysten min er fremdeles grunnen til at jeg går på jobb hver dag.
Hva vil du si har endret seg i bransjen siden du startet opp?
– En hel digitalisering har skjedd. Da jeg startet opp Stylein fantes det ikke sosiale medier, influencere eller online shopping, fortsetter hun.
– Alt gikk ut på å finne butikker rundt omkring i verden som ville selge kolleksjonene, og man møtte dem som oftest via motemesser verden over.
I dag er de ikke like avhengig av innkjøpere på samme måte, forteller hun.
– Vi kan mer diktere våre vilkår og finne våre egne og mer moderne måter å nå ut til sluttforbruker på.
– Vi kan bestemme uttrykket helt og holdent selv. Det er egentlig mer inspirerende og morsommere å drive et varemerke i dag når vi kan styre vår egen verden.
På hvilken måte jobber dere med bærekraft?
– Stylein presenterer skandinavisk minimalisme der eksklusive kvaliteter og perfekt passform er vårt viktigste grunnlag.
– Vi vil inspirere kunden til å tenke langsiktig når hun handler og på den måten virkelig finne en holdbar utvikling innen mote. Vi bytter materialene våre til mer holdbare typer hele tiden, og det er en utrolig viktig del av merkevaren vår.
I fjor økte Stylein omsetningen sin med 47 prosent.
Merket omsatte i 2021 for rundt 36,6 millioner svenske kroner, til sammenligning med 24, 9 millioner svenske kroner året før under koronapandemien, ifølge Proff.se.
Det tror Alemdar det er flere grunner til.
– Vi har bygd et sterkt DNA som gjennomsyrer alt vi gjør. Det vil si at kvalitet og passform alltid skal være tilstede og kunden vår blir dermed også lojal til merket vårt.
– I tillegg våget vi å satse mye mer på våre egne kanaler og kjøpe mer lager, noe som gjorde det fysisk mulig å selge mer. I år fortsetter vi å øke med minst 30 prosent, og det gjør meg veldig stolt med tanke på at vi fremdeles merker ettervirkninger av pandemien og det gjeldende verdensbildet som utfordrer oss.
Man skulle tro at å øke omsetningen sin kun er en drømmesituasjon for enhver merkevare. Stylein opplevde imidlertid flere utfordringer.
– Den største utfordringen med å vokse så mye som vi gjør nå og i fjor er helt klart den berømte vokseverken. Vi har lange sykluser i bransjen vår, det vil si at vi må betale fabrikkene våre circa ni måneder i forveien, og så tar det et halvt år før denne produksjonen er ute i butikk. Og på den måten blir likviditeten mye strammere.
– Den andre utfordringen er å fortsette å våge og satse i egne kanaler og ikke la verdens uro ta over. Men, jeg er overbevist om at vi kommer til å fortsette og ta nye markedsandeler og jeg er veldig glad for å se at også norske kunder finner oss mer og mer.
Les også: Dansk it-merke fyller 20 år