På få år har Kaibosh rukket å bli en markant brilleaktør på det skandinaviske markedet. Nå sikter grunnleggerne Helge Flo og Michelle Rowley mot utlandet, og åpner egen butikk på Grünerløkka i september. Sentralt beliggende i Nordre gate 15, blir Oslo-butikken det tredje utsalget – med forgjengere i København og Bergen.
– I dag er vi på nett, har to egne Kaibosh-butikker, ti shop-in-shop konsepter og ca 150 salgspunkter på verdensbasis, forteller Helge Flo.
Merket er underlagt designfirmaet Flo AS, som har spesialisert seg på design og utvikling av ulike brillemodeller for andre merker – deriblant Weekday. Kaibosh ble startet opp i 2012, og ønsker ikke å gå ut med egne omsetningstall for fjoråret. Fra 2011 til 2013 hadde imidlertid Flo AS nesten doblet driftsinntektene, med 14.7 millioner i 2011 til 26.1 millioner i 2013.
– Vi er ambisiøse, og etter en bra start ligger vi an til en dobling for hvert år. Vi ser for oss internasjonal ekspansjon, først i Skandinavia, deretter i utvalgte markeder i Europa, fortsetter Flo.
I fjor vant Kaibosh Nåløyet-prisen, og ble nominert til Hedersprisen for god design, utdelt av norsk designråd. Sistnevnte jury roset merket for blant annet «…brukerinnsikt, nye salgskanaler og helhetlig kommunikasjon.». Etter mer enn ti års erfaring med produksjonserfaring fra noen av Skandinavias største motemerker så grunnleggerne et hull i markedet til rimeligere kvalitetbriller, med like stor tilhørighet i motebutikken som hos optikeren.
– Målet vårt var å endre måten mennesker kjøper og bruker briller. Vi ville gjøre en en hyggelig og forenklet handleopplevelse, med forutsigbare og rimelige priser. Det er først og fremst et tilbehør, på lik linje som sko, vesker og smykker, sier medgründer Michelle Rowley.
I dag er Kaibosh blant annet å finne i Oslo-butikkene Svean, Tatler, Hunting Lodge og Oxholm.
Den egne butikken åpner i Nordre gate, 14. september.