Kvinnen bak supersuksessen Pearl Octopuss.y har laget en glitrende hyllest til alle
som er berørt av brystkreft.
−Den er liten, feminin og har snert. Jeg har designet drømmesløyfa med krystaller og
rosa perler. Den ser litt ut som en blekksprut, og det passer perfekt, sier Cathrine
Børter.
Perler for mor
Merket hennes, Pearl Octopuss.y, beundres av moteprofiler verden over. Store navn
som Katy Perry, Rita Ora og Renate Reinsve bruker smykkene hun har skapt. Men i
arbeidet med den nye, rosa kreasjonen, er det ikke en kjendis hun har hatt i tankene.
−Jeg håper mammaen min vil bære sløyfen. Hun har hatt brystkreft, og heldigvis gikk
det bra. Denne sløyfen er en hyllest til alle dem som er berørt av sykdommen, sier
Cathrine Børter.
I Norge lever nesten 60 000 kvinner med en brystkreftdiagnose. Befolkningen kan vise
solidaritet med dem ved å bære en Rosa sløyfe i oktober. Den er også et symbol på
støtte til de rundt; kjærester, venner, foreldre og barn til kvinner med brystkreft.
Millioner til forskning
Gjennom 25 år har Rosa sløyfes støttespillere samlet inn over 465 millioner kroner til
brystkreftforskning. I dag overlever ni av ti, og mye er takket være nettopp forskning.
−Hver person som kjøper en rosa sløyfe, deltar i løpet vårt eller strikker et plagg til
inntekt for aksjonen, bidrar til viktige fremskritt, sier styreleder i Brystkreftforeningen,
Astrid Langeby Kolbekk.
− Vi vet det ligger en enorm kraft i den lille, rosa sløyfen. Det gir håp for fremtiden, for
vi er ikke i mål, sier Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.
Vil få landet til å glitre
Fremdeles dør flere hundre av brystkreft hvert år, og mange som overlever preges av
bivirkninger fra behandlingen. Nå håper Cathrine Børter sløyfen hun har designet vil
glitre på vesker, dressjakker og kjoler over hele landet, og bidra til at flere får bedre
livskvalitet og at flere overlever.
−Det er en ære å få designe et smykke som redder liv, sier Børter.