Årets visninger etter likes og emojis.
Til tross for at Oslo Runway sluttet på torsdag, har ikke designerne sluttet å dele bilder fra visningene på sosiale medier. Kampen om likes på Instagram har vært et sentralt tema under årets moteuke. Strategiske visningsarenaer – påtenkt det perfekte bildet – som umiddelbart kan publiseres i sosiale kanaler. Influencere med plagg de har fått betalt for å bære og internasjonale streetstyle-fotografer luskende utenfor visningen for å forevige bildet av norsk mote. Senest på lørdag skrev MinMote en kommentar om sirkuset utenfor visningene og mangelen på oppmerksomhet rettet mot kolleksjonene og designerne under Oslo Runway. Kritikken var også en liten refleksjon på hvordan influencerne og motebloggerne operer som små mediehus på betalt oppdrag fra designerne. Kort tid etter kom en av influencerne på banen med et tilsvar fra sofakroken i sitt eget mediehus.
Designerene bruker selv Instagram hyppig for å dokumentere både klærne på catwalken og klærne på motebloggerne på første rad. På den viktigste visingsarenaen, Instagram, er ikke vinneren den som får flest forhåndsbestillinger av kolleksjonen. Det er den designeren som får flest likes. For uansett hva mote-ekspertene sier er det de med blått lys i ansiktet og kjapp dømmekraft som er de viktigste anmelderene.
Her er vinnerne – ifølge Instagram:
Fam Irvoll
Godeste Fam stikker av med seieren som mest likte Insta-bilde blant designerne denne uka. På et bilde av hennes svært fotovennlige t-skjorter håver hun inn 1 356 likerklikk.
Det var ikke kun t-skjortene til Irvoll som var Insta-vennlige. Hun gjorde comeback på Oslo Runway med nesten bare kjendisvenner på catwalken – med Ari Behn på første rad. Henrik Thodesen åpnet mens han danset til hissig techno-musikk og videre fulgte blant annet Else Kåss Furuseth, Ulrikke Falch og Mariann fra Surferosa. Høydepunktet var da vår glemte pop-prinsesse Dina avsluttet festen på catwalken ved å synge den folkekjære EDM-hitten «Bli Hos Meg». Er det en som har klekket koden for likes i 2017, så er det Fam Irvoll.
ByTiMo
Andreplassen går til kjoledronningen Tine Mollatt og hennes merke byTimo. På et bilde av modellene Sabrina Garder, Anna Skavlan og Hannah Hansen får kjendisfavoritten 1233 likerklikk.
Ingen vet bedre å skape Instagram-idyll enn Norges kjole-mamma Tine Mollatt. Før hun viste frem sin SS18 kolleksjon, fylte hun Oslos kulturelite sin spisestue, Theatercafeen, med bloggere, internasjonal presse og kjendiser og hadde servitørene skjenke dem alle rikelig med Bellini. MinMote registrerte at bloggerne ikke kom for ikke å spise den nydelige maten de fikk servert, men den ble riktig nok Instagrammet. Maten ble dog ikke delt like mye som de smilende modellene fra catwalken.
Tom Wood
På en solid tredjeplass sklir Tom Wood inn med et bilde av modeller Mimi Blix og – igjen – Hannah Hansen (tips til designerne neste sesong: Book Hannah Hansen for Insta-likes) drar merket inn 1126 likes.
Teamet bak Tom Wood visningen kunne ikke hatt mer flaks når det kom til solnedgangen som traff den trekantede trestrukturen nede på SALT ved Operaen. Smarte var de også som satte Oslos hipster-elite på første rad, og litt Instagram-personligheter på catwalken (S/O til Kristine Ullebø og Anders Gran med henholdsvis 633 000 og 44 000 følgere). Denne visningen var en fryd for linsen og like-tommelen.
Ironisk nok var en av de som stakk av med flest likes på et enkeltbilde forrige uke, hverken en designer eller moteblogger. På et bilde av en gammel, hvitmalt mann som fremførte under Haik W/ visningen fikk rapperen Cezinando over 2500 likes. Kanskje han kan lage en kolleksjon neste sesong?
Les også: Hvorfor streber vi etter likes?