– En form for egoisme, mener barnepsykolog.
Èn ting er når kjendiser flasher formuen sin i form av dyre designerklær- og vesker, ekstravagante eiendommer og generelt alt som har med luksus å gjøre på sosiale medier.
Men hva med når de kler opp barna sine i rådyre antrekk?
Cardi B har flere ganger postet bilder av datteren Kulture (2) i couture, med både Chanel- og Hermès-vesker. Kim Kardashian er heller ikke fremmed for å kle opp datteren North (7) i dyre merkeklær og med make-up. Og Gigi Hadid postet bilder av gaver fra designere og luksusmotehus gitt til hennes da ufødte datter mens hun fortsatt lå i mammas mage.
Les også: – Ekstremt problematisk, mener barnepsykolog om Stormis Vogue-cover
Hvor problematisk er det at kjendisbarn lesses ned i dyre gaver og designermerker?
– De fleste av oss vil nok himle med øynene og fnise litt av små kjendisbarn som blir dollet opp med dyre merker. Mitt umiddelbare spørsmål er: Hvorfor skal de ha alle disse dyre tingene? Synes barna selv at det er gøy, sier Jorunn Egeland, innholdsansvarlig i Foreldre & Barn til Melk & Honning.
– Hadde jeg bedt 2-åringen min velge mellom en Chanel-veske og en billig Pippi-veske, er jeg ikke i tvil om at hun ville valgt sistnevnte.
Hvor morsomt er det egentlig for barna å ha disse merkene? Får de lov til å herje på lekeplassen i de dyre klærne? Og hva skjer når de søler på den fancy kjolen, lurer Egeland på.
Ønsker man som forelder å kjøpe dyre klær og ting til barna, skal man for all del få lov til det, mener hun.
Les også: Barn som moteobjekter: Er det egentlig greit?
– Men man må huske på at barn skal få være barn. Kanskje er det ikke så stas å ha en veske til mange tusen som man må passe godt på, mens alle vennene kan leke som de vil med sine billige vesker med kule figurer på?

– Hvilke signaler sender det, mener du?
– Vi har drømt oss bort til de rike og berømtes liv i årevis. Og de fleste av oss har vært smertelig klar over at vi kan se langt etter deres luksuriøse liv. Likevel skjer det noe når man får barn. Plutselig er det ikke bare kjolen til Cardi B du ønsker deg. Du ønsker også at ditt barn skal ha det like bra som hennes barn. Men blir det like bra når du ikke kan kjøpe alle de flotte tingene som hennes barn får?
Svaret er selvsagt ja, mener hun.
Les også: Skjønnhetsbransjen sikter seg inn mot barn
– Jeg er 100 prosent sikker på at barnet ditt ikke ville byttet ut deg med Cardi B hvis du ga tilbudet. Men jeg skjønner at mange foreldre føler på en usikkerhet.
Hun viser til det hun mener er et enormt kjøpepress blant foreldre i dag. Det blir ikke mindre av å se alle de dyre tingene man kanskje aldri vil få råd til, mener hun.
– Jeg tror alle ville blitt glade for å se de rike kjendisbarna i en bukse fra H&M og en billig veske med bilde av en blomst. Og jeg tror faktisk kjendisene ville blitt mer populære ved å vise at barna deres er akkurat som alle andre barn.
– En form for egoisme, mener barnepsykolog
Professor og psykolog Willy-Tore Mørch er kritisk til at barn opplever store forskjeller i samfunnet.
– En ting er at disse barna går på skole sammen med andre barn som ikke har kjendisforeldre. Da vil det være klassekamerater som sikkert opplever og ser at disse barna får disse kostbare klærne, og det er uheldig.
– Siden kjendisforeldrene legger det ut på Internett, får man en større effekt ved at dette eksponeres bredt ut, og da får vi et bidrag til en ytterligere utvikling av store forskjeller mellom folk.
Han forteller at barn og ungdom er veldig opptatte av å sammenligne seg med andre.
– Når klassekamerater på eksempelvis ungdomsskolen ser at denne kjendisungen har veldig kostbart utstyr, legges det press på familien deres. Da skal de ha det samme, noe som ofte blir umulig.
– Det kan skape konflikter i familien til barna. Så det er mange bieffekter. Jeg synes det er en uting at foreldre skryter av at de har god råd og at barna deres går med disse tingene. Det er en form for egoisme som jeg liker dårlig.
Også Press – Redd Barna Ungdom synes det er problematisk at kjendisbarn blir kledd opp i designerklær.
– Vi mener at dette skaper økt kjøpe- og merkepress for barn og unge, men også for foreldrene deres. Man blir hele tiden fortalt at man skal se sånn eller sånn ut. Så må man bare kjøpe dette for å bli en bedre versjon av seg selv, sier leder i Press Lea Mariero til Melk & Honning.

– Dette er mennesker man ser opp til og har som forbilder. Når disse personene lesser ned barna sine i designerklær og legger det ut på sosiale medier, bidrar til det unødvendig kjøpepress og et generelt skjønnhetspress.
Hun tror flere er på sosiale medier under koronapandemien, hvor de aller fleste har flyttet livene sine til digitale flater.
– Det er ikke det å kjøpe merkeklær som er problematisk, men denne konstante illusjonen om det «perfekte livet» – gjerne sammen med rabattkoder eller generell markedsføring.
Les også: Motegigant anklages for å seksualisere barn