Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Intervju med den norske stjernedesigneren bak Diesel Black Gold

Diesel Black Gold kickstartet Milano Mens Fashion Week i et digert industrilokale på lørdag. Til musikken fra The Matrix «clubbed to death» vandret modellene nedover den hundremeterlange catwalken. Backstage står en spent nordmann.

Diesel etablerte seg på jeansmarkedet på 80- og 90-tallet, og har siden den gang blitt en av de største merkevarene signert «made in Italy». I 2008 utvidet det italienske jeansmerket med luksuslinjen Diesel Black Gold som skulle videreføre merkets denim-ekspertise med en mer skreddersydd og lukseriøs tilnærming. Da grunnleggeren av hele Diesel-konsernet, Renzo Rosso, var på utkikk etter en til å ta over den relativt nye satningen til Diesel i 2012, så han nordover.

Designeren bak Diesel Black Gold er nemlig norske Andreas Melbostad. Et tilsynelatende ukjent navn for norske fashionistaer. Men i verdenssammenheng er Melbostad et stort navn. Få kan måle seg med designerens CV med Calvin Klein, Yves Saint Laurent og Lanvin.

Melk & Honning er på plass under Milano Fashion Week. Etter å ha sett kolleksjonen på nært hold, møter vi sjefdesigneren backstage rett etter visningen når champagnen sprettes – som forøvrig også er merket Diesel.

 Det her er et veldig spennende øyeblikk. Vi er backstage, så vi har en veldig annerledes opplevelse enn de som sitter å ser på showet. Det tar litt tid å virkelig forstå hva som har skjedd, sier Melbostad.

Techno grunge

Melbostad har akkurat vist frem sin sjette kolleksjon for Diesel Black Gold. Det runger av applaus fra den store salen som er fylt med folk fra magasiner som Vogue og stjerner både i og utenfor moteverdenen. Etter å ha grublet litt på nordmannens nyeste kreasjoner, rusher de fort videre til neste visning – Prada, Dolce & Gabbana og Versace står for tur.

Backstage har ikke roen senket seg, selv om nedrigg av catwalken allerede er i gang. Modeller flyr fortsatt rundt, og hele pressen vil få noen ord med mannen bak det hele. De som ikke har forflyttet seg backstage, står utenfor i den glovarme heten i et håp om å havne på en eller annen streetstyle-blogg.

Andreas Melbostad omringet av folk backstage

Backstage. Andreas Melbostad er bakerst.

Den «evig»-lange catwalken skal forestille en gate i New York City. For det er i det store eplet, hvor han har bodd de siste 17 årene, designeren har fått det meste av inspirasjonen til kolleksjonen sin fra.

Les også
Sports Illustrated viser frem modell med synlig arr for første gang

Inspirasjonen har kommet etter å ha observert gatemoten i New York City. Dette er egentlig en eklektisk miks hvor vi har tatt plagg som er ikoniske for oss som biker-jakka og denim og mikse det med noe mer feminint og flytende, forteller Melbostad.

Kolleksjonen har fått navnet «Techno Grunge» hvor den ellers rocka estetikken til Diesel Black Gold nå har fått besøk fra 90-tallets techno med et tydelig vink til streetwear-trenden.

 Det er en del referanser til sportstøy, for i New York så bruker folk de samme klærne når de går på gymmen til ellers i livet – jeg synes det er en ganske moderne måte å kle seg på, forklarer han.

Melbostad har en imponerende karriere i den internasjonale motebransjen, som få nordmenn kan måle seg med. Han har blant annet Yves Saint Laurent, Lanvin, Nicole Ricci, Donna Karen og Phi på CV´en.  Karrieren startet da han flyttet fra Bærum til London for å studere på Royal College of Art.

 Det var en av de største øyeblikkene i livet mitt. Det var et stort skritt, og de første stegene mot denne karrieren. Jeg gikk ut av t-banen om morgenen og tenke «Oi, shit, jeg er i London».

Han har også jobbet for det amerikanske motehuset Calvin Klein, under den tiden hvor Klein selv fortsatt holdt roret i selskapet.

  Det var veldig stort for meg siden jeg vokste opp på 90-tallet. Calvin Klein var så moderne og imponerende og appellerte virkelig til meg. Så å jobbe for en slik person var helt utrolig. Jeg føler at jeg generelt har vært veldig heldig, og jobbet med så mange bra mennesker. Jeg er veldig takknemlig for de mange små og store øyeblikk som har hjulpet til å forme meg til den designeren jeg er i dag, sier designeren som er overraskende jordnær til å være omringet av kaoset motebransjen fører med seg.

Menn på catwalken

Diesel Black Gold SS18

Damer på catwalken

Diesel Black Gold SS18

Kaster motekalenderen

Portrett av Andreas Melbostad

Andreas Melbostad

Diesel Black Gold flyttet nylig flyttet til Milano Fashion Week fra New York etter å ha vist i skyskraperens i flere år. Det er jo i Milano merket hører hjemme. Selv om Melbostad er bosatt i New York, pendler han til Italia hvor kolleksjonen tar form – slik som det har blitt gjort i Diesel i 30 år.

Flere luksusmerker har kastet den tradisjonelle motekalenderen den siste tiden. Separate visninger for herrer og damer har snart gått ut på dato. Andreas Melbostad kaster seg på trenden, og viser for første gang en fullverdig kombinert visning. 27 jenter og 27 gutter gikk ned catwalken.

Les også
Chanel åpner egne butikker for stamkundene sine

 Det var drevet av mange forskjellige ideer om at vi ville presentere den samlet visjonen for merket, som så klart både herre- og damekolleksjonen er en stor del av. Samtidig lå noen markedsavgjørelser i bunn, som blant annet showroom-aktiviteter. Nå har innkjøperne mulighet til å se på begge kolleksjonene samlet, og de trenger ikke å komme tilbake to ganger, forklarer Mellebostad.

Diesel Black Gold valgte å vise Milano Mens Fashion Week, ikke damemoteuken som vanligvis får mer oppmerksomhet.

Diesel som merke ganske maskulint, så herremoten er veldig viktig for oss. Og innkjøp for herrer skjer under denne perioden. Hvis vi skulle hatt kombinert visningen i september (red.anm. under moteuken for dame) ville kolleksjonen vært kjøpt før innkjøpere så showet, og vi liker virkelig å bruke showet til å få ut visjonene og kommunisere identiteten til kolleksjonen og merket.

Detaljer fra kolleksjonen

Diesel Black Gold SS18

 Kvinnene mine er inspirert av skandinaviske jenter

Melbostad har bodd i utlandet halve livet, og synes det er vanskelig å beskrive designet sitt som norsk. Men kvinnene han skaper i kolleksjonene, stammer fra Skandinavia.

 Jeg tror at kvinnene mine er ganske inspirert av skandinaviske jenter. Jeg designer for sterke selvstendige kvinner og det er en veldig skandinavisk greie. Man tar det for gitt når man vokser opp i Norge, men i resten av verden er det ikke alltid sånn.

Melbostad innrømmer at han ikke følger den norske motebransjen med noe ekstra blikk. Det er kanskje ikke rart ettersom han selv ser på seg mer som en verdensborger. Han har bodd i utlandet i over 20 år. Melbostad er nå på sitt 17 år i New York, samt at han har bodd fem år i Paris og noen år i London.

Les også
5 kjønnsnøytrale trender fra catwalken til Dior

Det jeg kjenner fra Skandinavia er det som treffer et slags momentum internasjonalt, som for eksempel Acne Studios. Det er veldig imponerende å se noe sånt komme ut fra Skandinavia, for man har ikke infrastrukturen for moteindustrien, forklarer han.

Lysten etter å flytte tilbake til fjord og fjell lar fortsatt vente på seg.

Jeg elsker å være i Norge når jeg reiser dit, og jeg skal til dit et par uker nå i juli. Men Norge er for meg mest familie, og det er en som en «flukt» fra det vanlige livet mitt. Og profesjonelt vil det nok være en utfordring.

Les også: Vivienne Westwood: – Mote er generelt en del av kulturen, men ikke akkurat nå

Siste saker

Mest lest nå
Les mer