Med sine Post Sovjet-vibber har designkollektivet Vetements klart å bli et fenomen på bare få sesonger. Designteamet som står bak det hypede merket gjør titt og ofte anti-fashion grep som tydeliggjør deres obsternasige tilnærming til motebransjens tradisjoner.
Demna Gvasalia, merkets kreative leder – i tillegg til å være sjefsdesigner for Balenciaga – har siden starten av fungert som Vetements poster-boy. Han har flere ganger uttalt at motekalenderen man har fulgt siden 40-tallet er fullstendig utdatert, at tempoet i motebransjen er helt umenneskelig og at det er på tide å forandre modellene og metodene.
I slutten av februar i år slapp nyheten om at de ville kjøre sitt eget løp – det vil si slå sammen dame- og herrevisningene til én stor visning to måneder før de tradisjonelle moteukene – mens Couture-visningene foregår. I mars ble det kjent at de mener «Paris dreper kreativiteten» og derfor har flyttet hele designteamet til Zurich i Sveits.
I går ble det kjent at de gjør et nytt radikalt valg; Vetements vil fra og med nå helt og holdent slutte med motevisninger på catwalken.
– Vi skal ikke vise på den klassiske måten lenger. Jeg begynte å kjede meg. Jeg tror vi trenger å starte et nytt kapittel. Motevisninger er ikke den beste metoden, fortalte Demna ifølge Dazed.

Vetements ‘summercamp’ via Dazed
Den nært forestående motevisningen av SS18 som skulle skje i Paris i starten av juli er derfor kansellert. Vetements skal i stedet presentere kolleksjonen i et showroom til spesielt invitert presse, med et live band fra Wien som underholdning.
Vetements kreative leder påpeker at en annen av grunnene til at de gjør dette, er for å ikke møte veggen.
– Det viktigste er å holde seg mentalt stabil. Jeg sier stadig til Guram (red.anm: Gvasalia, merkets CEO) at det viktigste for oss nå er at vi faktisk nyter det vi holder på meg. Heldigvis er vi selvstendige. Det er fordelen med Vetements.
Han utelukker likevel ikke at det kan bli en motevisning igjen i fremtiden.
– Vi kommer til å gjøre noe sånt når tiden er moden og det er et behov for det. Men det vil skje mer som en overraskelse.
Les også: Vetements-sjef: – Folk tar denne industrien for seriøst