To kalendere får terningkast 6 i årets julekalendertest. Det er høyt nivå på mange kalendere, men også flere store skuffelser.
Her er vurderingen av årets julekalendere:
Glöd Julekalender – 24 Days
Terningkast 6
Sophie Elise har lansert sin første adventskalender fra sitt eget merke, Glöd, og den har fått en knallsterk mottakelse. Kalenderen, som koster 1999 kr og har en estimert verdi på over 4800 kr, er fylt med produkter i full størrelse.
Alt fra selvbruningsskum, spray og krem til sminke og ansiktsmasker gir brukerne en komplett skjønnhetsopplevelse – naturligvis spesielt ideell for de som elsker selvbruning. Kalenderen kommer i en stilren rosa boks, med produktene pakket i enkle, elegante poser.
Glöd-kalenderen er ideell både for nykommere til merket og faste brukere som ønsker påfyll. Den byr på både variasjon og verdi, og oppnår dermed toppkarakter: Terningkast 6.
SKINSECRET
Terningkast 6
SKINSECRET får testens andre toppkarakter.
SkinSecret treffer svært godt på variasjon og innhold i julekalenderen. Her får du alt du trenger til den komplette hudpleie-rutinen.
Det aller meste kommer i full-size, og produktene som ikke gjør det er likevel store nok og av høy nok kvalitet til at det ikke oppleves som vareprøver.
Kalenderen inneholder mange trendy produkter i tillegg til kule produkter man kanskje ikke har prøvd før. I tillegg til hudpleieproduktene av høy kvalitet, får man også accessories som hårklyper og hårbånd; Produkter man har bruk for og som testpanelet likte svært godt.
Det var dessverre én kjip luke med SkinSecret hairclips, men ellers er SkinSecrets julekalender bunnsolid og får terningkast 6 fra testpanelet.
Blivakker Julekalender
Terningkast 5
Blivakker sin julekalender er nok et must-have for skjønnhetselskere denne julen!
Prislappen er på stive 2499 kroner, men Blivakker leverer kvalitet som virkelig lever opp til prislappen – og ikke minst, nok til at panelet ender på en totalvurdering på terningkast 5.
Denne kalenderen er ikke bare lekker å se på med sitt elegante design over tre etasjer, men den er også stappfull av fantastiske skjønnhetsprodukter fra kjente merker.
Hver luke byr på noe nytt og spennende, alt fra neglepleie til serum for vipper og bryn. Her får du en spennende miks av alt fra hudpleie til hårpleie og sminke, noe som gjør denne kalenderen til en perfekt måte å telle ned til jul på – med stil og luksus hver dag.
Essie Julekalender
Terningkast 5
Anmeldelse av neglelakkjulekalenderen
Kalenderen inneholder 24 ulike neglelakkprodukter, inkludert et par oljer og en neglelakkfjerner, noe testerne fant både praktisk og spennende. Fargeutvalget ble godt mottatt, med både nøytrale basetoner og noen spreke, dristigere nyanser.
Produktene har generelt god kvalitet, og det er full dekning på essensielle produkter som base- og topcoats, men noen i panelet påpekte at to-tre topcoats er unødvendig og kunne vært erstattet med tilbehør eller ekstra farger.
En av «skuffelsene» var den grønne neglelakken, som flere mente var utdatert i stilen. Likevel er kalenderen et godt valg for både nybegynnere og de mer erfarne neglelakkentusiastene som ønsker å bygge en solid samling av farger og pleieprodukter.
Alt i alt vurderes kalenderen til en sterk 5er på terningen, med et bredt utvalg som gir god variasjon for de fleste.
Løp og kjøp-anbefaling for negleelskere!
Kicks Julekalender
Terningkast 4
Kicks har to julekalendere i 2024; The Must Have Calendar og The Premium Advent Calendar.
Premium-kalenderen koster 1699 kroner, mens Must Have-kalenderen har en hyggeligere pris på 999 kroner. Oppgitt verdi på innholdet er henholdsvis 6000 og 5000 kroner.
Billig er ikke alltid bra, men i dette tilfellet er det den billigste kalender som gjør det klart best. Uten å ta hensyn til pris.
Heller ikke publikum er særlig imponert over premium-kalenderen fra Kicks:
«Sykeste jeg noensinne har sett.. 1700kr for TESTERE? Som man får gratis i butikk uansett hahah, 3 full size produktet bare som absolutt ikke adder opp til den prisen. Verste jeg har sett, nesten litt fornærmet også for at dere tror vi er såpass dumme og dere kan dra sånne spøker.»
Det oppsummerer veldig godt våre tanker om kalenderen, og The Premium ender på terningkast 2.
The Must Have Calendar
Must Have-kalenderen blir langt bedre mottatt og her får man mye for pengene. Testens billigste kalender til 999 kroner, men med en oppgitt verdi på 5000 kroner.
Høydepunktene i kalenderen er Skincity Skincare Serum Brightening 30 ml, Urban Decay All Nighter Setting Spray 118 ml og Lancome La Vie Est Belle. Tre produkter som alene forsvarer prisen på kalenderen.
Vi vurderer denne langt høyere enn Premium-versjonen, og Must Have triller inn til en sterk firer på terningen.
Mantle Adventskalender
Terningkast 4
Testens kjedeligste julekalender er det uten tvil Mantle som står for.
Adventskalenderen er liten, og ved første øyekast er det lite som lyser julekalender. På design får kalender stryk.
Alle produkter er full size, og man får god verdi for pengene. Kalenderen koster 2400 og man får produkter for det dobbelte.
Innholdet bak de fem lukene redder en svak firer i julekalender-vurderingen.
Lyko Julekalender
Terningkast 3
Denne skjønnhetskalenderen ble dessverre en skuffelse for testerne, og selv om den inneholder en rekke produkter, er den langt fra en gjennomført kalenderopplevelse. Designet gir lite glede, med en innpakning som minner om en sovepose og som oppleves både rotete og upraktisk. Det var vanskelig å holde oversikt over innholdet, og emballasjen var langt fra brukervennlig – teip og løse deler gjorde den lite tiltalende.
Når det gjelder produktene, har kalenderen et variert utvalg av skjønnhetsprodukter, men flere av dem er fra ukjente merker. Innholdet spenner fra en hårmaske og primer til ansiktsmaske, serum og ulike sprayer. Selv om enkelte ting som en primer og en mascara var positivt mottatt, føltes mange av produktene tilfeldige, og det var få kjente merkevarer. Flere av produktene virket overflødige og manglet den «wow-faktoren» man ofte forventer i en julekalender.
Testpanelet konkluderte med at kalenderen verken føltes eksklusiv eller praktisk. Emballasjen trakk ned opplevelsen, og utvalget av produkter var ikke tilstrekkelig til å rettferdiggjøre prisen. Totalt sett fremsto kalenderen som en ustrukturert samling småting som få ville valgt selv. Kalenderen fikk en samlet vurdering på terningkast 3, med en anbefaling om å se etter andre alternativer dersom man er ute etter en mer inspirerende kalenderopplevelse.
Rituals julekalender
Terningkast 2
Kalenderen ser ut som en konfektekse før den åpnes, men innvendig imponerer Rituals på det visuelle. Det krever dog en ganske stor egeninnsats å montere julekalenderen, som vil være et stort minus om man ikke er en DIY-person.
I kalenderen finner vi blant annet 4 mini-duftlys på søndagene i advent. Det er veldig kreativt og smart tenkt fra Rituals, men gjennomføringen er svært dårlig. Duftlysene er alt for små og oppleves som veldig kjipe og billige luker.
I tillegg til de små duftlysene får vi også et armbånd fra Rituals og en hotellsåpe…..
Resten av kalenderen leverer langt bedre, og bak lukene skjuler det seg flere full size og mer «premium» produkter fra Rituals. Det er likevel bare 7 full size-produkter totalt, og en fjerdedel av kalenderen (hotellsåpe, armbånd og minilys) falt overhodet ikke i smak.
Kalenderen koster i tillegg over 1500 kroner og det er dessverre umulig for oss å gi noe bedre enn 2 i denne testen.
NYX julekalender
Terningkast 1
Testens store taper er det NYX som står bak. Kalenderen koster 1175 kroner og leverer utrolig lite verdi for pengene.
NYX julekalender ble en stor skuffelse for testerne. De fleste produktene ble vurdert som ubrukelige, og mange av dem kom i samme nyanse – ofte en krevende oransje eller gullaktig tone som få kler. Gjentagelsen av produkter, spesielt leppeprodukter og blush, ga lite variasjon og ble oppfattet som kjedelig og lite tilpasset.
En annen kritikk var at fargene hovedsakelig passet enten veldig lyse eller mørke hudtoner, men ikke noe midt imellom. Selv for de som fargene kunne passe til, var kalenderen for monoton, og det var flere av samme produkt i nær identiske nyanser. Kalenderen manglet nøytrale eller allsidige farger som kunne appellere bredt, og det var lite tilbehør eller andre produkter som kunne hevet opplevelsen.
Testpanelet oppsummerte med at kalenderen fremsto som lite gjennomtenkt og en dårlig investering – flere sa at de aldri ville kjøpt den selv.