Instagram rangerer Oslo Runway: Her er vinneren

Denne designeren fikk flest likes under den norske moteuka.

Til tross for at sesongens Oslo Runway var over forrige uke, har ikke designerne, it-jentene og modellene sluttet å dele bilder fra visningene på sosiale medier. Kampen om likes på Instagram har, i år som i fjor, vært et sentralt tema under sesongens moteuker.

I fjor var det strategiske visningsarenaer som stod i fokus. I år har castingen vist seg å spille større rolle enn noen gang. Men også både feministiske og politiske statement virker å være en sikker like-strategi.

Designerne bruker selv Instagram hyppig for å dokumentere både klærne på catwalken og klærne på influencerne på første rad. På den viktigste visningsarenaen, Instagram, er ikke vinneren den som får flest forhåndsbestillinger av kolleksjonen. Det er den designeren som får flest likes.

For uansett hva moteekspertene mener er det for mange de med mobilen i hånda, blått lys i ansiktet og kjapp dømmekraft som er de kanskje viktigste anmelderene.

Dette erdesignerne som fikk flest likes på et Instagram-bilde denne sesongen:

3. plass: Line of Oslo med 1847 likes

Line of Oslo er nykommer på listen, og sikrer seg årets tredjeplass med nesten 2000 likes. Noe som er litt snodig når resten av bildene til merket på Instagram sjeldent bikker 300 likes. Uansett var merket til Line Varner (Varner-Gruppen var en av hovedsponsorene til Oslo Runway denne sesongen) en av de best dekkede visningene. På catwalken hadde de til og med sikret seg modell, blogger og it-jente Kristine Ullebø som selv sitter på over en halv million følgere på Instagram. Strategisk?

Catwalken var også omkranset av plakater med påskriften «Strong Women Lift Each Other Up» i klassisk Line of Oslo-ånd som også hjalp publikum med enda et motiv til sosiale medier.

2. plass: By TiMo med 2106 likes

Et ansikt som dro mer likes enn noen i år var den norske modellen Eliiza Kuol. Hun ble for første gang booket av byTiMo for denne sesongen, noe som gjør godt for merkets image. Det norske kjolemerket har hatt listeplassering begge gangene Melk & Honning har laget denne oversikten tidligere, men aldri med så mange likes som nå. Forhåpentligvis ser designerne at mangfold i kampanje og på catwalk er noe de burde fortsette med. Men tross solid antall likes for Tine Molatt og Co., var det i år en nykommer som tok førsteplassen.

1. plass: Pia Tjelta med 3626 likes

Nemlig Pia Tjeltas kjole-konsept. For sin aller første solo-visning (Tjelta har tidligere gjort to kolleksjoner for byTiMo) samlet hun sine celebre venner med barn for en åpen vising på Promenaden i Karl Johan. Visningen ble avsluttet tilnærmet likt som erkefranske Chanel sin vår/sommer-vising i 2014 – med en horde av modeller bærende på demonstrasjonsplakater. Tjeltas modeller bar skilt med statement som «She needed a hero, so that is what she became» og «Here’s to strong women: ‘May We Know Them’, ‘May We Raise Them’, ‘May We Be Them». Uten tvil et budskap mange kan stille seg bak, og som, skal vi tro Instagram-følgerne, ble enda sterkere på Tjeltas Instagram-profil.

Alle bilder via Instagram

Les også: Barn som moteobjekter: Er det egentlig greit?