Regnestykket består av likes og emojis.
Til tross for at Oslo Runway sluttet på lørdag, har ikke designerne sluttet å dele bilder fra visningene på sosiale medier. Kampen om likes på Instagram har vært et sentralt tema under årets moteuke. Strategiske visningsarenaer – påtenkt det perfekte bildet – som umiddelbart kan publiseres i sosiale kanaler. I år var Sentralen nedprioritert og designeren booket omkapp byens mest fotogene arenaer; Michael Olestad foran Vanessa Baird på Kunstnernes Hus, Maud og Fram på Christiania Theater og Cala and Jade på Vigeland-museet. Instagrambildene tar nærmest seg selv – både av klærne, publikum og modellene.
Dette gir selvsagt mange likerklikk og nye følgere til de norske streetstylejentene – som en gang i blant klarer å legge ut det moteuken faktisk handler om, nemlig bilder av klærne de ser på catwalken, i motsetning til de sponsede, hovedsakelig utenlandske klærne de har på seg utenfor visningene.
Men influencerne er ikke de eneste som tar nytte av fotogene visningsarenaer, plagg og modeller.
Designerne bruker selv Instagram hyppig for å dokumentere både klærne på catwalken og klærne på motebloggerne på første rad. På den viktigste visningsarenaen, Instagram, er ikke vinneren den som får flest forhåndsbestillinger av kolleksjonen. Det er den designeren som får flest likes. For uansett hva mote-ekspertene sier er det de med blått lys i ansiktet og kjapp dømmekraft som er de viktigste anmelderene.
Dette er de designerne som fikk flest likes på et instagrambilde denne sesongen:
1. plass: Tom Wood med 841 likes.
Bilde: Bakhodet til modell Polina Sova tatt av den innflydde streetstyleforografen Eva Al Desnudo
Takket være insta-vennlig denim, internasjonale fans og ringer på kjendisfingre har Tom Wood klatret høyt på Instagramstigen de siste årene. Merket har klart å skrape sammen over 50 tusen følgere på Instagram, dog det er lett å mistenke en større andel av merkets følgere er utlendinger eller inaktive. Tross det at likerklikkene er drastisk uproporsjonale med antall følgere, vinner Tom Wood årets minst/mest viktige konkurranse. Vi gratulerer!
2. plass: by Timo med 647 likes.
Bilde: Modell Lea Meyer under merkets visning på Theatercafeen.
It-jenter er byTiMos aller beste venn! I fjor booket de nærmest utelukkende unge lovende pene jenter noe som viste seg å være en suksesesspoppskrift. I år trasket 18 år gamle Lea Meyer, som vant årets modell under forrige ukes Costume Awards og har 70 000 av Instagrams mest ivrige og engasjerte følgere, mellom bordene på Theratercafeen. Dette er det ingen tvil om at TiMos følgere var begeistret for. Dessverre drar de med det samme til seg noen totalt unødvendig slemme kommentarer rettet til den unge modellen fra tenåringsjenter rundt om i verden, som er døden nær av sjalusi for at Meyer har kapret SKAM-kjekkas Henrik Holm. Vi kondolerer til disse menneskene og anbefaler dem å finne seg en hobby snart.
3. plass: Admir Batlak med 586 likes.
Bilde: Line-upen med modeller/levende utstillingdukker på Galleri Riis.
Takk gud for at det fortsatt er noen som setter pris på kreativ ambisjon også. I hvert fall 586 stykker.
Les også: Hvorfor streber vi etter likes?