Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Melk & Honnings tester iskrem

Dette er sesongens mest Insta-vennlige iskrem

Vi har testet sommerens is-nyheter.

Hvert år forsøker iskremprodusentene å overgå hverandre med nye typer is der både utseende, smak og ikke minst markedsføring skal få forbrukerne til å velge akkurat deres produkt for å kjøle seg ned i sommervarmen. Men det er ikke bare smak som avgjør om en iskrem har livets rett i 2018, for kanskje minst like viktig er sosiale medie-appealen. Hvilken is ser egentlig best ut på Instagram?

«Crème Premium Nougat»

Melk & Honnings tester iskrem

Hennig-Olsen

Norges svar på moteisen «Magnum» som nærmest har fått influencer-status internasjonalt med Bella Hadid og Alexander Wang som ansikt utad.

Ikke fullt så fashion her hjemme kanskje, men dog det som virker å være den offisielle ELLE-isen – i det minste på sommerfestene (lurer på om redaksjonen der ikke fortsatt har til gode å skrive Hennig-Olsen rett?).

Denne minner om klassikeren «Royal» fra konkurrenten Diplom-is. Men kanskje litt mindre? Perfekt størrelse.

Smaken er helt suveren – dog en anelse heavy? Den funker perfekt som dessert, kanskje servert på en tallerken eller dandert på en eller annen måte. Isen er jo ikke så pen i seg selv – og ser litt kjedelig ut på Insta. Fire melkeflasker.

«Friskis mini, mango & banan»

Melk & Honnings tester iskrem

Hennig-Olsen

God, frisk og lett å spise. En fulltreffer blant de yngste i redaksjonen, men så er den jo også tilsynelatende laget for kidsa som en mini-utgave av «Friskis».

Noen kan kanskje bli litt skremt av banan, men den smaker faktisk ikke så mye av det.

Pluss for mindre sukker i isen (som mest sannsynlig er grunnen til bananen) – er det på grunn av sukkeravgiften eller trenden – eller begge deler? Samme kan det være når du får den for en tier.

Les også
Arrangerer Designfestival Skøyen

Ser kul ut i Insta-feeden også med sommerfreshe farger. Fire melkeflasker.

«Sandwich Cookie»

Melk & Honnings tester iskrem

Hennig-Olsen

Nei, nei, nei. Ikke særlig Insta-vennlig (selv som en del av den mye omtalte Loewe-kampanjen).

Her har industridesigneren rett og slett hatt en dårlig dag på jobb.

Sølete opplegg er det også – helt umulig å spise uten å bli klissete på fingrene – og «Sandwich» er dessuten mye bedre på smak.

Er vi ikke snart ferdig med «Oreo»-trenden? En gang for alle? Dette burde være spikeren i den berømte kista.

Ser skikkelig kjip ut, og smaker dertil. Vi gadd ikke å spise opp hele. To melkeflasker. Knapt.

«Krone-is vegan»

Melk & Honnings tester iskrem

Hennig-Olsen

En ny Krone-is? Er ikke det litt gutsy da? Eller bare veldig, veldig dumt?

Denne varianten er riktignok peilet inn mot en litt annen, og trendy, målgruppe – veganere. Historiens aller første, veganske Krone-is. Helt uten melk eller andre mysterier.

Men er den god? Ikke spesielt. Det blir litt sånn; ‘Ja, ja – veganerne har jo ikke akkurat noe annet å velge’-mentalitet over det hele.

Når det er sagt er det fint at noen gidder. Men lykke til neste gang.

Dessuten ligger den heeelt i topp prismessig, og burde vært omdøpt til Tredve-Krone-is.

Ser så fin ut som en Krone-is kan på Insta. To melkeflasker (med havremelk).

«Royal Hjerte»

Melk & Honnings tester iskrem

Diplom-is

– «Royal» er isens svar på «Fast and the Furious»-filmene – det tar aldri slutt. Ny sesong, ny variant med små justeringer på rollelista.

Denne gangen med et hjerte i midten. Snakker om Insta-vennlig – eller? Problemet er bare at hjertet er utenpå isen – altså under trekket.

Les også
Kraftig vekst for Caspara - Ønsker å satse internasjonalt

Med andre ord må du forsiktig bite eller slikke av sjokoladetrekket for at hjertet skal komme til syne – altså slik ca sånn ingen spiser en is.

Smaken er klassisk «Royal» – sykt god, men altfor mektig, selv med frisk bringebærsorbet.

Tre melkeflasker.

«Mövenpick Macadamia Dulce de Leche»

Melk & Honnings tester iskrem

Diplom-Is

Når ordet «Mövenpick» lyser mot deg så høynes forventningene deretter. Skikkelig god is med skikkelig gode råvarer. Det er tilfellet også her.

Det er rett og slett ikke noe tull. For selv ikke med både dulce de leche og macadamianøtter blir det for mye av det gode.

Det er ikke isen du kjøper for å få en frisk opplevelse, kanskje heller en slags Anders Husa-opplevelse – en slags matbloggerens våte drøm som en sensorisk nytelse som nytes best med lukkede øyne og et tilhørende blogginnlegg om macadamianøttens forunderlige verden.

100 prosent naturlige ingredienser følger trenden om forbrukerbevissthet, og markedsføres selvsagt hardt.

Nei, så ser den kanskje ikke så fin ut på Insta – men det er først og fremst på grunn av fargene som en slags chic (og mye, mye bedre) utgave av Drillo-isen – mer Champions League enn Eliteserien. Dessuten er jo jordtoner midt i trendbildet. Kanskje er det isens svar på Yeezy? Fem melkeflasker – og testens vinner.

«Døla-Is Solbær & Sjokolade»

Melk & Honnings tester iskrem

Diplom-Is

Folkelig opplegg. «Døla-is» treffer midt i hjertet av folkesjela. Det må den også gjøre som en slags variant av «Krone-isen».

Skjønner ikke helt at man våger å hoppe etter Wirkola på den måten – men fett når det funker. Som her.

Les også
Fra norsk tradisjon til innovasjon

Kombinasjonen av vaniljeis, sjokolade og solbær er uslåelig. En skikkelig god match. Frisk og fresh. Og økologisk!

Helt ok på Insta – og det er også det som trekker ned. Fire melkeflasker.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer