De internasjonale moteukene gikk i mål onsdag forrige uke, da de siste visningene ble holdt i lysets by – Paris.
Vi er ikke voldsomt bortskjemte når det gjelder å se norske fjes på de internasjonale catwalkene. De fysiske kravene for å kunne gå de største visningene er ekstremt strenge, og jenter fra hele jordkloden drømmer om å få den æren.
På tross av dette var det to norske modeller som klarte å booke noen av de aller mest prestisjetunge showene denne sesongen – Kaja Wilkins og Sunniva Vaatevik.
Kaja Wilkins er for de aller fleste muligens mest kjent under musikernavnet «Okay Kaya». Med sine melankolske låter innen singer-songwriter-sjangeren har hun oppnådd å få publisitet i store magasiner som Interview Magazine, Dazed og Vogue.
Hos sistnevnte ble 26-åringen denne uken kalt «girl of the season», fordi hun sterkt personifiserer en stor gjennomgående trend på catwalken de siste sesongene – nemlig det at modellene ikke bare er pene fjes, men sterke karakterer som har flere strenger å spille på enn kun modellyrket (no pun intended.) I tillegg til musikkarrieren er Kaja også snart å se på det store lerreten i Joakim Triers nyeste spillefilm.
– Modellbyrået The Society i New York ble helt solgt etter de så stilen og uttrykket hennes i musikkvideoen for «Clenched teeth» som ble filmet i Tokyo. Da ville de ha henne hos seg, forteller Julie Thyrum hos Heartbreak modellbyrå i Oslo.
Multi-talentet har vært i deres modellstall i flere år, men det er først denne sesongen hun virkelig har slått til.
– I fjor gikk Kaja kun for Celine. Denne gangen ble hun nevnt på models.com som en av de som virkelig hadde et gjennombrudd denne sesongen, forteller Thyrum.
Wilkins gikk visninger for Marc Jacobs, Calvin Klein, Burberry, Missoni, Balenciaga, Elie Saab, Topshop og Salvatore Ferragamo.
– Jeg tror ikke jeg egentlig klarte å føle så mye mens alt sammen foregikk fordi jeg fartet sånn rundt, men jeg har fått litt tid til å sette meg ned nå i etterkant og har forstått at, Wow, jeg gjorde alle de tingene. Jeg møtte så mange interessante personer og jeg ble helt utslitt, men det var en helt nydelig erfaring som jeg ikke trodde kom til å være mulig, fortalte hun i gårsdagens artikkel hos Vogue.com.
Sunniva Vaatevik ble først oppdaget gjennom Instagram da hun var 16 år. Høsten 2014 gikk hun sine første prestisjefylte shows.
– Sunniva lanserte hele karrieren sin for fullt ved å lukke visningen til Balenciaga, og hun gikk også for Dior. I fjor var hun den eneste norske modellen som virkelig dominerte de internasjonale catwalkene. Denne sesongen har hun fått selskap av Kaja, forteller Youna Baupoux hos Heartbreak.
I 2015 booket hun både Celine, Valentino, Burberry Prorsum, Balenciaga, Marni, Hermès og Roberto Cavalli, og under moteukene i fjor gikk hun alt fra Sonia Rykiel til Ralph Lauren sine shows. Hun har vært å se i editorials for Dazed, Pop, Another og Interview Magazine, og om ikke lenge vil hun figurere på de glansede sidene til italienske Vogue.
Tidligere i år gikk den 20 år gamle modellen Haute Couture-visningen til Givenchy sammen med blant andre Kendall Jenner, og hun er kampanjemodell for Balenciagas SS’17-kolleksjon.
Denne sesongen gikk hun nok en gang mange av de mest høythengende motevisningene – Nok en gang Balenciaga, og også John Galliano, Gucci og Jil Sander.
– Barbara Nicoli, som caster alle modellene til Gucci, Jil Sander og Galliano, liker veldig godt stilen til Sunniva og spesielt den nye korte frisyren hennes. Derfor booket hun henne til alle tre showene, forteller Julie Thyrum hos Heartbreak.