I mai rådet Vivienne Westwood designstudenter til å kopiere andre, kjedebutikkene lever i stor grad av å etterligne – og hos Moschino har popkulturelle referanser tatt total overhånd. Så, hvor går egentlig grensen? Ved å kopiere urbefolknings klesdrakt, viser det seg.
I forkant av vårkolleksjonen 2015 beskrev Marant plaggene som «Tribal, without being too literal» – siden da har hun tydelig gått for en mer bokstavelig retning. Nå vurderer kvinnene i den lille Tlahuitoltepec-stammen rettslige steg, som i et pressemelding uttaler at «Isabel Marant begår plagiat da Isabel Marant Etoile SS15 inneholder grafiske elementer identiske (…)», og ønsker at toppene trekkes fra salg og at kulturen anerkjennes.
Kjolen har en utsalgspris på ca 2.500,- hos Net-a-porter, mens originalen koster ca 150,- i Mexico.
Marants hovedkontor uttaler at de «Aldri har krevd eierskap til designet, og har anerkjent opprinnelsen». I en bisarr tvist har også det bohemske klesmerket Antik Batik kastet seg på ballen, og hevder nå at de er rettmessig eiere til toppens design.
Isabel Marant er ikke den første som havner i klammeri med urfolk. Tidligere har både Paul Smith, Victoria’s Secret og Urban Outfitters alle høstet kritikk for upassende inspirasjonskilder.