Fast fashion-giganten Primark har lansert et plagg som viser slående likheter med et populært design fra den norske familiebedriften Skappel. Det aktuelle plagget, som ble laget i samarbeid med influenseren Helene Moo, står i sterk kontrast til Primarks masseproduserte variant.
Skappelfamilien har siden oppstart av strikkebedriften i 2012, gjort stor suksess med å fronte kreative og nyskapende strikkedesign – og har skapt en trend ved å gjøre strikking og strikketradisjoner tilgjengelig for alle. Nå er den internasjonale lavpriskjeden Primark anklaget for å ha kopiert et bestselgende design fra Skappel. Plagget som skal være kopiert, heter «Ester» og er en del av et samarbeid mellom Skappel og influenseren Helene Myhre, også kjent som Helene Moo.
«Jeg ønsket å gjøre et samarbeid med Skappel for å heie frem håndarbeid og norsk ull. For å inspirere til å investere kvalitetsplagg som varer, og som gjerne går i arv,» forteller Helene. Hun mener det føles ironisk at et stort varehus som fokuserer på fast fashion kopierer noe som står for bærekraft og kvalitet. «Det er en overflod av reklame for kleskolleksjoner som dropper hver uke. Som koster en slikk og ingenting, og som baserer seg på de nyeste trendene. Dette står i stor kontrast til hva jeg ønsker å fronte gjennom Skappel-samarbeidet» sier hun videre.
Følgere oppdaget kopien i Tyskland
Marthe Skappel, daglig leder i Skappel, bekrefter at flere av følgerne til Myhre oppdaget kopien av designet i Primarks butikker. «I helgen fikk Helene Myhre tilsendt bilder fra følgere som hadde vært i Tyskland, og i barne-/ungdomsavdelingen til Primark hadde de sett et plagg som ser ut som en direkte kopi av designet “Ester” fra et av kolleksjonssamarbeidene Helene har sammen med oss,» sier Marthe.
«Ester» er opprinnelig laget av 100 % norsk lamull, mens Primarks versjon skal i følge Helene sine følgere være produsert i syntetiske materialer, inkludert polyester, og selges for rundt 14 euro. Kvaliteten står i stor kontrast til Skappel sine produkter. “Merkevaren vår tar utgangspunkt i lange strikketradisjoner i Norge, og vi bruker norsk lamull for å kunne tilby plagg i ypperste kvalitet som varer. Vi prioriterer kvalitet og etisk produksjon over rask produksjon og lave kostnader,” forklarer Marthe.
Hun mener det er uakseptabelt at et stort selskap som Primark kopierer et design nesten direkte. «At folk lar seg inspirere av hverandre skjer hele tiden, og er noe jeg synes er helt greit. Men når en av verdens største lavpriskjeder blåkopierer et design fra oss, kjenner jeg at jeg blir veldig provosert,» forklarer Marthe. Skappel uttrykker også skuffelse over at store aktører som Primark kopierer design fra mindre merkevarer uten mulighet til å forsvare seg juridisk. «Jeg gjorde et raskt søk og fant ut at det ikke var første gang Primark er anklaget for å kopiere andre aktører. Fellesnevneren er at disse aktørene hverken har kapasitet eller ressurser til å gå til søksmål. Det gjør meg trist at store aktører stjeler fra mindre merkevarer uten at de har mulighet til å forvare seg,» sier hun.
Flere kopierer designet
Denne uken fikk Helene nye meldinger om at den canadiske kjeden Parpar også har kopiert genseren.
Til tross for kopier av fast fashion-kjeder, er både Marthe og Helene positive til moteindustriens fremtid. “Jeg opplever at mange unge i dag er mer bevisste rundt hva de kjøper og hvor det kommer fra, og håper trenden fortsetter i denne retningen. Det viktigste er at man fortsetter å tilby gode alternativer og inspirerer hverandre til å sjekke hva plaggene man kjøper faktisk er laget av, og hvordan de blir produsert. Ikke bare sjekke prisen og gå til kassa for å betale,” sier Helene.
Skappel har konfrontert Primark og Parpar med påstandene, men har ikke fått svar fra kjedene.